SataII opsætning

Om siden d.  12. maj. 2007, skrevet af Intentus
Vist: 466 gange.

Intentus

Superbruger
Tilføjet:
12-05-2007 18:10:01
Svar/Indlæg:
59/23
Har lige købt mig en seagate 120 Gb 8Mb Ram SataII og nu ser Xp det som et hardware man kan fjerne, ligesom et usbkey.

I biosen er sataII aktiveret, normalt mode og some sata.

Min ide er at kører sataII som systemdisk (xp, linux måske vista senere henne) og mine 2 andre diske (ATA) som lagerplads.

Spørgsmål:

1. Ser Xp sataII disken som en scsi enhed, selv om det er en fast enhed ?

2. Kan man snyde en installation af xp og efter en installation af xp på sataII disekn, ligge en ghost kopi oven i ?:(

Eller hvordan skal jeg bærer mig ad :o

Intentus

Superbruger
Tilføjet:
12-05-2007 18:33:16
Svar/Indlæg:
59/23
:o hmm. Når jeg sætter den til i biosen som Sata, så bliver min xp ustabil. Men IDE er den stabil igen.

?:( En der har rodet med sådanne noget ?

steen

Elitebruger
Tilføjet:
12-05-2007 18:33:26
Svar/Indlæg:
2870/65
1. Ja, XP ser din sata disk som en form for scsi. Under installation (alt efter hvilken controller du har på boardet), skal der under installationen i windows trykkes på F6 tasten i starten af installationen for at tilføje driveren fra floppy.

Alternativt kan man "slipstreame" driveren ind på windows-cden med programmet Nlite...findes her: http://www.nliteos.com

2. Det er noget uklart hvad du spørger om, men hvis du vil bruge Ghost skal du gøre som følger:

Lav installationen af dit OS på en disk der er delt op i flere partitioner. Når du så bruger Ghost (alt efter om du bruger det som et eksternt program eller kører det indefra dit OS) skal du ghoste din system-partition over på en anden partition eller disk.

Selv bruger jeg Ghost 2003 fra en cd (som eksternt program) fordi det giver mig bedre styr over hvad jeg laver, samt det giver eksklusiv adgang til diskene. En ubetinget fordel, synes jeg.

Når du har ghostet et image over på en anden partition/disk, kan du ghoste tilbage (og dermed overskrive den eksisterende installation) så tosset du lyster.

Ghost (eller Acronis) er fløjtende ligeglade med hvad du har for et OS på dine diske. De benytter sig at bit-2-bit kopiering og kigger ikke på indholdet af disken.

Uden jeg har meget styr på, hvad der sker ifm. Linux og Ghost, kan jeg forestille mig, at det vil være en fordel at have sit Ghost-image liggende på en anden disk end system-disken, da Linux ofte benytter sig af flere partitioner. (Hverken Ghost el. Acronis kan overskrive den partition imaget ligger på).

Intentus

Superbruger
Tilføjet:
12-05-2007 19:29:39
Svar/Indlæg:
59/23
Tak steen.

Det jeg mente var, at jeg efter at havede fået installeret en xp version over på min nye sata disk (opsætning af Master Bot Record) kunne overfører min oprindelige xp clon. Den jeg bruger pt. Det vil tage lang tid at installere det hele igen.

- Men nogen forklaring på hvorfor min komputer er blevet ustabilt med den nye enhed på ? Den vil hverken i SATA el. IDE mode blive stabil. Nu er den deaktiveret og den kører stabil igen :l

steen

Elitebruger
Tilføjet:
13-05-2007 00:49:03
Svar/Indlæg:
2870/65
Hvis jeg forstår dig korrekt, spørger du, om du kan clone din installation fra sata-disken over på din IDE-disk.

Det kan du godt. Den anden vej, fra IDE til sata er ikke så godt.

Årsagen til at det ikke duer fra IDE til sata er, at der med en installationen på en sata-disk er drivere som ikke findes på en IDE-installation (hvis den er installeret uden sata-disk).

Jeg har prøvet at clone fra en sata-disk til en IDE disk. Det gik fint. Den anden vej gik det galt.

Hvorfor din maskine er blevet ustabil med sata-disken er et godt spørgsmål. Det burde den ikke blive.

Har du prøvet med et andet sata-data-kabel?

Har du prøvet uden dine IDE-diske?

Ups. Jeg ser at du bruger Maxtor diske. Nogle Maxtor diske har noget jumper-stads der skal sættes i forbindelse med sata2.

Helt hvordan de jumpere skal sættes ved jeg ikke, af den grund at jeg aldrig drømme om at købe Maxtor-diske. Jeg har meget dårlige erfaringer med Maxtor...i 6 tilfælde har jeg haft Maxtor diske. Ingen har holdt et helt år endnu hos mig, så dem tør jeg ikke købe.

T|Conan

Elitebruger
Tilføjet:
14-05-2007 14:33:05
Svar/Indlæg:
452/23
Måske det kunne være din PSU den var gal med? Har du strømkrævende cpu/grafikkort og en underdimensioneret psu?

Intentus

Superbruger
Tilføjet:
14-05-2007 15:42:02
Svar/Indlæg:
59/23
Det vil jeg ikke mene. 520W PSU, se evt min profil.

- Har efter lang tids roderi, fået den til at virke under sata portene og alligevel kan den finde på at "fryse" komputeren. Min ATA disk var næsten hurtigere i opstart en sata ??