Aplus.dk (internet) via radiokæde :|

Diverse d.  04. maj. 2007, skrevet af gabbadoo
Vist: 860 gange.

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
04-05-2007 10:48:43
Svar/Indlæg:
3065/208
Får snart muligheden for at skifte til Aplus internet i boligforeningen jeg bor i, men da der ikke er så mange bebore, bliver det en "radiokæde" forbindelse, hvad end det så er. Er det noget der betyder noget mht. gaming.

Gamer meget CS og mit tdc 8Mb/1Mb forbindelse kører fint med en stabil ping, men der er penge at spare, endda hvis jeg vælger 8Mb/8Mb forbindelsen (max på "radiokæde") og den ekstra upload kommer nok til at betyde en del for pingen.

Del jeres erfaringer - tak

riska

Elitebruger
Tilføjet:
04-05-2007 10:51:02
Svar/Indlæg:
7241/274
Det må være en trådløs forbindelse

#Devastator

Elitebruger
Tilføjet:
04-05-2007 13:02:15
Svar/Indlæg:
1581/5
Det er teknologien der bliver brugt der har noget at sige mht. svartider (ping) på netværk i LANGT højere grad end båndbredde.

eksempel. en 256/256adsl linie har præcist samme PING tid og svartid i CS som der bliver omtalt her som en 8096/768 forbindelse - hvorfor dette? jo fordi selve spille kun bruger små 80kbit i up/download, og dette ikke er nok til at få svartider til at stige. Det er skaber svartid er derimod adsl teknologien, der er imellem 8-18ms "grund" forsinkelse til ens central, alt efter hvor nyt/godt udstyr man får fra udbyderen.

Ping tider begynder først at stige markant ved en brug af "upload" på over 35-40% - eller download på 70-80% af kapaciteten, eller en blanding af begge på ADSL. En symetrisk linie kan ofte bære langt højere belastning før der opstår høje svartider, så der kan man belaste både upload/download op til en 70% før man begynder at få ping stigninger.

Radiokæde benytter sig som oftest af et LICENSERET trådløst net, som ikke er det samme almindelige trådløse routere og accesspoints, (og trådløse telefoner, baby alarmer, dørklokker ja selv stikkontakter) benytter. Der er derfor en "fri" frekvens til at håndtere den data der bliver transmiteret, uden støj fra andre enheder - det betyder at forbindelsen er meget stabil, og også ganske hurtig.
Grund-svartiderne (ping) kan snildt være helt nede på "lan" hastighed, med ganske få ms, f.eks. 2-4ms ping forsinkelse til ens central, og det betyder "bedre" ping i CS.

MEN! for her kommer men'et - boligforenings net bliver som oftest bygget op efter gennemsnitsbelastnings diagrammer - hvilket betyder at om aftenen når alle er hjemme fra arbejde, streamer video - downloader etc. så er der faktist ikke kapacitet nok i strukturen (backbonen) til at alle kan køre på fuld tryk, og der opstår derfor packet loss, og kraftigt øgede ping-tider, i forhold til adsl hvor der sjældent er flaskehalsproblemer på centralerne, og man 98% af tiden kan køre 100% belastning uden at naboen kan mærke det.

Der ud over er der 7-9-13 i omvendt fortegn ALTID opstartsproblemer på sådanne net, og man skal ikke regne med at det "bare kører" stabilt uden problemer, det kan tage måneder før det er rettet ind så nettet bliver tilfredsstillende.

Så med mindre prisen er usansynlig lav - f.eks. 99kr, så ville jeg beholde den adsl du har idag, der kan fås for 349kr/mdr ved CC og lidt mere ved tdc.

mht. svartider kan jeg oplyse at de nye adsl routere fra Cybercity (660 d1) får grund-svartiderne helt ned på 8-10ms - hvilket er en klar forbedring i forhold til tidligere generationer.

Dog ser jeg ikke noget grundlag for at vælge CC frem for tdc på det grundlag alene, da begge udbydere kan levere lave nok pingtider til at man kan spille First Person Shooters over internettet.

For lige at runde af mht. internetforbindelser lige pt. så har jeg spurgt en hel del brugere af bla. fullrate, da de er meget offensivt ude i reklamer og billige i øjeblikket, hvordan deres net kørte, og det er lidt en blandet fornøjelse - nogle stykker havde aldrig problemer og det kørte bare som en drøm, men desværre var der en hel del andre som havde haft mange og store problemer, blandt andet med udfald, og høje svartider - og det fik mig til at vælge CC frem for dem på trods af højere pris, lavere båndbredde og ingen telefon inkluderet.

er prisen på 8/8 for tæt på adsl, så ville jeg ikke vælge en radiokæde løsning, men er det fordi du gerne vil downloade OG spille, så kan du jo evt. få en lille/billig adsl til spil - og Bolignettet til download.

#Devastator

Elitebruger
Tilføjet:
04-05-2007 18:49:27
Svar/Indlæg:
1581/5
hvad bliver priserne på Aplus nettet hos jer?

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
04-05-2007 19:39:18
Svar/Indlæg:
3065/208
49 kr. for 512/512
349 kr. for 8192/8192

Tak for det gode svar. Vælger nok en kombiløsning med en 1/1 og en 8/8 forbindelse fra hhv. TDC og Aplus. Det lyder sku mest fornuftigt. Så kan jeg evt. tjekke den ud til spil og vælge den ene fra, hvis det kører ok.

Regner med priserne bliver som ovenstående, men har dog ikke fået noget egentligt tilbud endnu.