Overførsel af windows

Diverse d.  08. maj. 2007, skrevet af Sønne
Vist: 233 gange.

Sønne

Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2007 13:51:36
Svar/Indlæg:
2263/135
Jeg har en IDE harddisk på 120 GB til windows. Jeg vil så gerne købe en Sata harddisk og bruge den i stedet for IDE´en. Jeg magter ikke at formattere den og ligge windows ind på sata harddisken og starte forfra. Så derfor vil jeg spørge om jeg kan gøre noget på en eller anden måde så jeg kan kan overfører alle mine data til Sata harddisken?

Er der ikke en funktion i windows så man kan lave sådan en overføring. Eller på windows cd´en..?? Mener jeg har set det før. Eller er det ikke så godt?
Ville alle mine data så ligge som de plejer at ligge på IDE disken...

steen

Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2007 14:03:07
Svar/Indlæg:
2870/65
Det kommer såmænd lidt an på hvad du præcist mener med at overføre fra den ene disk til den anden.

Du kan med f.eks Ghost/Acronis gå fra sata-disk til pata-disk uden problemer. Den anden vej er mere tvivlsomt.

Grunden er, at der på en satadisk installation ligger en driver til satadisken/controller....denne driver kan undværes når der "konverteres" til pata-disk. Driveren kan desværre ikke så nemt tilføjes den anden vej, uden at der skal forgå noget installation.

Du kan godt prøve at lave en diskcopy med Ghost/Acronis/partition magic. Skifte disk og så lave en Windows repair. Så skal du godt nok re-aktivere din licens, men alternativt skal dette gøres ved re-install alligevel.

yupper

Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2007 14:06:03
Svar/Indlæg:
1349/11
Jeg gjorde det da jeg byttede mit "C-drev" ud med et nyt, investerede i programmet Acronis true image 10 home, det koster 50 dollars cirka, det klarede det hele som en leg, 10 minutter efter var min maskine oppe og at køre med en ny disk. Læs lidt mere her : http://www.acronis.com/promo/A...

Ellers der er et toolsæt på windowsskiven man kan bruge, men det tager noget mere tid, og jeg kan faktisk ikke huske om man kan flytte en komplet windows over. Mener at det kun flytter filer og diverse andre indstillinger. Derfor har jeg aldrig brugt det, tidligere har jeg brugt Norton ghost, men det har jeg ikke haft held med på winXP siden.
Jeg vil varmt anbefale Acronis program da det er nemt at bruge og er rimligt billigt.

Sønne

Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2007 14:16:00
Svar/Indlæg:
2263/135
Jeg mener bare at som det ligger nu på mit C drev sådan skal det også ligge på den nye Sata harddisk. Bare så jeg ikke skal slette alting og starte forfra med at installere windows igen og alle programmerne.

Sønne

Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2007 14:21:48
Svar/Indlæg:
2263/135
Men jeg vil da prøve at kigge lidt på det der program som i omtaler så godt.

Et andet spørgsmål

Hvis man skal lave en ghost af en harddisk og alle ens ting fylder 80 GB ville ghosten så fylde det samme..??

Har aldrig lavet en ghost eller backup før, har kun ærget mig.

#Devastator

Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2007 14:42:32
Svar/Indlæg:
1581/5
Det er lykkedes mig at kopiere alt indhold, pånær swap fil til en ny disk - imens windows kørte - for herefter at starte op på den isteddet for.
Det er blot vigtigt at man frakopler "originalen" første gang man starter op på den man har kopieret alle filer over på, ellers bliver ens C: drev lavet om til f: eller h: eller lign ;).
Det eneste jeg har haft problemer med der ikke kunne klare en sådan tur var norton antivirus.

Det er vigtigt man er inde i hvad der kræves af skjultefiler, aktive partitioner etc. før man hopper ud og bruger denne metode dog.

det meget enklere er at sørge for SATA driver er installeret på maskinen, og så Ghoste/driveimage kopiere den gamle harddisk over på den nye - det samme gør sig dog gældende mht. drevbogstaver, at første gang man starter op så skal den gamle disk være koplet fra.