Overclocker
Tilføjet:
02-06-2007 23:29:30
Svar/Indlæg:
0/11005
Når jeg betrager de ugentlige reklamer, der presses voldsomt - hastigt ind af min brevsprække, oplever jeg følelsen af nysgerrighed. Jeg føler mig tiltrukket af tanken om alle de billige discountvarer, som Elektronik-giganterne vil kaste efter mig.
Jeg fandt mig selv bladrende en smule rundt i en af disse reklamer. Den var fra Bilka. Tilbuddet er i denne uge, og specifikationerne ser jo ligefrem vanvittige ud.
Nogle ved måske hvad jeg tænker på?
- Nemlig den nye Hp Pavilion Athlon bla bla. De hedder jo alle Pavilion, men hvordan kan det lade sig gøre, at reklamerer for denne "super computer", som værende noget helt vildt. Processoren er en 4400+, der er bygget på en gammel teknologi, der har set sine dage for længst.
Godt nok kommer hp med en smart Ekstern harddisk løsning, der giver en samlet hdd-kapaciter på 820GB (320GB på den eksterne) Vi har en samlet Ram Kapacitet på 2GB DDR 2, hvilket vel egentligt er fint nok.
Det der undre mig mest ved dette system er grafik delen. Ati Radeon x1650 SE Avivo Hypermemory. En lidt forældet, men medium grafikchip. Så ved computeren er det processoren - der er en rigtig gammel sag. Rammene og ikke mindst den store lagerkapacitet, men underligt nok skriver de så pludseligt, at grafikkortet har 1280MB til rådighed.
HMMM-- Det er lavet således, som i nok alle ved, at grafikkortet låner nogle af system-rammene til sine opgaver, hvilket efterlader et tydeligt sløvet system, men det er slet ikke det der er min pointe.
Mine venner kommer ofte til mig og viser mig sådanne systemer. Det eneste jeg kan sige, er at salgstrikket virker. Systemet sælges for 6500,-kr. Hvordan kan den Almene forbruger ikke være mere kritisk ?
I dette tilfælde køber han/hun et system, der er forældet på ingen tid i tro om, at det er en "super computer". Og hvem har i virkeligheden brug for mere end 256 - 512mb grafik. Det er nok til alle de nyeste titler, hvis vi snakker GDDR3 eller lign.
Intet er blevet oplyst om Bundkort eller hvem der står bag grafikdelen eller hvilket chipset systemet er opbygget efter. Forbrugeren nøjes med det der lyder lækkert i stedet for at undersøge hvor "kødet" kommer fra. I dette tilfælde er det en meget gammel ko, og jeg vil vædde med, at der er mange forbrugere, der smider denne computer i indkøbskurven, når tilbudet på mandag skydes igang.
Husk, at det er begrænset antal. Du "sparer" 500. 😐