Spraymalling af kabi

Case-modding d.  22. maj. 2007, skrevet af Los Pimpos
Vist: 444 gange.

Los
 
Overclocker
Tilføjet:
22-05-2007 16:38:11
Svar/Indlæg:
79/26
Jeg skal have spraymalet mit kabi i sort farve.. Gerne i glans farve.

Skal man benytte noget grunder ? Hvilke. . Evt. links til produkter der skal bruges.

Derefter vil jeg gerne lave nogle logos på kabi'et. Det er en gave til min bror, så derfor skal der selvfølgelig være hans navn på.

Havde overvejet at tage et stort karton papir og skære hans navn ud med en hobbykniv. . Derefter ligge kartonet på kabinettet og så spraye.. Hvor vil resultatet blive ?

Skal jeg evt. benytte andet end karton ??

På forhånd tak.
Stensgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-05-2007 17:00:08
Svar/Indlæg:
2620/327
Du kan i hvert fald ikke bruge karton til spraymaling - det kommer ind overalt, hvor der ikke er dækket helt til. Det smarteste (tror jeg) vil nok være først at male i den farve, som bogstaverne skal være, derefter skrive navnet med malertape, og så male i den farve, resten af kabinettet skal være.

Jeg har selv prøvet at spraymale en gammel bil med de billige spraymalinger, de har i Bilka og i Harald Nyborg - begge fungerer såmænd udmærket, og der kan du også få grunder. En dåse maling koster 20-25 kroner (altså de almindelige farver - i Bilka har de også glans), så der skulle vist være råd til at lave fejl. Hvis det bliver helt galt, kan det jo bare slibes ned igen og laves om...


mazlink
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-05-2007 17:14:53
Svar/Indlæg:
743/13
#0
Nu ved jeg jo ikke hvilken finish du gerne vil have på kabinettet. Men hvis det skal være så man kan spejle sig i kabinettet, er vi ude i at det skal slibes helt ned, grundes, slibes, grundes, slibes, maling 1. gang, slibes, maling 2. gang, slibes, maling 3. gang.
Vi snakkes selvfølgelig meget fint sandpapir der skal bruges, måske våd sandpapir.

For et par år siden var der en dansk gut der havde lavet en udemærket guide til hvordan man lavede så flot en overflade, desværre har jeg ikke noget link.

Jeg vil foreslå dig at slibe kabinettet helt ned, da den gamle maling ikke altid er til at stole på. Men ellers gøre som #1 beskriver, ved først at male navnet, og så få det dækket, og så male resten af siden.


Mentos3
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-05-2007 18:01:42
Svar/Indlæg:
4230/89
http://www.casemodding.dk/ har en del gode guides til hvordan man får malet ordentligt 🙂
og http://www.stormeren.dk/ har lavet så mange fede ting, så der kan du også hente en masse god erfaring...


blazR
 
Overclocker
Tilføjet:
22-05-2007 18:35:43
Svar/Indlæg:
358/37
Heey! Det skal lige siges at du altså sagtens kan lave skabelon af tyndt karton og spraye logo eller navn..

Du skal bare sørge for at skabelonen sidder fast og ikke buler. Ydermere skal du dække af uden om skabelonen og så spraye fra forholdsvis lang afstand.. Har en kammerat der maler en masse mærkelige ting med skabeloner og spraymaling 🙂


TheReazepter
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-05-2007 20:27:16
Svar/Indlæg:
772/49
Hvis jeg var dig ville jeg bruge sprayfiller først, grunder bagefter, farve et par gange klarlak et par gange, og så noget fisseline(kan seriøst ikke huske det rigtige navn på det) til din stencil.


Los
 
Overclocker
Tilføjet:
22-05-2007 20:37:50
Svar/Indlæg:
79/26
Glemte at logge mig ind. Ovenstående besked er fra mig :)


Kirsby
 
Superbruger
Tilføjet:
22-05-2007 20:54:04
Svar/Indlæg:
1214/62
Min far siger at det ikke kommer til at se pænt ud, hvis jeg skal spraye mit kabi. Men hvis jeg så skal sprayen, skal jeg så slibe "sølv" farven af først?


Claus35
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2007 07:16:22
Svar/Indlæg:
5410/123
#6 Det skal i hvert fald sættes godt fast...


Los
 
Overclocker
Tilføjet:
23-05-2007 21:53:04
Svar/Indlæg:
79/26
Kan man bruge andet istedet for karton ?


Lars
 
Superbruger
Tilføjet:
23-05-2007 22:28:57
Svar/Indlæg:
1633/76
1: Slib
2: Spartel evt ujævnheder
3: Grunder
4: mal kabinet sort
5: tør
6: brug "englehud"-tape til at dække et område af lidt større end dit motiv. Dæk resten af med avispapir.
7: Spray dit motiv på, giv det et par tynde lag.
8: Tag tapen af med det samme - ellers ødelægger du lakken af.
9: Lad det tøre

Derudover, så vær forsigtig, grundig og MEGET tålmodig.. det er vejen frem til godt paintjob. Husk flere tynde lag maling er bedre end du bare pøser store mængder på. Så får du løbere.

Held og lykke med projektet.


Morten-[TB]-
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-05-2007 13:36:53
Svar/Indlæg:
4310/364
Ja gør som lars siger og så husk at tilrettelægge når du skal til at male 😀 det hele går hurtigere når man lige bruger 5 min på at tænke sig om 😀