Flashram og Vista ?? Windows Vistas ReadyDrive

Diverse d.  22. maj. 2007, skrevet af Burgurne
Vist: 353 gange.

Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-05-2007 21:06:05
Svar/Indlæg:
5874/1287
Hej.
Microsoft og flere web-sider har brugt en del spalteplads på at forklare fordelen ved at tilsætte noget flashram vha USB2 (se f.eks http://hwt.dk/literaturedetail... sidste afsnit).
2 spørgsmål:

Skal man gøre noget specielt for at få Vista til at bruge "Windows Vistas ReadyDrive"? Jeg kan ikke rigtig få nogen melding om, at det er i funktion.

Hvad mener man med, at flashram er hurtigere end ens harddisk? jeg kan da læse og skrive en hel del gange hurtigere på mine HD'ere end jeg kan til flash-ram i USB 2, så hvis flashram skulle være en slags "pagefile", så kan jeg ikke rigtig se ideen i det. Men det er måske ikke sådan det er ment?

Hvis jeg har misforstået Windows Vistas ReadyDrive, er her så en der enten vil give et link, eller endnu bedre en kort forklaring på dels hvorfor det er en god ide, og dels hvordan jeg tilkobler det? Jeg har en Verbatim 2 Gb "ultra fast" USB2 key, indkøbt bl.a. til ovenstående.

steen
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-05-2007 22:14:16
Svar/Indlæg:
2870/65
Vista´s Readydrive er efter min bedste overbevisning "en fis i en hornlygte".

Nogle reviews jeg har læst (kan ikke huske hvor) viste, at det i bedste fald kunne give op til 2-3 % hurtigere reaktion når visse programmer (som kan udnytte disse flashram) skulle loades.

Samme review nævnte også, at hvis man havde mindre ram end det anbefalede ( 1 GB), vill mere ram hjælpe langt bedre/mere.

Min konklusion på dette er: Selvfølgelig vil mere ram hjælpe, da ram generelt er 500 gange hurtigere end overførsel fra en disk. Et flashdrev er ikke hurtigere til at loade data end en harddisk...ergo vil det være minimalt hvad det er værd.

Dér hvor flashram vil hjælpe er netop, hvis du har "for lidt" ram. Grunden vil være, at maskinen så vil "page" en del på disken. Flashram (for de hurtige typer) har lavere accesstime end en disk, hvilket vil give en hurtigere load-tid til at starte med. Men når der kontinuerligt skal overføres data, vil en disk være hurtigere.

Nyere diske overfører med ca. 60-80 Mb/s. De hurtigste flashram overfører med noget det ligner 20-25 MB/s. Hvad der vinder i længden vil derfor være rimeligt klart.


~ashes~
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2007 01:07:05
Svar/Indlæg:
828/108
Spørg Mathis77 han kører med 1GB readyboost og synes det virker fortrinligt ved jeg. Han har købt flashram specielt designet til det, 1GB for kun 140kr mener jeg!


Claus35
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2007 07:07:57
Svar/Indlæg:
5410/123
For det første så hedder det Ready Boost.
For det andet så hjælper det MEGET.

Man skal bare have et usb stik på mindst 256 mb ram, så sætter man det i, så kommer automatisk afspilning op, så vælger man "Gør systemet hurtigere med RReady Boost".

Når ens ram bliver fyldt godt op på pc'en, så bliver nogle af de mb flyttet over på harddisken i sidefilen/pagefile.

Et usb stik er som regel ikke hurtigere end hverken ram eller harddisk, når man måler i mb/s.
Der hvor usb stikket er hurtigere er responce tiden. Jeg sidder med et usb stik, som jeg tester for hardware-test, det har en responce tid på 0,8 ms. Min harddisk har en responce på 8,5 ms.
Så det der bliver lagret på usbstikket er en masse mindre filer, som man så hurtigt kan få fat i.

Jeg skal nok lige se om jeg kan finde en test af Ready Boost.
Jeg testede en gang med et langsomt 256 mb usb stik, at min opstarts tid, af windows, blev mere end halvverret. Og man skal helst have et usb stik på minimum det samme, som ens ram.


~ashes~
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2007 08:48:37
Svar/Indlæg:
828/108
Ja, jeg har altså også kun hørt godt om readyboost. Men WOW #3 Claus, hvis jeg så kører med 4gb ram skal jeg altså have en 4gb USB-stick ? Når nu det er 4x1gb er det så ikke nok med 1gb ? Pweease


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2007 15:26:47
Svar/Indlæg:
5874/1287
Jeg har 2 Gb DDR ram i maskinen, og min USB key er på 2 Gb, så det punkt skulle være opfyldt, men derudover kan jeg ikke genkende noget som helst af den performance man skulle få ud af det. Muligvis pga mit mobo? (ASUS A8N32-SLI DeLuxe som ASUS har opgivet at gøre 100% Vista kompatibelt.) Jeg får heller ikke den mulighed i automatisk afspilning "Gør systemet hurtigere med RReady Boost"


Claus35
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2007 20:00:51
Svar/Indlæg:
5410/123
#4 Bare en lille smule Ready boost hjælper.

Hvis man ikke gider at bruge penge på et usbstik, fordi man ikke syntes det er vigtigt, eller fordi man ikke tror på at det virker, kan man jo alligevel godt bare smide det usbstik i, som man ellers har liggende i skuffen 😉


Claus35
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2007 20:08:11
Svar/Indlæg:
5410/123


~ashes~
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-05-2007 03:26:02
Svar/Indlæg:
828/108
Kan jeg så i teorien bruge en 5gb MP3-afspiller til readyboost?


DEVIL_DK
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-05-2007 07:04:58
Svar/Indlæg:
6531/410
Ready boost er intet vær hvis man har 2 gb ram eller mere.

har testet på min egen pc og den booter ikke hurtigere eller starter programmer hurtigere.


~ashes~
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-05-2007 09:55:52
Svar/Indlæg:
828/108
#10 Altså Mathis77 har stor succes med sit ReadyBoost. Hans PC booter hurtigere og han siger det også påvirker opstart af forskellige programmer.

Han har købt flashram som er specielt lavet til ReadyBoost, måske det har noget på sig?

- Hvor læser du at det intet er værd fra 2gb RAM og derover?


DEVIL_DK
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-05-2007 11:27:51
Svar/Indlæg:
6531/410
der har været flere test der viser at det ikke virker særlig godt hvis man har 2 gb ram eller mere.

det kan da være Mathis77 har en meget spicien maskine

vi er jo flere i denne tråd der ikke oplever en forbedring.


~ashes~
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-05-2007 11:47:41
Svar/Indlæg:
828/108
Ja, ok - Nu kender jeg ham jo personligt, og som han udlægger det giver det ham ret meget, også på søgetiderne.

Anyways, skal lige se det i aktion, så kan jeg selv vurdere det :)


Claus35
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-05-2007 20:45:52
Svar/Indlæg:
5410/123
#9 Ja det kan du godt 🙂