Til dem med vandkølig

Vandkøling d.  17. maj. 2007, skrevet af Mads321
Vist: 555 gange.

Mads321
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-05-2007 18:11:44
Svar/Indlæg:
3162/326
Jeg har bestilt mit første vandkøling hjem, og mangler kun den sidste pakke før jeg kan gå i gang med at samle.

Jeg er lidt i tvivl om rækkefølgen af kølehoveder, reservoir osv, derfor har jeg lavet en lille tegning:

http://peecee.dk/?id=46330

Kan det sættes bedre op, eller ser det fint ud?

Andre ting jeg skal være opmærksom på?

tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-05-2007 18:29:41
Svar/Indlæg:
20170/383
hmm, hvad vej skal vandet løbe rundt?? ville man ikke sætte radiatorer ind lige efter kølehovedet, og ikke før??



DreAz
 
Superbruger
Tilføjet:
17-05-2007 18:46:40
Svar/Indlæg:
486/24
Jeg har læst flere stedet at rækkefølgen at fuldstændig ligemeget hvis man tænker på performance. Correct me if im wrong



LMG03
 
Superbruger
Tilføjet:
17-05-2007 18:48:48
Svar/Indlæg:
283/14
radiator er der for at fjerne varmen fra vandet, så hvis man stiller den før et kølehoved så skulle det være koldere, men igen vi snakker 1-3grader alt efter temp i luften.
stiller man den efter et kølehoved så opsamler vandet varmen fra luft,pumpe,reservoir hvis du altså har en.

et setup varierer en del alt efter hvilke kølehoved, pumpe og størrelse på slangen.
der er kun en effektiv måde at finde ud hvad der virker for en og det er at prøve sig frem.




Sajmon
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-05-2007 18:54:47
Svar/Indlæg:
6624/113
Hvorfor i alverden er der 2 reservoirs på?



Lars
 
Superbruger
Tilføjet:
17-05-2007 19:50:34
Svar/Indlæg:
1633/76
#2
Correct

#3
Rækkefølgen på radiator og kølehoveder har så godt som intet at sige i praksis.

#4
Nemli!

Det giver ingen mening at have to reservoirs.
Dette bringer mig til den eneste reele regel du skal overholde ved rækkefølge af vandkøling. Pumpen skal lige efter reservoir!
Reservoir er den komponent som dræber mest flow i dit system, derfor skal den sidde "sidst" (hvis man går ud fra vi starter ved pumpen).

Så ud med det ene reservoir (medmindre begge sidder lige efter hinanden). Sæt derefter pumpen til lige efter res.

Så burde det være fint :)



Mads321
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-05-2007 20:17:13
Svar/Indlæg:
3162/326
Systemet er bygget sådan op, at pumpen hænger sammen med et reservoir (no. 2 på tegningen).
Ved ikke om det kan pilles af, men det håber jeg da det kan, hvis det dræber flow.

Reservoir no. 1 er Thermaltakes Aquabay M1, som har en flowindicator også. I manualen står der, at det skal sættes op sådan at pumpen sender væsken til reservoiret, og videre til CPU, men det giver jo ikke nogen mening hvis det dræber flow.

Idéen må vel gå på at væsken bliver ført højere op end CPU, og får lidt hjælp at tyngdekraften på vej ned igennem systemet, inden det rammer pumpen igen, der så "bare" skal ha' det op i højde igen?



Mads321
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-05-2007 20:25:50
Svar/Indlæg:
3162/326
Hvis jeg skal ha' reservoiret sidst i systemet, får jeg så ikke nogle lidt abnormt lange slager?

http://peecee.dk/?id=46347

Her er et blank setup uden slanger, hvis nogen skulle ha' mod på at tegne et par streger (slanger).

http://peecee.dk/?id=46348



flimmer
 
Overclocker
Tilføjet:
18-05-2007 03:06:25
Svar/Indlæg:
6/0
#5
Hvorfor giver det ikke mening at have to reservoirs????
Det giver da mening at have to reservoirs.

1. Mere vand.
2. beder kølig.
3. Stør tryk.

Jeg tro mang har prøve at prøve sig frem, lige som jeg har.

Jeg har fundet ud af, vis flowet er langsomt, på flere køle elementer, dis beder.

Jo hurtiger flow jo minder køle elementer skal der til.

Jeg har på mit køler anlæg, et langsomt flow, på et stort køler element, men ved et stør tryk 2-3 bar.

Men nu har jeg også et andet pumpe/reservoire/køler en hvad andre har, som ikke blive for varm eller lamere.
Fordi den ikke har en blæser til at køle vandet ned

MvH
Flimmer



Illuminati
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2007 04:21:55
Svar/Indlæg:
10398/435
Et par grundregler:

Pumpen skal få vandet fra reservoiret (lettere at bleede systemet).
Det er god kotume at radiator er før CPU/GPU.
Blæsere på radi skal helst blæse opad.

Rækkefølgen af kølehovederne er måske også værd at kigge på. Skal du oc'e meget på GPU'en så skal den have vandet først. Er CPU'en mere vigtig, så skal den self. have vandet først.

For at sige det kort: Brug din tegning i #0, men lad CPU'en få vandet før NB'en.

Og..
Antallet af reservoir er ligemeget, med mindre det er et res som har funktionen at køle. Det eneste flere reservoir gør er at det tager længere tid før alt vandet er varmet op til samme temperatur. Men her snakker vi måske 5 min forskel.




Illuminati
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2007 04:29:19
Svar/Indlæg:
10398/435
Du skal huske at slangerne fra CPU til Res og fra Pumpe til Res, skal være lange nok til at du kan hive reservoiret ud og fylde vand på.
Proppen sidder nok i den foreste del af res'et, så bare man lige kan komme til..

(Snakker om 5½"bay reservoiret).



#11
E2X
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2007 08:50:10
Svar/Indlæg:
4018/217
Hvis vi starter med pumpen skal dit vand se sådan ud.
Pumpe-cpu-nb-gpu-radiator-reservoir->
Cpuen er den komponent der best kan lide at være kold.
gpu´en kan tåle at være lidt varmere derfor skal den være til sidst.

Vi snakker kun om et par grader så derfor er placeringen af kølehovederne ikke så vigtig.
Men du skal ikke placere et reservoir før dine kølehoveder da det vil dræbe alt flow. Hvis reservoiret efter pumpen bliver utæt vil al vandet blive pumpet over i det og det kan flyde over.
Sådan nogle reservoir slutter ikke altid tæt så det er en dum ide.
Radiatoren skal også være til sidst fordi den også dræber meget flow



bornholm
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2007 09:20:26
Svar/Indlæg:
2958/84
En lille side bemærkning, det jeg har fundet ud af, er at hvis man køre vand ind fra det laveste sted på sit sys. og lader vandet stige nede fra og op ja så er det min erfaring at det er nemmeste måde at få al luft ud af sys. på.



bent540
 
Overclocker
Tilføjet:
18-05-2007 09:55:48
Svar/Indlæg:
18/0
ja #8 har ret. det gir total go mening at ha 2 reservoir for som han siger kan der jo være mere vand og desuden er den første sådan set kun en "beholder" og ikke et reservoir. hvis man derimod koblede beholder 2 på beholder 1 sådan at den kun tager fra beholder 2 når vandstand i beholder 1 er lav så blir beholder 2 til et reservoir! nå fuck det. lige en anden ting: det er nemmere at presse vand op end at trække det op! det vil sige at en pumpe har nemmere ved at ligge lavt og skubbe vand end den har ved at sidde højt og skulle suge vandet



M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2007 10:52:59
Svar/Indlæg:
4112/53
#13 Det med trykke kontra suge, er 114% ligegyldigt i et vandkølingssystem, da det er et lukket system, og pumpen derfor reelt kun skal tilføre fart, ikke noget med trykhøjde eller noget andet, undtagen når systemet skal startes op, hvor der er luft i alle slanger, radi, kølehoveder etc.

To reservoirsgiver ekstra tid hvis man er en extrem clocker, der lige skal teste 5MHz højere, for at score 10 point mere, men er det bare til 24/7, så er det én fed med 2 reservoirs, med mindre de er lavet med køleribber, så de skal indgå i afkølingen af vandet.



Lars
 
Superbruger
Tilføjet:
18-05-2007 12:12:03
Svar/Indlæg:
1633/76
Ej stop nu med de reservoirs! Det er blevet testet en million gange, og hvis det skal give resultater, så skal reservoiret være STORT! Og vi taler ikke om et system på en kapacitet på 1,5l der bliver forøget til 3l. Det giver som #14 siger bare en smule ekstra tid at løbe på. Eventuelt vil vandet jo blive varmet op, og så er man nået lige langt. Så hellere en ekstra radiator.
Et godt bevis er dem som kører helt uden reservoirs, de har mindst lige så gode temps (og nogen gange bedre) fordi vandet nemmere kan komme rundt.



volde
 
Overclocker
Tilføjet:
19-05-2007 14:53:24
Svar/Indlæg:
34/7
ang. reservoirs :

http://www.tweakup.dk/article/...

Har selv denne model siddende udenfor kabinettet, og du kan tydeligt mærke finnerne bliver varme og afgiver varmen til luften.

MVH Peter