Test af intenet-hastighed

Software d.  13. maj. 2007, skrevet af Nastradamus
Vist: 552 gange.

Nastradamus

Overclocker
Tilføjet:
13-05-2007 21:45:33
Svar/Indlæg:
88/84
Jeg har fået ny opkobling, og vil lige teste om jeg nu får det jeg betaler for. Jeg har Fullrate, trådløst. Taber det noget hastighed når det er trådløst? Hvor kan jeg teste min hastighed?

Roedkjaer

Elitebruger
Tilføjet:
13-05-2007 21:56:18
Svar/Indlæg:
265/52

Roedkjaer

Elitebruger
Tilføjet:
13-05-2007 21:57:04
Svar/Indlæg:
265/52
Eller den her... Den er ret fed :e

http://www.speedtest.net/

Teresa

Moderator
Tilføjet:
13-05-2007 22:41:45
Svar/Indlæg:
2458/91

Den hastighed du får er den hastighed du får fra centralen. dvs. kører du med en 2048/512 fx så er dét hastigheden målt fra centralen, du skal forvente at den vil være på en ca 1750/350 ca...

Jo mere man kobler til, jo længere kabler, jo mere tages af hastigheden. derudover tager firewall + antivirus også en smule...

Jeg har siddet som bredbåndsupporter og vi lavede en lille test med en trådløs router og en med kabler... der var ikke en kæmpe forskel men der BLEV snuppet en smule mere af forbindelsen med den trådløse.

Håber det var svar nok... :)

Jeg bruger TDC´s og denne til at teste: http://www.bandwidthplace.com/...

#Devastator

Elitebruger
Tilføjet:
13-05-2007 23:20:12
Svar/Indlæg:
1581/5
hvad er det dog for en gang vås #3

Korrekt at forbindelsen fra centralen til brugerne er f.eks. 2048/512 - fra centralen har de så typisk en/flere 155mb atm, eller større - helt op til 10gb backbone videre i systemet.

Så kan man spørge sig selv, hvor svært er det at proppe en 2cm bold ned igennem et 155cm brædt rør? ja normalt er det ganske let, selvom der er mange bolde der forsøger at komme igennem samtidigt - backbone hastigheder bliver skalleret efter spidsbelastninger, så selv i prime-time vil man kunne forvente 100% båndbredde til rådighed.

Det der sætter begrænsingen i hvor meget data man ellers kan hente ned er kilden den skal komme fra, samt hops/antal pakker/sekundet.

Kan kilden, f.eks. streaming video eller download fra en server, ikke levere hurtigt nok - ja så hjælper det ikke at man har 20Mbit til rådighed, når serveren kun kan levere 2 - det er det problem man oftest løber ind i, da de services der bliver udbudt på internetet har mange tusinde brugere - tag f.eks. streamet tv/radio fra dr.dk - der har været kritik af at der kun er 15.000 pladser til tv-delen, den kræver omrking 384kb forbindelse så vidst jeg husker - det vil altså sige, for at kunne levere data nok til alle skal deres netværk levere 0,384*15.000=5,7gigabit båndbredde, det samme gør sig gældene alle andre steder man færdes.

Lige netop tv, forsøger man at multicaste ud til kunder for at spare båndbredde, men det er ikke nær så udbredt endnu som man ville ønske.

Noget andet der gør at man reelt ikke kan bruge sin forbindelse 100% - er den måde ADSL og TCP/IP fungerer på, TCP overførsel kræver en svar pakke tilbage for hver pakke modtaget - og ud fra ventetiden på denne bestemmes der ved afsenderen (serveren) hvor hurtigt der kan sendes data afsted, høje svartider = lavere download hastighed.
Når man med adsl UPLOADER med mere end 60% begynder svartiderne at stige kraftigt, og kommer man ret meget over 70% så går det ud over download hastigheden, ganske enkelt fordi svarpakkerne bliver forsinket for meget.

Reelt kan man med det meste udstyr køre 95-100% download, imens man samtidigt har et upload på omkring 50-60% Stort set alle hastighedstest tester kun en ting af gangen, og man kan derfor i visse tilfælde opleve at båndbredden ikke er så stor som ønsket - og det skyldes upload mængden.

Mange bruger idag forskellige download programmer der er baseret på at hente små bider fra utroligt mange brugere - joost tv benytter samme teknologi, og det forsøges implementeret i flere og flere ting. Det er ikke unormalt at man får data leveret fra 3-500 forskellige steder, og det betyder at man får rigtigt mange "små" pakker, dette belaster en routers ram og cpu, og ens router kan derfor være begrænsing på sin forbindelse, selvom den har en throughput på 35Mbit - og man "kun" har en 20Mbit forbindelse, så kan routeren gå hen og begrænse farten en smule, eller forsage at man ryger af msn/netradio streams etc. engang imellem i kort tid af gangen.

Grunden til dette er at på datablade oplyser de altid teoretisk bedste, da det er det som sælger, og få/store pakker er lettere for cpu/ram at håndtere end mange/små.

For at teste hvor meget man kan downloade i en enkelt datastrøm har jeg erfaret at det bedste sted at teste både upload og download er: ftp://ftptest1.tele.dk/pub/ Her har jeg uden problemer kunnet hente og sende med op til 100Mbit så det skulle kunne bruges til de flestes behov.

Til det #3 skriver med antivirus og firewall, så er det ikke korrekt, de kræver intet båndbredde ud over når de selv søger efter software opdateringer en gang om dagen/ugen.
Det er muligt det belaster selve pc'en mere, så at ram/cpu belastning bliver for høj, men det skal adsl linien vel ikke have skyld for?

trådløse routere kan godt kræve en bid af kapaciteten, da de svinger i hastighed, fra 6-54Mbit hvis det er de "nye"- og kommer forbindelsen ned på 6Mbit, så kan man nok regne ud at det bliver svært at få 20Mbit internet igennem det. Der ud over kører trådløs dataoverførsel med en anden bitmængde pr. byte end kablet - pga. fejlkorrektion.

Det jeg tit har oplevet har været problemet når rækkevide/hastighed ikke var god nok på trådløse netværk, var "kamp om båndbredden" på frekvensen. De fleste ap's og trådløse routere kører som standard på kanal 6 eller 11 - desværre så "stjæler" de hindanens rækkevide når de kører på samme frekvens. Trådløse telefoner, baby alarmer, vejrstationer etc. benytter samme 2.4ghz bånd som 802.11G trådløst netværk gør, og de kan derfor også være skyld i lavere hastighed/båndbredde

Det bedste er at sætte en spektrumanalyser på i det område man vil lave trådløst netværk i, for at se hvad der "rumsterer" i luften - så man kan finde den mindt tilstøjede frekvens, og benytte den til sin router/ap.

(har man flere ap's skal de ligge 3kanaler forskudt for ikke at forstyre hindanen)

mfcods

Elitebruger
Tilføjet:
13-05-2007 23:44:07
Svar/Indlæg:
4222/223
Som kunde hos fullrate kan man desværre ikke bruge den samme som tdc's brugere. Har jeg erfaret og fundet ud af.
Istedet bruger de noget der hedder tptest. Som kører og tester på en anden måde.

OT: Er det bare mig eller er Devastator den eneste der svarer på folks spørgsmål. Og uanset hvad lyder han altid pisse sur eller sviner andre til fordi de ikke har en lille smule ret

#Devastator

Elitebruger
Tilføjet:
13-05-2007 23:50:27
Svar/Indlæg:
1581/5
spot on

BlackAce

Superbruger
Tilføjet:
14-05-2007 08:19:54
Svar/Indlæg:
88/16
Hi
Hvad med at prøve din udbyders egen test.
http://www.fullrate.dk/support...

gandalf18

Ny Skribent
Tilføjet:
14-05-2007 13:40:46
Svar/Indlæg:
5679/460
jeg stoler ik på de test på internetet jeg stoler på den hastighed jeg henter med , f.eks så siger TDC hastigheds test at jeg kun har 14mbit internet , men når jeg downloader så downloader jeg med 20mbit :) altså ca. 2,2mb/s , så jeg stoler ik på test :)

mfcods

Elitebruger
Tilføjet:
15-05-2007 09:03:10
Svar/Indlæg:
4222/223
Jeg brugte i starten tdc hastighedstest. Det der lille program man kunne dolle. Det viste sig så at fullrate brugte en anden protokol, så det kunne slet ikke bruges. Den viste også kun højst 10mbit selv om jeg vidste det var en 20.

Senere fandt jeg så ud af at vores central ikke understøttede 20mbit, og vi fik høst 18 som var ustabilt, så fik jeg linjen nedgraderet til 15mbit. Ingen probs nu