Speedstep og Quiet Fan virker ikke

Luftkøling d.  26. maj. 2007, skrevet af lakrids
Vist: 384 gange.

lakrids

Overclocker
Tilføjet:
26-05-2007 20:43:57
Svar/Indlæg:
142/4
cpu: E4300
Bundkort: ASRock 4CoreDual-VSTA (bios v. 1,70)
Køler: Arctic Cooling Freezer 7 Pro

Jeg fik lige samlet sådan en computer til min bror, men lortet virker ikke.

Der er fuld gang i blæseren konstant, Quiet Fan virker ikke selvom det er slået til i bios, og jeg troede at køleren skulle understøtte det da den havde 4 pins, men det gør den åbenbart ikke...

Og Bios har ingen option for Speedstep... eller også er den gemt rigtig godt. Men jeg kan sku ikke finde den. Cpuen kører konstant 1800 MHz.

Det var mening jeg skulle lave en lille og støjsvag setup til ham men lortet virker sku ikke.

Hvad har jeg gjort forkert?
TeamdB

Elitebruger
Tilføjet:
01-06-2007 22:41:03
Svar/Indlæg:
511/123
Jeg har samme problem med den køler på mit MSI p965 platinum. Det virkede ellers fint på mit gamle asus board. HAr skrevet til MSI for support, så håber de kan hjælpe mig.

TB_Kolding

Overclocker
Tilføjet:
01-06-2007 22:49:52
Svar/Indlæg:
492/12
Jeg har et Gigabyte DS4 bundkort, og jeg har også problemer med intel's blæserstyring, der ganske enkelt ikke fungerer - uanset BIOS-version. Derfor brugte jeg gigabytes blæserstyring, der virkede fint... Jeg har dog efterfølgende installeret en manuel blæserstyring, så jeg selv kan justere blæsernes hastighed...

Hvad angår speedstep, så understøtter min BIOS dette, og det er slået til... Problemet er bare, at det ikke virker - min CPU (E6600) kører fuld knald, uanset om den idler eller ikke...

ASRock er ikke just kendt for at producere kvali-vare, så du skal ikke forvente for meget af et ASFuck bundkort ;-S

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
02-06-2007 00:23:36
Svar/Indlæg:
3943/44
Prøv en bios update.
Der har været problemer med både speedstep og fan controller.
Er faktisk ret sikker på at det var i 1.70 fan control ikke virkede.

Mener at det er 2.10 eller 2.20 du skal have fat i - Speedstep forsvandt vist i 2.20 eller 2.30 - jeg har det i hvert fald ikke mere.

Kører selv med 2.40 - men kan se der er kommet et par nye versioner siden, så speedstep kan være kommet tilbage. men det må vente til i morgen.

TeamdB

Elitebruger
Tilføjet:
02-06-2007 20:01:13
Svar/Indlæg:
511/123
På mit MSI board viste årsagen sig at være en konflikt mellem blæser og bundkort.
Speedfan kunne heller ikke ændre hastigheden.

Desværre kostede det mig mit gfx at finde ud af hvorfor det ikke virkede. Glemte at jeg styrede gfxkøleren gennem min blæserstyring og tog den ud for at sætte cpublæseren til istedet. Jeg troede det var en kabinetblæser jeg tog ud.
Nu er der permanente artifacts :'-(