"underclocking" bedre end overclocking??

Overclocking d.  08. maj. 2007, skrevet af tdomain
Vist: 726 gange.

tdomain

Overclocker
Tilføjet:
08-05-2007 01:22:31
Svar/Indlæg:
2/1
En lille rettelse.
hej

jeg er ret ny mht. overclocking så håber på at høre fra nogle
der er bedre end mig(hvilket ikke kræver særligt meget...)

det der er undre mig er at, når jeg sætter hastigheden op på min processor/fsb/vcore/NBv/RAMv så får jeg lavere lavere Frames-Per-Second i de test jeg laver.
og når jeg "underclocker"(hvis der er noget der hedder det?) altså sætter hastigheden længere ned end standarden(eks. fra 3.2 til 3.0 Ghz). Så score jeg en højere Frames-per-sercond???

hvordan hænger det lige sammen? burde den ikke behandle grafik hurtigere når jeg overclocker min processor/fsb/ram/northbrige.

mit system er følgende(lidt gammelt)

Intel P4 3.2 HT @ 800 fsb
Abit AA8XE (Intel 925XE)
2 x 1024mb CRUSIAL pc4200/pc4300 @ 533mhz
2 x 74gb SATA Hard-disk (RAID-0)
GALAXY Geforce 7950 GT 512mb
Windows XP sp2

Håber at nogen ved hvad der sker? (-:

Ginner

Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2007 01:58:08
Svar/Indlæg:
524/16
i de applikationer som er meget afhængige af cpu kan det godt give flere fps af at overclocke cpu'en.. og lavere af at underclocke den...

fordelen ved at underclocke den samt at give lavere volt end std. er at man når en køligere processor og derved mindre varme, energi forbrug.. og overclocking hvis man vil have noget mere ud af sit hardware..

håber du kan bruge det til noget

Mhv Kasper

MazdaMadsen

Moderator
Tilføjet:
08-05-2007 07:50:17
Svar/Indlæg:
5039/109
#1, skriver at det modsatte er tilfældet. Når der overclockes, så falder hans fps.

Det kan måske skyldes at det ikke er helt stabilt.

Overclock en del af systemet, om muligt, ad gangen. Test hver del med et program. Der findes en del forskellige:

Her kommer mine farvoritter:

CPU/RAM/Chipset: prime95:

http://www.mersenne.org/freeso...

Grafik kort: 3dmark2001se, 3dmark03, 3dmark05 og den nye 3dmark06:

http://www.futuremark.com/down...

Program til at holde øje med temperaturer:

Everest home edition:

http://www.majorgeeks.com/down...

!-!Shake!-!

Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2007 09:13:05
Svar/Indlæg:
3944/384
Jeg ville nok mistænke den Prescott CPU for at blive for varm... Så prøv og tjek temperaturen, for det lyder somom den er så varm at den throotler, altså skruer ned for sig egen hastighed, fordi den simpelthen bliver faretruende varm..

Shake

Mentos3

Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2007 09:26:03
Svar/Indlæg:
4230/89
#0 som shake siger, så kan Cpuen godt skrue hastigheden ned, for at holde temperaturen nede...

det samme kan mange grafikkort også...
så prøv at køre nogle grafik krævende test, og hav AtiTools kørende samtidig, den viser en lille graf over hvordan din Gfx temperatur ligger...

til at tjekke Cpuen med, kan du køre en torture test med "Prime95", eller "Cpu Killer"... og så igen sørge for at tjekke temperaturen,...
;)

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2007 10:26:53
Svar/Indlæg:
4018/217
Det er fordi som 2 også siger at har du et ustabilt sysstem.
Det kan skyldes din cpu bliver for varm og derfor lukker nogle dele ned når du sætter hastigheden op...
Det kan også skyldes at når du clocker cpu´en bruger den mere strøm. hvis du har en dårlig psu er der ikke nok strøm til resten af computeren og den vil derfor yde dårligere.
prøv evt at måle udgangene på psu´en

tdomain

Overclocker
Tilføjet:
08-05-2007 15:03:28
Svar/Indlæg:
2/1
mange gode svar, tak for det (-:

har slået CPU thermal-throttling fra i Bios, hjalp lidt.
tror at jeg skal have noget bedre køling(standard p4), og en ny PSU da den kun er på 400w.

nogen gode råd til bedre køling, vil ikke bruge for mange penge. Selvom jeg dog har overvejet noget vandkøling, så er det bare mange penge at bruge på en 2 år gammel computer.
på den anden side vil jeg gerne overclocke den lidt så det skal virker godt...??

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2007 17:03:47
Svar/Indlæg:
5410/123
#6 Jeg tror ikke det er nødvendigt med en ny psu.

Hvad ER temperaturen load? Det er ingen grund til at købe dyr køling, hvis ikke den er for varm, så vi er nød til at vide hvor varm den er ;)

Min presscott (P4 på 3 ghz) er også lidt mere end hånd lun, så det er din nok også ;)

tdomain

Overclocker
Tilføjet:
09-05-2007 18:56:05
Svar/Indlæg:
2/1
kølingen er sikkert fin nok, har brugt den de sidste to år.
testede med prime95 og der steg den til omkring 55*c(har dog set den stige til de 60 tidligere). men vil også gerne kunne bruge den, de dage der er varmt i lejligheden. og det kan den ikke uden at larme alt for meget.

PSUen er jeg lidt i tvivl om da mit grafikkort(geforce 7950 gt) skal bruge en del strøm. og har kun en psu på 400 watt, og der skal det siges at jeg har 2 harddiske raid´et, og de bruger også lidt.

det underlige er stadigvæk, at jeg ikke får bedre grafikbehandling når jeg overclocker(den falder faktisk) og den bliver ikke dårligere af at "underclocke" den.
også selvom jeg kun overclocker cpu lidt, så falder mine Frames-per-second med ca 5. og det er underligt.
så mistænker lidt min psu for ikke at kunne trække det nye grafikkort.

eller lyder det skørt?
hvilke psu´er bruger i??

CrazyEyes^DK

Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2007 20:29:10
Svar/Indlæg:
2388/52
60c for en presscot 3.2GHz er ret normalt. Var ihvertfald det min var.

!-!Shake!-!

Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2007 22:08:34
Svar/Indlæg:
3944/384
Det er en kølig prescott :) Ved sgu ikke lige hvad problemet er så... Kan det virkelig være den PSU er for lille? Jeg ved det ikke..

Shake

Anzelz

Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2007 22:25:41
Svar/Indlæg:
2343/272
Prøv evt. at give cpu'en lidt mere volt ved standard clock, hvis den tørster kan den godt yde dårligere uden at computeren direkte crasher.

blazR

Overclocker
Tilføjet:
09-05-2007 23:46:04
Svar/Indlæg:
358/37
Ja de Prescott's er nogle lune sataner... :D