Gamle Cellys er skod oc-cpu' er!

Bundkort / CPU d.  13. maj. 2007, skrevet af Lars M
Vist: 291 gange.

Lars
 
Superbruger
Tilføjet:
13-05-2007 12:12:32
Svar/Indlæg:
1633/76
Så har man lige fået afleveret en rigtigt svær aflevering på uni, og så tænker man at det er tid til at lave noget sjovt..
Så jeg bikser min stationær sammen som har stået i stumper længe da en flytning har tømt mit budget. Nå, men jeg har fået fat i et ds3, 2gb kingston val pc4200 og en gammel Celly 330D (2,66ghz).. måske ikke det vilde setup, men tænkte at når jeg var færdig med at tweake det, så ku jeg måske få lidt sjov og en halvhæderlig ydelse ud af det.

Har jo tit læst om sjove celeron historier her på siden, folk der har oc'et dem til 4-5-6 ghz, og endda skabt gode resultater med ret basic køling.
Med det havde jeg måske bare høje forventninger.. først så kunne jeg ikke overclocke noget som helst og bios var rigtigt underlig skruet sammen - Mega skuffelse.
Så opdaterede jeg den til den nyeste version (svjv F11). Kan ikke understrege nok hvor meget det hjalp.
Endelig kunne man komme igang med at overclocke..

Noget man skal huske når man skal til og oc, det er at have god køling. Mit vandkøling er ikke samlet pt, så når jeg siger køling, så mener jeg en gammel Zalman cps7000cu. Her er der garanteret nogen der tænker "sådan en ikke passer på lga775" - Men det har jeg svaret på: Strips :D
Nå men efter at idle på ca 45c og load nemt ryger over 70c - så stopper festen hurtigt. Metalbøjlen der holder køleren nede sættes i spænd, og strips får nogle yderligere bank. Det hjælper, nu kan den få nogle flere tæv, den gæve Celeron. Nu idler vi kun i de høje 30'ere og load kommer kun op på 60c - Måske er Zalmanden en gammel køler, men sådan en Prescott er da også en varmeplade uden lige, damn!
Jeg gasser op for vcore, og sætter fsb til 200mhz, sætte ramme til 1:1.
Til min store overraskelse kunne det så ikke boote, så jeg googler lige lidt min cpu.. Et "godt" oc-resultat med denne cpu er så en forøgelse fra fsb133 til fsb190. Så kan den komme op på hele 3.8ghz - WTF et oc på ca 50% er da ikke godt, det er i bedste fald middelmådigt!

Jeg håber på at det bare er en gammel artikel med et dårligt bundkort og nogle dårlige ram.. men ak nej. Ligegyldigt hvad jeg gør, så vil den lille Celeron ikke over fsb185 :(
Den er så ringe i ydelse, selv nu har jeg siddet og tweaket den i et stykke tid, kan jeg ikke få den under 50s i superpi 1M: 50.281s!
Det er for griner at kingston rammene som bør kunne køre pc5400, nu kører pc3000 istedet for. Og så er timings ikke engang stramme :P

Heldigvis kan den trods sin exceptionelt dårlige ydelse stadig klare at trække de fleste nye spil i samarbejde med mit gamle 7800gt. Jeg havde oprindeligt planlagt at bruge den som 3dstudiomax slave, men det tør jeg ikke engang tænke på, hehe. Måske når jeg får vand på, så kan vi komme over fsb200 ;)

Nå men hvis nogen herinde får lyst til at oc en celeron, så ved de hvor de kan få en MEGET BILLIGT! (når jeg har fået en erstatning).

Dog en lille solstråle ved at oc:
Da den kørte det hele i stock, så kunne den ikke trække 720p HD video-klip - nu hvor den er kommet over 3.5ghz så kører HD smooth :)

Min oplevelse med at oc Celeron må kunne opsummeres med:

Fuck en Celeron med prescott-kerne er noget lort! Men hey, den kostede kun 100kr :D


#Devastator
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-05-2007 12:31:12
Svar/Indlæg:
1581/5
celeroner til socket 478/775 har aldrig været brugt seriøst i "gaming/hardware" communities.
Det ser dog ud til at den nye 400 serie kan blive lidt interessant til simple opgaver, så som hptc/ultra billige/lydløse systemer - da den er baseret på conroe.

mht. hd-dvd/klip så kræver 1080p faktist en core2duo eller amd x2 4800+ for at kunne køre flydende, noget en hel del er blever skuffede over at finde ud af med deres ny-byggede htpc's.

720p kræver ca. 2.8ghz p4 - så det passer meget godt at du nu kan køre det flydende med en celeron på 3.5ghz

Med de priser der er på e4300 og asrock bundkort idag, tjae så skal man MEGET langt ned i budget før man gider overveje celeron setups.



cornerrage
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-05-2007 14:34:32
Svar/Indlæg:
3532/303
#1 Jeg kørte det da på en 3200+ barton for nyligt ? Synes det virkede meget godt :s



#Devastator
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-05-2007 15:36:35
Svar/Indlæg:
1581/5
#2 jeg går ud fra du mener video i hd-opløsning

Der findes en masse video-codecs, nogle går endda helt op i 1280x720 eller højere opløsning, men det er komprimeret lidt ala. divx er i forhold til almindelig dvd, mange af dem kan man godt afspille på en mindre pc, som f.eks. en barton 3200+

De "ægte" full-hd optagelser - så som http://www.microsoft.com/windo... eller desiderede HD-DVD's og Blue-Ray kræver desværre enorme mængder processorkraft - min 3.1ghz c2d (e6600) ligger gerne på 55-60% cpu belastning når jeg afvikler hd i 1080p opløsning.

Har man et nvidia 8600 eller 8800grafikkort kan man få specielle codecs/afspillere (går ud fra der følger nogen med ofte) som flytter en del af grafikarbejdet over på GPU istedder for cpu, har hørt udtalelser så som at de gik fra 45% cpu load til 30% load ved at bruge codecs der udnytter nvidia 8xxx serien.

Det vil nok desværre bare ikke være nok til at få f.eks. en 3.8ghz p4 til at være kraftig nok til afspilning af full-hd 1080p

720p kræver kun ca. 60% af hvad 1080p kræver, så her kan de fleste maskiner være med.