Snydt på HWT...

Diverse d.  29. maj. 2007, skrevet af ~ashes~
Vist: 923 gange.

~ashes~

Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2007 00:47:54
Svar/Indlæg:
828/108
Nu skal jeg igen føle mig lidt snydt i en handel her på sitet.

Jeg købte en CPU for en ven, en Athlon 64 3500+, og da vi fik den virkede den ikke. Jeg skriver en PM til gutten (vil ikke nævne hvem i håb om han kommer på bedre tanker) hvori jeg forklarer at vi har afprøvet den i 3 mobos uden virkning. Han svarer at jeg får mine penge igen og så kan returnere den.
Det er nu 3-4 uger siden. Pengene kommer aldrig retur og siden har han ikke svaret, trods jeg 2 gange har set hans status som "online" samtidig med mig.

Jeg har endda i 2 mails skrevet det ok hvis pengene er brugt og han vil vente til det bliver den første, stadig intet svar, kun forhåbninger.

Vi har vel samme holdning om den slags - Jeg ville bare lige af med en smule frustration. 😕
Goaguy

Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2007 01:05:57
Svar/Indlæg:
3410/199
1) Jeg synes det er rigtig cool, at du venter 3-4 uger, og dermed giver ham en chance. Tit ser man, at folk sviner folk til her på forum'et efter 4-5 dage.

2) Jeg har stor respekt for, at du ikke udleverer hans brugernavn.

3) Jeg forstår dig 100%.

Du skulle vel ikke have adresse eller telefonnummer på ham? Ellers kan du vel spore det via hans kontonummer - mon ikke de vil være behjælpelige med det i din private bank, eller hos politiet?

Rednalyn2

Superbruger
Tilføjet:
29-05-2007 01:08:45
Svar/Indlæg:
558/73
Du ved vel hvor han bor, og så er den jo ikke længere?

Du har fuldt ud min forståelse!

~ashes~

Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2007 01:19:53
Svar/Indlæg:
828/108
Jeg har en adresse, men den eksisterer ikke. Jeg finder heller ingen med hans navn i det område.

Så det er umiddelbart ret tydeligt at han ønsker anonymitet. Suk.

Goaguy

Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2007 01:25:59
Svar/Indlæg:
3410/199
#3 --> Et godt råd er at checke navn/adresse på DGS eller Krak før man godtager den ;)

Der står ikke afsenderadr. på pakkelabel'en? Eller den har du måske smidt ud?

Du skal også lige være opmærksom på, at navne på personer under 18 typisk ikke figurerer på sider som krak.

Den sidste og hårde mulighed er, at spore ham via sitet her. Dvs. få fat i boss'erne og se, om de måske kan finde noget information på ham.

Evt. kan det være, at andre brugere har handlet med pågældende, og ligger inde med personoplysninger på ham?

Hvis det er en bruger, som bare har handlet en lille smule herinde, burde der være god chance for det sidste. Evt. start med at sende brugernavnet til mig på PM - jeg har handlet med en god slat folk efterhånden, for at sige det mildt 😉

Wise

Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2007 03:43:55
Svar/Indlæg:
1604/60
Nu skriver du jo ikke lige hvordan betalingen forløb, men ved bankoverførsel er det jo ret let at finde hans adresse osv, spørg i banken hvem ejeren af kontoen er....
De kan desværre ikke føre pengene retur, har selv prøvet at sidde i samme situation, og man føler sig noget snydt ☹

GamerFreak

Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2007 05:48:32
Svar/Indlæg:
109/12
Nu du snakker om snydt, hvad blev der af handlen med dig ashes, har ikke hørt fra dig med de ghost recon's der....???????!

Men giver dig fuld "bak op" omkring din situation der....er irriterende at spdanne "pap-nakker" skal ødelægge den handels tillid herinde....
Bruger dette forum her meget selv med handel frem og tilbage og indtil videre uden problemer, men det kan da nemt spoleres☹

angloamerikansk

Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2007 07:34:53
Svar/Indlæg:
978/160
Det er pisse irriterende den slags.
Sørg altid for at have en mail med beskrivelse af hvad han vil sælge og i hvilken stand og til hvilken pris. Pengene overføres via bankoverførsel og gem kvittering.

Det er eneste måde du med sikkerhed har din dokumentation i orden og politiet kan gå ind i sagen. Mange tror efterkrav er det klogeste men ak, her kan du ikke gå nogen steder hen hvis sælger sender et lille ubrugeligt grafikkort i stedet for det 8800 Ultra du har betalt for.

Ring ALTID op til personen først. Man mærker med det samme om det er en sød og rar veluddannet person eller et socialt tilfælde i den anden ende.

Jeg har selv været i samme situation 2 gange hvor en opringning fra politiet var nok til at mine penge blev returneret tilbage på min konto.

Det er en skam det er nogle få som snyder, det går ud over alle.

!-!Shake!-!

Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2007 07:52:10
Svar/Indlæg:
3944/384
Banken burde kunne trække dine penge tilbage....

Shake

Vagten29

Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2007 08:02:04
Svar/Indlæg:
166/14
Det har været oppe flere gang på div HW sider , men der er aldrig nogen som tager sig til det , Men Man kunne godt i sit brugersystem laver en form for ratting om Salg of Køb . Bare såden er lille rubrik hvor folk inden for ca 7 dag skulle giv en karakter , ligesom QXL og de andre.. Men igen det er jo heller ikke en KUN slag og købs side , det er jo bare en service HWT giver sine bruger med et forum til dette..

Men Ja det er da irreterende når nogle folk bare ødelægger det , men de buttnakker kommer vi desværre ikke uden om , Findes efter hånden mange nu , 😩

Nu har jeg lige lavet en handel med GamerFreak , så må vi se hehe 😀

Man kan altid Politi anmelde personen , men det tager bare tid.. Derfor kunne man godt bruge det ratting system , så man måske kunne slippe for nogle af de buutnakker.. Føler med dig 0# har selv været tæt på at prøve det en gang , og det er faktisk utroligt at man skal true personen med PO, så personen lige tænker sig en ekstra gang om.. Lettes er jo altid at afhente varen eller få nogen til at gøre det. Har lige købt noget som befandt sig i Horsens og dejligt nok var min ven på besøg hos min CL ( Clan Leader ) der sjovt nok og bor i Horsens , så den var lige i vinkel... når man selv bor i Kbh..

Svar til Shake ! At overføre pengene er ligesom at give manden pengene i hånden , Så det kan normalt ikke lade sig gøre. Men når man har samma bank , gør det tingene noget lettere hvis man har et godt forhold til sin bankrådgiver.. 😉 Siger ikke at alle kan !!! MEN !!!!! i kan gætte jer til resten..

bjuufah

Superbruger
Tilføjet:
29-05-2007 08:13:45
Svar/Indlæg:
161/12
Det burde være muligt at lave en indsigelse omkring beløbet der er overført, og du derved kan få beløbet trukket tilbage... Men spørgsmålet er om der er gået for lang tid nu ?

bjorno

Superbruger
Tilføjet:
29-05-2007 08:33:10
Svar/Indlæg:
25/6
#1 Det er bare super dårlig stil at handle på den måde. Godt du giver fyren en chance. Det burde være muligt at få disse typer banned fra sitet

#8 Vagten29 har ret. At lave en overførsel, er som udgangspunkt det samme som at give ham pengene i hånden. Det samme gør sig f.eks. gældende ved en bankcheck, som ikke uden videre kan kontramanderes.

#9 Det ville jeg som udgangspunkt ikke gøre, hvis jeg var din bankrådgiver. Kontohaver skal give tilladelse til at sådan træk. Gør banken det alligevel er det blot at klage til pengeinstitutankenævnet. Tror ikke pågældende rådgiver vil være den nærmeste til at få udbetalt noget fra lønpuljen næste gang.

#10 Du kan ikke lave en indsigelse på en bankoverførsel. Det kan kun lade sig gøre ved forbrug på kort.

Vagten29

Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2007 08:44:50
Svar/Indlæg:
166/14
#11 jeg siger ikke noget om at min bankrådgiver trækker pengene tilbage vel ! Men alle er jo tilknyttet en form for rådgiver og hvad er værer end at have et dårligt foreholds til ens bankrådgiver , pga dårlig penge hensigter. Rådgivere kan jeg snakke sammen ikke ! 😉

~ashes~

Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2007 08:46:35
Svar/Indlæg:
828/108
#6 Nu håber jeg ikke du føler dig snydt for noget vi ikke har handlet endnu ;) Det blev jo først hverdag i dag skal du huske og det er jo ikke fordi du ikke har fået svar! Så synes sådan set ikke det er på sin plads alene at skrive sådan! Der er jo overført penge til dig 😉

~ashes~

Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2007 09:00:21
Svar/Indlæg:
828/108
Jeg kontakter min bank for de informationer jeg kan få via hans konto og bank, så burde jeg kunne kontakte ham derigennem. Politiet vil ikke tage sig af sagen før jeg selv har undersøgt hvem vedkommende er, og alt de vil bistå med er et opkald med en advarsel afhængigt af omfanget for den pågældende.

Nu vil jeg helst slet ikke derud for så få penge, men synes han skal komme til fornuft, for nu vil jeg ikke længere nøjes med at skrive til ham.

bjorno

Superbruger
Tilføjet:
29-05-2007 09:01:13
Svar/Indlæg:
25/6
#12 🙂 Det er selvfølgelig rigtigt, men så ender man bare med at komme galt afsted med god skik reglerne....

B@NG

Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2007 09:58:42
Svar/Indlæg:
3640/1231
Et rating-system mener vi ville give større anledning til svindel.

Eksempelvis kunne jeg ret hurtigt få 100 gode stemmer (kunne bare oprette en masse profiler) og så stemme mig selv som super god handler, for derefter lige skynde mig at sælge 10 ting for en god høj pris, vende mig om og skride med pengene 😉

QXL er strikket lidt anderledes sammen end bare lige sådan. Og jeg synes ikke det er en god løsning, da det gør det for nemt at udnytte systemet så.

Men beklageligt at endnu en er blevet snydt :no:

Wizard

Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2007 11:10:23
Svar/Indlæg:
845/46
B@ng Owner

Fedt nick 🤣 🤣

Sry for OT.

Føler med dig og håber den pågældende har rent mel i posen

~ashes~

Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2007 11:26:39
Svar/Indlæg:
828/108
B@NG, hvorfor ikke gøre således at den adresse folk opgiver når man opretter profil, er den der skal anvendes ved salg. Selvfølgelig skulle det være muligt i sin profil at ændre adressen, men også for admins at se den tidligere opgivede adresse/historik. Det ville da unægteligt komme noget af det til livs.

Ihvertfald burde det være sådan hvis man ønsker at benytte Køb/Salg, at man SKAL opgive en adresse ved oprettelse af profil. Så må Køb/Salg-delen være et tilvalg til HWT.dk når profilen oprettes. - Man kunne eventuelt supplere sikkerheden med en bekræftelse deraf som brugeren selv godkender.

Jeg ved jeg ikke er den eneste der har oplevet at blive snydt, og der er altså for lidt sikkerhed på den front. Synes bestemt noget må gøres!

Jeg synes heller ikke man skal have ratingsystem. Tænk hvis det blev anvendt mere end at give karakter for folks systemer, hvilket mine bange anelser godt kunne se ske. Så ville HWT.dk blive noget helt andet og dårligere i mine øjne.

sko

Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2007 11:35:38
Svar/Indlæg:
1954/464
# 18..

der har været meget snak om dette.

du kunne jo eventuelt selv have tjekket adressen inden køb.

hvis han så ikke kan findes på DGS eller Krak, så ring til ham og få en forklaring.

Det er altid godt at have ens mobil nr, og så tjekke det på nettet.

Det er jo ligemeget om en skriver en adresse i profilen hvis den alligevel er forkert.

og ellers er det jo bare at tage en vilkårlig adresse på internettet.

~ashes~

Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2007 12:06:22
Svar/Indlæg:
828/108
#19 Vi er slet ikke enige. Det har en stor præventiv virkning, og folk der opretter profil og ikke har til hensigt at være her for at snyde folk får meget sandsynligt en større ansvarsfølelse for deres profil, og dermed mindre lyst/fristelse til at snyde.

Vedkommendes adresse havde jeg noteret mig inden handlen blev indgået, at jeg så ikke har tjekket DGS og/eller KRAK før jeg føler mig snydt er selvfølgelig ikke skide godt, og ja det burde man. Dog er det så let at sige og så svært at belære folk.

Hvis man tvinges til at skrive en adresse under oprettelse af sin profil, eller ved næste ændring i sin profil og samtidig skal give samtykke for at oplysningerne er korrekte og at bekende sig at man iflg. en HWT-vedtægt gør noget ureglementært hvis man handler uden gyldige kontaktoplysninger og der dermed er konsekvenser. -Ja, så vil jeg mene at HWT.dk har gjort sit på den front.

Nu taler jeg selvfølgelig i kølvandet af en dårlig oplevelse, men mener da at jeg har fat i noget der er svært at afværge. - Én ting der kunne være en hindring er måske sitets opbygning der kan forhindre de implementeringer, hvis ikke og uanset, burde det tages til overvejelse.

B@NG

Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2007 12:12:13
Svar/Indlæg:
3640/1231
Det med en adresse og en aktivering via brev (den langsomme slags) har vi haft snakket om, det er bare et umuligt stort arbejde for os at administrere det, selvom vi gerne ville. Og det er desværre den eneste måde at sikre sig 100% på.

Og så er man jo alligevel ikke sikker på ikke at blive snydt... man er kun sikker på hvem der har gjort det

~ashes~

Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2007 12:26:26
Svar/Indlæg:
828/108

Man kunne vel gøre et præventivt forsøg? Det kræver langt fra det samme. Hvis der skal være et troværdigt sted på HWT.dk at købe og sælge kunne man da godt opstille bare en smule form for sikkerhed synes jeg. Jeg ønsker ikke at ligge mig ud med din/jeres erfaring på området, men vil da alligevel stikke lidt til det da det på mange måder er helt hen i vejret at folk kan nøjes med i en PM at opgive adresse.

Jeg har mange forslag til det præventive, og et nyt der lige opstod i min hjerne er at man kunne synliggøre risici mere og påminde folk at tjekke købers/sælgers adresse og evt. telefonnumre. Endnu bedre at man ved 1 klik i salgstråden kunne godtage et bud og dermed afsender sitet automatisk de oplysninger til køber i en PM el. lign. - Ja helt udtænkt er det ikke, men du kan måske følge mig lidt ad vejen ?

Anonym20219355916

Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2007 12:30:18
Svar/Indlæg:
6181/270
#22 det ville nok blive et dyrt valgt med ang. porto

Mentos3

Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2007 12:52:21
Svar/Indlæg:
4230/89
#22 nu ikke for at være efter dig, og ved godt du er lidt pissed over det der er sket...

men jeg er lidt af den opfattelse at det altså er op til folk selv at få adresser og tlf nr. på dem man handler med...
og selvom man så handler med en der har en adresse i sin profil, skal man alligevel tjekke op på den...
for man kan som hovedregel ikke stole på folk over nettet, det er for nemt at snyde hinanden, falske adresser, tlf nr. osv...

og man kan ikke bare tørre den af på en Hp fordi man ikke selv undersøgte tingene ordentligt 😕

Sir

Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2007 12:59:51
Svar/Indlæg:
2872/90
#22 Har selv været tilhænger af at Overclocking gjorde lidt mere ud af at sikre folk handel herinde lidt mere.. Men Crewet herinde er ik tilhænger af det så vidt jeg kan forstå.. På mange punkter kan jeg godt følge dem.. For det er sgu ik så svært at sikre sig imod snyd.. Man skal jo bare få fat på sælgers/købers navn/adresse/MobilNr./evt. Tlfnr. også lige checke det engang på Dgs.dk også ring da lige engang for at se om de oplysninger passer.. svære er det ik..

Selvfølgelig kan der jo stadig snydes med ikke at sende tingen/penge.
Men så har man i det mindste oplysningerne på personen, og har da en rimeligt stor chance for at få fat på penge/ting..

Det kræver bare lidt sundfornuft alt ialt.!

Rednalyn2

Superbruger
Tilføjet:
29-05-2007 13:03:46
Svar/Indlæg:
558/73
Af skade bliver man klog, og næste gang tjekker du nok adressen helt, og ringer til manden du handler med.

Personligt ville jeg nok ikke købe noget, som jeg ikke kunne afhente.

Som jeg skrev tidligere, så føler jeg med dig, men stadig tror jeg ikke det er muligt, indenfor det administrative overskud HWT har, at lave bedre betingelser for salg.

Så det bedste middel imod at blive snydt er vel en selv!

PRJ

Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2007 13:13:40
Svar/Indlæg:
1249/247
Det er en skam at høre, at nogle folk vil misbruge den tillid der er lagt op til, med den måde vi handler på herinde

Det må være så frustrerende, håber han bliver knaldet på den ene eller anden måde.

PRJ

Miccim

Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2007 13:53:53
Svar/Indlæg:
3233/128

Banken kan IKKE trække pengen tilbage. Desværre :no:

Mr.

Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2007 15:51:12
Svar/Indlæg:
4107/224
Jeg ved at der er en som jeg har handlet med (Jeg købte en CPU køler) som har lavet en lille fin liste over personer han har handlet med inde på sin profil. det er egentlig ret smart 🙂
Hvis man kunne få alle, eller mange til at gøre det, så ville det måske hjælpe andre lidt? 🙂

!-!Shake!-!

Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2007 16:17:59
Svar/Indlæg:
3944/384
#9 Det kan man altså godt? En fyr satte 800kr. ind på min konto, jeg undrede mig men rørte dem ikke, og så fik han dem hevet tilbage... Man kan sagtens trække pengene tilbage 🙂

Shake

!-!Shake!-!

Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2007 16:22:58
Svar/Indlæg:
3944/384
Btw synes jeg ikke man skal lave sådan et rating system eller noget andet præventativ stads... Man skal bare appelere til folks sunde fornuft :) Self er det træls at miste penge, men jeg mener det er få der bliver snydt, og er beløbet stort kan man gå til politiet... Det er spild af tid og resourcer at lave det præventative pjat... #0 Op på hesten igen 🙂 Self træls hvis du har mistet pengene!!

Shake

~ashes~

Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2007 16:35:45
Svar/Indlæg:
828/108
#23 Jeg ville ikke benytte det system med post. Jeg ville blot have man skulle påminde folk det i forumet for Køb/Salg, og måske indrette det lidt smartere. - Koster kun den tid omlægningen tager.

#24 Enig et godt stykke af vejen, men det jeg efterspørger skader jo ikke og kræver jo ikke den helt vilde omlægning. En mindre påmindelse til kommende HWT'ere og de af os der dummer os er da ikke for meget forandring er det? Nu er det heller ikke ligefrem sådan at jeg sørger over at have mistet 220kr eller er harm på HWT.dk som du får det til at forlyde, jeg ved det helt er min egen fejl! 😉

#25 Jeg ved jo alt det du skriver, ikke for at negligere dig altså, men nu kan jeg jo så bare være glad for det ikke var flere penge end det var. Forestil dig en teenager der bruger alle sine konfirmationspenge herinde og så bliver snydt. - Prøv at fortælle ham hvor dum han er, så han kan fortælle sine forældre det 🙂 - Det jeg mener er at man godt kan advare/oplyse/påminde folk i en tekst eller automatiseret PM inde fra Køb/Salg forummet.

#26 Igen vil jeg sige at jeg er enig langt hen ad vejen, men det var da så bare ekstremt heldigt at det var så lille et beløb jeg blev snydt for. Jeg kan godt se på det hele at mit budkab ikke påfalder alle som ren fornuft, men jeg kan ikke se hvordan det er det modsatte.

#27 Du har så ret så ret! Jeg er dog ikke helt nede i kulkælderen, men tænker dog alligevel at jeg måske kunne have været endnu mere uheldig, ellers skal en anden nok blive det.

#28 Under normale omstændigheder kan banken i samkvem med sælgers bank sådan set godt trække pengene tilbage. Dog er der i dette tilfælde gået for lang tid.

#29 Lyder da som en fin idé, hvis det så kunne blive en vane for alle kunne det bruges generelt. - Men det sværeste i verden er at ændre folks vaner 🙂

#31 Suk, nu siger jeg det lige én gang for alle. - Jeg har ingen hest at være oppe på, heh. Aj, jeg er skam slet ikke så nedtrykt som flere af jer skriver. Slet ikke faktisk. Men hvordan kan noget præventivt være noget pjat når det handler om folks penge?

mp_3

Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2007 16:39:44
Svar/Indlæg:
3588/418
Nu ved vi ikke hvor mange penge det handler om, og det er meget surt lige meget hvor stort beløbet er... Men ja... På nettet kan man aldrig vide sig sikker, og man må stortset altid stå til eget ansvar.

OT: Shake... Linket i din signatur er gået i FISK... 🤡

//mp_3 😎

mp_3

Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2007 16:41:27
Svar/Indlæg:
3588/418
Ja, det vil være en super idé. Jeg har allerede set en del som gør det. F.eks. Shake 😉

~ashes~

Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2007 17:55:10
Svar/Indlæg:
828/108
#33 læs #32 :)

Mr.

Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2007 21:26:23
Svar/Indlæg:
4107/224
#35 By the Way

Håber du får fat i ham og når du gør, så sørg for at få ham banned af ''Owner'' 😎 😉

Goaguy

Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2007 22:40:24
Svar/Indlæg:
3410/199
Det bedste er stadig at handle med respekterede brugere herindefra.

Handler jeg med en af de "gode gamle" herinde checker jeg sjældent adr. eller beder om telefonnummer. Er det derimod en gæst eller ny bruger, bliver der checket helt i bund, hvis beløbet er over 100-200kr.

Drejer det sig om større beløb fra en gæst eller ny bruger, foretrækker jeg afhentning - eller at man splitter betalingen op til før/efter.

Den med en liste i ens profil. Uhh. Jeg tror, at jeg forlængst har rundet de første 50 handler. Mange her på siden, men også en del fra HOL, Tweak, Tweakup og edbpriser. Kan bliver lidt svært at samle sammen :)

Held og lykke med det, Ashes.

Mr.

Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2007 22:42:36
Svar/Indlæg:
4107/224
#38 pointen er lidt at det kun skal være en liste over personer herinde fra 😉

Sir

Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2007 23:32:35
Svar/Indlæg:
2872/90
#32 som jeg os skriver, så er jeg tilhænger af at der måske blev gjort lidt mere for sikre folk mod den her slags ting.. Selvfølgelig er det mere surt for knægten på 13 år som lige mister lidt af sine konfirmationspenge, end det er for manden på 30.. Men for mig er det sådan set lige meget om man snyder en på 13 eller 30.. det er stadig for lamt..

Nu skriv jeg ik det fordi jeg synes du er en idiot!! Det er ærgeligt det der er sket for dig, og jeg føler sgu med dig.. Det gør jeg vær gang jeg læser sådan tråde.. Og har da os flere gange skrevet at crewet herinde burde hjælpe folk med en mere sikre handel evt. bare men nogen små fif... Men crewet herinde mener ik det er deres ansvar og folk selv burde være mere skeptiske over for folk.