Hjælp til "udvidelse" af RAID fra 0 til 0-1?

Software d.  01. juni. 2007, skrevet af Blind-Goose
Vist: 246 gange.

Blind-Goose

Elitebruger
Tilføjet:
01-06-2007 18:55:58
Svar/Indlæg:
63/6
Hejsa i forummet 🙂

Jeg har lige bygget en ny pc, og har for første gang forsøgt mig med lidt RAID, så jeg har købt to identiske 80GB harddiske, og lavet et RAID-0, med en dualboot bestående af en Windows XP partition (C) (25 GB), og en Windows Vista partition (D) (124 GB (resten af disken))

Jeg har nu to ønsker, som jeg ikke selv har svarene på om de kan lede sig gøre, derfor spørger jeg herinde.

1)
Er det muligt at tilføje to harddiske magen til dem jeg allerede har, og lade dem fungere som Mirror (1) på de to jeg allerede har, der køre Stripped altså et 0 + 1, uden jeg skal til at geninstallere hverken XP eller Vista?

2)
Er det muligt at opdele min anden partition (D) den med Vista) i to partitioner med PartitionMagic inden fra XP, uden jeg kommer til at beskadige min Vista installation?
Blind-Goose

Elitebruger
Tilføjet:
02-06-2007 22:27:22
Svar/Indlæg:
63/6
Bump!

Abild

Elitebruger
Tilføjet:
03-06-2007 02:50:39
Svar/Indlæg:
1287/32
1) Det kommer an på hvilken controller du bruger til dit raid array. Undersøg dokumentationen for denne, så skal du nok finde svar.

2) Det skulle der ikke være nogle problemer i med mindre NTFS har forandret sig fra xp til vista, hvilket jeg ikke tror er tilfældet). Husk at køre en gang chkdsk på dit d-drev før du går i gang, det vil mindske chancen for at det går galt. Husk altid at tage backup af det vigtigste på disken (gælder også før den eventuelle RAID konvertering), alle større diskoperationer er risikofyldte så det er en god ide at tage sine forholdsregler.

Blind-Goose

Elitebruger
Tilføjet:
03-06-2007 23:44:23
Svar/Indlæg:
63/6
1) Jeg bruger den onboard Nvidia controller der er på mit bundkort, men har ikke kunne finde noget på skrift, der fortæller om det jeg ønsker kan lade sig gøre uden problemer, men jeg har nu bestilt mine to ekstra diske, og så må vi se hvad der sker :)

2) Tak for svaret.