Kan ikke boote på IDE DVD med Abit QuadGT

Bundkort / CPU d.  12. maj. 2007, skrevet af speed six
Vist: 267 gange.

speed

Elitebruger
Tilføjet:
12-05-2007 15:13:11
Svar/Indlæg:
786/83
Ja, som overskriften siger, kan jeg ikke boote på mit IDE DVD drev på Abit AB9 QuadGT bundkort.

Jeg har søgt lidt på nettet og fundet ud af, at det er et generelt problem.

Hvad skal jeg gøre?

Jeg sidder med en helt ny maskine med ny hdd, som er partitioneret men mangler at blive formateret, og jeg kan ikke instalere windows :(

På forhånd tak.
Henrik

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
12-05-2007 16:20:37
Svar/Indlæg:
14079/622
Det kan man slet ikke på p965 bundkort, kan man det ?

IDE-controlleren er jo ikke onboard, og behøver af den grund en driver..:l

speed

Elitebruger
Tilføjet:
12-05-2007 16:28:17
Svar/Indlæg:
786/83
Det er jo det, som er lidt dobbeltkonfekt. Jeg kan jo ikke installere sådanne drivere i dos mode.

Jeg har en bootable cd. Systemet kan sagtens boote op, således jeg kan få adgang til mine harddisk drev i dos, som allerede er partitioneret og formateret. Den kan bare ikke læse indholdet på cd-rommen.

Hvordan skal man herefter få installeret Windows på et sprit nyt system?

Windows kan ikke installeres, da harddisken ikke er formateret. Den siger under install, at Windows ikke kan finde en harddisk.

/Henrik

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
12-05-2007 16:32:53
Svar/Indlæg:
14079/622
Du kan smide CD'ens indhold over på en USB key evt ?..

Eller du kan købe et sata drev til ~250kr. Det er de muligheder jeg ser.. skal også selv formatere på et tidspunkt, og når det bliver nødvendigt regner jeg med at købe mig et nyt drev.

Du kan også installere windows på en anden maskine, og sætte den harddisken i den nye maskine bagefter..og så installere IDE-drivers osv..

speed

Elitebruger
Tilføjet:
12-05-2007 16:40:50
Svar/Indlæg:
786/83
Du har ret mht. til de alternative muligheder.

Jeg har prøvet, at få den til at boote fra en USB key, men det ville den ikke.

Mht. køb af nyt optisk drev, jo, det er da fint, men ærgeligt at skulle bestille via nettet, når ens PC ikke virker :)

Jeg fik selv løst problemet ved at besøge en ven, som formaterede min disk, men igen, det er ikke sikkert, at alle lige har den mulighed.

/Henrik

presti

Overclocker
Tilføjet:
13-05-2007 08:37:08
Svar/Indlæg:
3/1
Brug evt. Windows startdisketter - 6 styks :D

speed

Elitebruger
Tilføjet:
13-05-2007 13:51:53
Svar/Indlæg:
786/83

Det er også, men jeg har ikke noget diskettedrev.

/Henrik

Retro

Elitebruger
Tilføjet:
15-05-2007 01:58:53
Svar/Indlæg:
1643/172
Du skal først in i Biosen og sige at den skal boote fra den der ekstra SATA controller der hedder jb et eller andet ting. Fordi de har lavet det sådan at de har smit en ekstra SATA controller på hvor de så køre 2 IDE porte over SATA bussen på eller anden fuske måde. Så systemmet ser de 2 IDE porte som SATA porte på en SATA controller der hedder JB.. pas.... Men dette skulle give dig en ide om hvordan det skal gøres.

Så kan du nu få din windows til at boot, men du skal huske at trykke F6 hvorefter du loader alle dinne SATA dirver ind for elles vil installationen crashe før eller siden. Det er nok omkring 2 til 3 SATA controller driver du skal loade. Der høre vist 2 A drev med til computeren og dem skal du bruge.

Løsning til A drevs problem. Vis ikke du har et A drev kan du installer Widows Vista. For her har MS endelig taget sig sammen på den måde at man kan brænde sine driver ned på en CD/DVD og sige at den skal load fra en DVD så bytter man bare CD/DVD ind til driverne er loadet hvorefter man smider sin Vista CD in igen og køre vider med de nye SATA driver. Vista supporter også muligheden for at hente driver fra USB drev vis det er. Så endelig har MS lært at A drev ikke kan bruges til en skid, men de har givet mulighed for alt det moderne lir vi alle bruger nu om dage.

speed

Elitebruger
Tilføjet:
11-06-2007 23:16:07
Svar/Indlæg:
786/83

Jeg takker for guiden, men jeg fik den aldrig til at boote på IDE DVD-drevet. Løsningen blev en investering i et SATA DVD-drev.

/Henrik