sådan har det været med ALLE cpu'er siden pentium mmx166
En cpu har et giver oc potentiale ved standard vcore.
Det stiger som regel ret meget ved at hæve vcore 0.1-0.2volt (varierer fra model til model) Og man kan opnå rigtigt høje resultater.
MEn for at nå YDERSTE MAXIMUM OVERCLOCKING - så skal der ekstremt meget vcore til, f.eks. 1.7v på en 1.32v cpu - og det giver som oftest kun 50-150mhz mere - og kan derfor ikke "betale sig" med mindre man er ligeglad med slitage på strømkomponenterne på bundkortet, energiforbrug, varmeudvikling (i rummet pc'en står i) og støj (kræver mere blæs for at køle en cpu med høj vcore).
min egen cpu kan køre 34xx-3500 mhz ved 1.6vcore med vandkøling, bliver ikke sygt varm, men bruger omkring 350w ved full load.
Samme cpu kan køre 3.1ghz ved 1.4volt - og her bruger pc'en kun 260watt fed full load, samt varmer en hel del mindre, så jeg kan justere kabinetblæsere ned i rpm, og dermed minimere støj.
til sammenligning havde jeg en t-bred xp1700 der kunne køre 2250mhz med 1.7vcore - og 2500mhz ved 2.1v vcore (standard 1466mhz 1,6vcore)
p4 northwood 2.8 der kunne køre 3.8 ved 1,75 (pre-volt mod) og 1.7 volt-modded (damn asus bundkort)
De sidste mhz er "dyre" at hente, og som regel ikke værd at døje med - ihvertfald ikke idag hvor man ikke har spil/programmer hvor man vil kunne mærke/se de sidste 200mhz i forskel.