Chipsætoversigt til Intel?

Bundkort / CPU d.  20. maj. 2007, skrevet af Burgurne
Vist: 229 gange.

Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2007 17:14:57
Svar/Indlæg:
5874/1287
Hej.
Jeg er en AMD-junge, som kraftigt overvejer at skifte til en Intel Core 2 Duo, da mit nuværende mobo ikke rigtig vil sammen med Windows Vista, ASUS A8N32-SLI DeLuxe.
Jeg har så kigget efter Intels i965 og i975 chipsæt, men har set på det seneste, at der også er noget der hedder i945, i955 og i925. De har alle nogle forskellige bogstaver som "efternavn", det går jeg ud fra, er noget med de features der er på det pågældende mobo?
Men hvad er forskellen på alle disse chipsæt, og hvad med Nvidia til en Intel CPU? Findes der en oversigt eller test af de forskellige chipsæt, så man nogenlunde ved, hvor man er OC og performance-mæssigt?
PC'en er den decideret spille PC med Geforce 8800 GTS grafikkort (ikke SLI), Creative X-Fi lydkort (med dertil hørende stort CPU-forbrug i Vista pga "wapperen" til OpenAl), jeg kan godt lide at overclocke, men ikke i extremerne, så et godt solidt chipsæt der kan køre med f.eks E6420 Core2 Duo, OC samt RAID. Hvilket chipsæt ønsker jeg mig?
Stensgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2007 19:42:17
Svar/Indlæg:
2620/327
Du kan ikke helt slutte fra navnet på chipsettet til de funktioner, der er på bundkortet.

Men hvis du kigger på tests af bundkort her på siden, vil der være en side med info om chipsettet, og en side med specifikationer. Det kan du jo kigge på 😉

Intels oversigt er her: http://www.intel.com/products/...
Den skal dog tages med et gran salt, fx overclocker P965 generelt meget bedre end 975X, selvom det ser omvendt ud på siden...


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2007 20:23:28
Svar/Indlæg:
5874/1287
Mange tak for info. Lige en enkelt ting.
Det ser ud til, at de bundkort der er testet her på siden er hovedvægten på Intels 965 chipsæt, og du fremhæver det også, så er det ikke sådan et der er bedst til en spillemaskine? Jeg synes ikke rigtig jeg kan finde noget med 925 og 955 chipsættet i en rigtig test ... men det er der måske en grund til? (lav perf og/eller dårlig OC måske?)


Kirsby
 
Superbruger
Tilføjet:
20-05-2007 21:59:02
Svar/Indlæg:
1214/62
De chipsæts du nævner 925 og 955, er aldrende, de kom til da Prescott var "moderne", mener jeg nok. Men jeg kan da stærkt anbefale et af intels egne kort, et intel P965LT, det har dog ikke SLi/CF mulighed. Men ellers et bundsolidt kort.

Lige noget Off: Hvad har jeg af OC muligheder med sådan et kort? Jeg søgte på google, og den første side der kom frem linkede til www.hwt.dk og et eller andet. Men: Siden kan ikke vises bla bla bla. 😩 JEG VIL OC'E!!!!