SATA Disk DMA 2 ?

Om siden d.  09. maj. 2007, skrevet af bodyman
Vist: 658 gange.

bodyman

Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2007 18:50:30
Svar/Indlæg:
2333/391
Hej,

Bundkort: Gigabyte DS3
Disk: WD 2500KS SATA 300

Hvad har jeg gjort galt ??

Jeg har slået AHCI til i Bios, installeret Windows Vista, og ser så at disken kun køre DMA 2. jeg har prøvet noget ligende med Windows Xp før, der skulle man slå AHCI til i Bios, hvilket jeg også har gjort her med Vista, og så med Windows Xp skulle man indlæse en driver ved at trykke F6 eller lave en Windows cd med driveren på som var Intel ICH7 SATA Driver, som fulgte med Abit...

Vista køre jo bare inst igennem, uden at brokke sig, det gjorde Windows XP ikke, da den slet ikke kunne finde disken uden den driver... Jeg kan ikke ikke finde ICH8 Driver på Gigabytes hjemmeside...

Hvad gør jeg forkert her? PLEASE EN eller anden hjælp mig, det haster lidt det her...

Og har søgt på google, og kan ikke finde nogen som har samme problem...

PCK

Superbruger
Tilføjet:
09-05-2007 21:10:30
Svar/Indlæg:
42/2

bodyman

Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2007 21:30:46
Svar/Indlæg:
2333/391
Jeg slog AHCI fra, og formaterede og nu siger den Ultra DMA 5 ?

Det vil svare til ATA 100 ??

Hvad siger den hos jer andre?

Men der er også sket noget andet denne gang efter formatering, den har fundet Intel ICH8 2 port SATA driver og en der hedder ICH8 4 port SATA driver, før havde den kun en der hed Intel ICH8 AHCI Sata driver...

bodyman

Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2007 21:31:33
Svar/Indlæg:
2333/391
Btw. Intel Chipset driver er installeret

Hawski

Superbruger
Tilføjet:
10-05-2007 11:19:46
Svar/Indlæg:
751/42
Den driver du bruger ved installation af XP er fordi din controller ikke er understøttet direkte i din BIOS. Driveren er påkrævet fordi ellers kan XP ikke læse/skrive på/til din disk - og det er jo nok lidt nødvendigt ved en installation.

Vista har så driveren indbygget, så du behøver ikke at græde over spildt floppydisk. I din anden tråd har jeg også svaret, jeg kigger lige efter derhjemme hvad mit står til - jeg kom lige til at se at vi har identiske diske ;)

bodyman

Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2007 13:20:20
Svar/Indlæg:
2333/391

Ja men hvis jeg slog AHCI til i BIOS stod der under Device Manager at disken kørte DMA 2 ???

Og ja slog bare AHCI til i Bios, så kommer den og finder disken og mit sata dvd brænder, vista bliver installeret og så installere jeg alle andre driver...

Under Device Manager står alt fint, og det ser ud til alt er installeret, men hvis man kigger ind under Disk og IDE Controller, så kan man se at den kun køre DMA 2 ??

Og nu har jeg disable AHCI i Bios, og så køre den bare som normal IDE, og står så som Ultra DMA 5 nu?

Synes bare at I windows Xp at den stod som en "SCSI" disk under device manager, og ikke ATA...

Jeg har uploaded et billede til min profil her... så du kan se hvad jeg mener, det er som den er nu, men som sagt med AHCI slået til i Bios står den som DMA 2 mode...

Hawski

Superbruger
Tilføjet:
10-05-2007 16:18:39
Svar/Indlæg:
751/42

Pudsigt... jamen så er det jo bare endnu et Vista trick for at få lortet til at køre ordentligt :D

Min WD disk (magen til din) står til DMA-5 i device manager. Min gamle IDE WD disk står til DMA-2 ligesom min plextor S-ATA brænder. Min seagate S-ATA disk står som DMA-5.

bodyman

Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2007 16:40:22
Svar/Indlæg:
2333/391
#6 Jamen brugte flere timer igår på det, og kunne kun få den til at vise det som DMA 2 :(

Men min disk står til Ultra DMA 5 nu, hvor jeg har slået AHCI fra i bios, og mit system køre ganske fint så tror bare jeg lader det ligge... Ser jo os ud til de køre samme hastighed hos dig...

BUDDA-X

Superbruger
Tilføjet:
11-05-2007 13:19:22
Svar/Indlæg:
475/12
Så!! nu tror jeg at jeg er ved at have lidt styr på hvad der sker med AHCI og ICH8 controlleren.

Intel siger at ICH8 ikke understøtter AHCI, derefter modsiger de sigselv i deet datasheet over ICH8 familien af chipsets.

http://download.intel.com/desi... ( side 48 )

Nå da da... men så kan man åbenbart modificer driveren. Mere om det her

http://kerneltrap.org/node/758...
og her
http://sniping.org/2007/03/09/...

Nu vil jeg så lige prøve om jeg kan få windows xp installeren til at finde min controller under installationen med de modificeret drivers... stay tuned!

BUDDA-X

Superbruger
Tilføjet:
11-05-2007 13:37:12
Svar/Indlæg:
475/12
Nu kunne jeg se mine diske under installationen når den stod på AHCI. Tager lige noget backup, og så vil jeg gå i krig med at geninstaller.

BUDDA-X

Superbruger
Tilføjet:
11-05-2007 14:46:43
Svar/Indlæg:
475/12
Nu har jeg så installeret XP med mine diske på ICH8 controlleren, og AHCI slå til, med den modifiseret driver.

Niiice...

bodyman

Elitebruger
Tilføjet:
11-05-2007 20:33:19
Svar/Indlæg:
2333/391
Ja men det er Vista jeg har problemer med :(

BUDDA-X

Superbruger
Tilføjet:
12-05-2007 05:28:05
Svar/Indlæg:
475/12
Som jeg ser det, så vil Intel ikke kendes ved at ICH8 kan bruge AHCI. Dette ses, så vidt jeg kan se, tydeligt i deres drivers, da der ikke er understøttelse for ICH8 chipsettet. Intel har selv sagt at ICH8 ikke understøtter ( og siden modsagt dettte ) AHCI.

Om man kan omgå dette i Vista ved jeg ikke.

Mit råd er... drop det Vista lort ind til vi får noget ala SP2, som det var til XP... for det virker jo tydeligvis ikke som det skal endnu.