Kan man ghoste en anden maskine via netværk?

Software d.  10. maj. 2007, skrevet af Primeradk
Vist: 351 gange.

Primeradk

Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2007 00:10:16
Svar/Indlæg:
262/84
Jeg har en MCE maskine, som jeg gerne vil have et ghost af, kan man ghoste den uden at installere ghost på den? Jeg har ghost installeret på en anden maskine og ville dermed synes det var smart hvis jeg kunne ghoste min mce fra den.?

René

steen

Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2007 01:08:50
Svar/Indlæg:
2870/65
Ja, det kan man godt. Symantec har endda guides som viser hvordan det skal gøres.

Nu afhænger det selvfølgelig af hvilken løsning du har...om det er en enterprise version osv.

Selv gør jeg det lidt anderledes. Jeg har en Ghost.exe-fil liggende på et share på en server. Så bruger jeg f.eks Bart´s network boot disk til at boot op på den maskine som skal ghostes. Forbinder op med brugernavn og password til sharet på serveren og starter ghost.exe-filen via en DOS-prompt (da den skal startes på den måde). Så lægger jeg imaget i det samme share.

Det behøver ikke at være en server. En alm. XP maskine kan sagtens gøre det samme, bare rettighederne er sat op på korrekt måde på modtager-maskinen.

Ellers kan jeg anbefale Acronis eller Rdrive til det samme. Acronis koster kun ca. 50 $ og er et rigtigt godt program.

mp_3

Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2007 09:52:45
Svar/Indlæg:
3588/418
Hvad er, at ghoste en andens computer?

Mentos3

Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2007 09:58:14
Svar/Indlæg:
4230/89
#2 en ghost er en kopi af noget... dvs en form for backup ;)

mp_3

Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2007 10:01:24
Svar/Indlæg:
3588/418
Ok. Hvad er fordelen ved det? At lave back-up?

Ghe2

Superbruger
Tilføjet:
10-05-2007 10:18:34
Svar/Indlæg:
732/39
#4 Ja at lave backup af hele ens system f.eks.

Så tager det kun 5-10 minutter at lave en helt fresh install af ens system.

Beaviz

Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2007 10:47:58
Svar/Indlæg:
3214/18
#4 Jeg plejer f.eks. at lave et Ghost-image af maskinen efter der er lagt Windows med alle drivere, opdateringer og de mest gængse programmer ind. Så tager det kun et par minutter at få en helt frisk og velfungerende PC, når den skal restores! :)

steen

Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2007 11:35:30
Svar/Indlæg:
2870/65
Hertil kommer så, at når man "spoler" systemet tilbage, skal det ikke re-aktiveres hos Microsoft.

Både Ghost/Acronis og Rdrive laver en bit-by-bit kopi af din disk/partition. Det er det image #6 snakker om.

Imaget kan også bruges på andre maskiner som HW-mæssigt er ens. Her skal man bagefter ændre computernavn og ip adressen, så man ikke har 2 ens maskiner på nettet. Det kan f.esk. gøres manuelt el. med et lille tool som hedder "NewSIDgen". Så skal windows bare re-aktiveres.

mp_3

Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2007 12:13:32
Svar/Indlæg:
3588/418
Jeg har Acronis TrueImage, men kan ikke finde ud af at bruge det, så det ligger bare :e

steen

Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2007 13:03:58
Svar/Indlæg:
2870/65
# 8 Når først Acronis er installeret, er det rimeligt nemt at gå til.

Du kan lægge dit image lokalt eller på en anden maskine. Lokalt vil nok være at foretrække, hvis du ikke har en server med et share til at lægge imaget på.

Det vil også være en fordel at lægge imaget på en anden disk. En anden partition er minimumskrav, da Acronis ikke kan lægge et image på den partition den tager backup af.

Når du åbner Acronis, klikker du på "Backup". Så sættes der en lille guide igang (som du kan følge nogenlunde sådan her):

Klik på Next (siger sig selv). Nu får du mulighed for at vælge mellem hele disken/partitioner eller foldere og filer. Hvis du ønsker at tage et image af dit system, vælges disk/partition. Vil du tage backup af enkelte mapper, vælges den sidste mulighed.

I næste billede får man listet de partitioner der er til rådighed. Du skal nu vælge den disk (hvis du har flere diske) som dit system ligger på (Tip: under "Flags" står der "Pri./Act." - som er den primære/aktive partition). Sæt nu flueben i den og klik videre.

Næste billede vælger du den disk/partition/mappe som du ønsker at dit image skal ligge på/i. Giver den et navn (gerne maskinnavn og dato) og klikker videre.

Næstye billede får du mulighed for at vælge en a. fuldt image. b. incremental backup c. differential backup. Jeg bruger sjældent andet end Fuld backup. Så er det bare Next og Proceed. Så kører resten af sig selv.

En god ide vil også være at lade Acronis lave en bootable cd, som du kan boote fra, hvis noget skulle gå helt galt.

Primeradk

Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2007 16:38:34
Svar/Indlæg:
262/84
Hej Steen jeg kører med Ghost 9. Kan jeg med denne tage backup af feks C: på min MCE maskine via en anden pc på netværket? Så slipper jeg for at installere ghost på min MCe, som jeg prøver at holde fri for så mange programmer som muligt.
Synes ikke jeg kan finde funktionen nemlig?

Tak for svaret ellers

\René

Ghe2

Superbruger
Tilføjet:
11-05-2007 11:01:56
Svar/Indlæg:
732/39
#10 Kan du ikke lave en rescue disc i Ghost ? det kan man i Acronis.....så booter du bare på den og kloner hele disken.....samme procedure når du vil genetablere din installation.

steen

Elitebruger
Tilføjet:
11-05-2007 11:22:39
Svar/Indlæg:
2870/65
# 10+11 Ghost 9 kan godt lave en rescue cd...altså en bootable cd, sådan at man kan boote ind i et system som ikke kommer op...og derfra lave en restore...men, det skal gøres på den samme maskine.

# 11 Det er ikke nødvendigt at clone hele disken, kun den aktive partition. Så kan man lave en backup/kopi af data på resten af partitionerne.

# 10 Man kan ikke tage en ghost af drev på andre maskiner. SÅ skal der installeres en client på den pågældende maskine. Alternativt skal man bruge Enterprise produkter som installerer en agent på det remote system

Primeradk

Elitebruger
Tilføjet:
11-05-2007 11:33:27
Svar/Indlæg:
262/84
#12, ok er der andre programmer som kan gøre det via netværk eller er jeg nødtil at installere ghost på min MCE?

Nosferatu

Elitebruger
Tilføjet:
11-05-2007 17:48:22
Svar/Indlæg:
2029/63
Acronis er hvad du skal bruge, det er så nemt at damen min restore ting med det.

Ghost er virkelig tungt at arbejde med, så brug du Acronis server hvis du gerne vil Ghoste en pc via remote.

Du indstallere server edition på en anden pc.

Laver en bootable restore cd, booter på den pc du vil have en kopi af.

Så kan du se den over netværket på din "server" pc.
Også kan du tage den kopi du vil.

ELLERS køber du acronis home edition som sten også nævner og laver den DIREKTE inde i windows og gemmer den ned på en DVD.

Hver gang du genskaber skal du bare afinstallere acronis :)
Men hvorfor gøre det? DU kan lave et oprindelige image, også for hver uge der går får du den til at lave en backup af sig selv.

Dør pcen så mister du max 1 uges data :D

ACRONIS ROCKS ;)

Primeradk

Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2007 23:50:40
Svar/Indlæg:
262/84
afinstallere Acronis?

Hvorfor skal man afinstallere hvis man vil genskabe?

\René

steen

Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2007 02:08:13
Svar/Indlæg:
2870/65
Jeg har godt nok ikke været ude for at skulle afinstallere Acronis....heller ikke hvis jeg skulle genskabe/restore.

Hvis disken hvor imaget ligger på er tilgængeligt, starter jeg såmænd bare en restore. Så genstarter Acronis selv....og genskaber systemet lige efter genstart.

Rdrive kan det samme, som er et program som ligner Acronis ret meget.

# 14 har ret omkring Ghost 9, at det er tungt at arbejde med, men de ældre versioner er nemmere at arbejde med.

Acronis har et lækker feature som hedder Secure Disk, hvor det er muligt at beskytte sine OS-filer. Acronis er i det hele taget et godt produkt som varmt kan anbefales. 50 $ er ikke ret mange penge, hvis man "leger" meget med sine maskiner.

micbanand

Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2007 18:59:41
Svar/Indlæg:
713/74
hvilken vers skal jeg have? (Acronis)
skal kunne lave en fuld funktions dygtig ghost af mit sys! gerne på dvd
bruger ikke server!
evt nogle der vil smide et direkte link så der ikke sker en fejl!
hvor mange vers er der? synes ikke jeg kan overskue det!
men waw blevet varm på det prg!

Nosferatu

Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2007 19:53:01
Svar/Indlæg:
2029/63
Denne her http://www.acronis.com/homecom...

Ville jeg sige, men de har vist også nogle pakker medflere af deres tools i.