Lovligt at handle på allofmp3.com?

Hyggehjørnet d.  03. juni. 2007, skrevet af Minut-Nudler!
Vist: 359 gange.

Minut-Nudler!

Overclocker
Tilføjet:
03-06-2007 02:11:23
Svar/Indlæg:
166/13
Jeg har nu kigget mange google resultater igennem og jeg kan stadig ikke finde ud af om det er lovligt for mig at handle på den meget omtalte side..
For som jeg forstår det rejser jeg jo egentlig til rusland med mit kreditkort når jeg køber i butikken.. eller ja.. forstår i?

ligesom at det er lovligt at købe noget udenlands (hvor de har andre copyrightlove) og så tage det med tilbage til danmark..

Anyways er jeg ikke bare en uvidende forbruger hvis jeg bruger siden og så senere informeres om at den er ulovlig?
mp_3

Elitebruger
Tilføjet:
03-06-2007 02:24:35
Svar/Indlæg:
3588/418
Nej, det er IKKE lovligt at handle på allofmp3.com i Danmark... ☹ 😩

Og ja, allofmp3.com ligger i Rusland, og man sender sine oplysninger til Rusland...

Minut-Nudler!

Overclocker
Tilføjet:
03-06-2007 02:30:33
Svar/Indlæg:
166/13
ja jeg ved at det er et russisk firma men det er da lovligt at fx. tage på ferie i rusland og købe nogle cd'er og tage med hjem.. Hvordan er det her anderledes? 😐

mp_3

Elitebruger
Tilføjet:
03-06-2007 02:56:53
Svar/Indlæg:
3588/418
Ja, det skulle jeg da mene det er. Man kan da godt tage til et andet land, og så tage nogle cd'er med hjem... 😐

DjeavleN

Elitebruger
Tilføjet:
03-06-2007 08:23:58
Svar/Indlæg:
2959/206
Fra hvad jeg har hørt af loven at hvis du ikke kan se på siden at den er ulovlig, så er du faktisk ikke tvunget til at lede grumt efter det for at få dit svar.

Så hvis du ikke kan finde et svar så må du tage det som du tror er det bedste.

(Det var så'n jeg forstod det fra loven, men nej, kan ikke finde det til dig.)

Anonym20219355916

Elitebruger
Tilføjet:
03-06-2007 10:15:35
Svar/Indlæg:
6181/270
ja kan i huske ham der demostrede hvordan man gør?
lidt pinligt at han ikke fjernede sit erotiske videofiler

DEVIL_DK

Elitebruger
Tilføjet:
03-06-2007 10:20:46
Svar/Indlæg:
6531/410
man kan læse her hvorfor foderettén spære for siden.

http://www.piratgruppen.org/sp...

Minut-Nudler!

Overclocker
Tilføjet:
03-06-2007 11:35:30
Svar/Indlæg:
166/13
Der står hvorfor den blev spæret.. ikke om det er ulovligt at handle derpå..

Minut-Nudler!

Overclocker
Tilføjet:
03-06-2007 11:36:06
Svar/Indlæg:
166/13
Jeg tager chancen 😛

DEVIL_DK

Elitebruger
Tilføjet:
03-06-2007 13:23:36
Svar/Indlæg:
6531/410

hvis man nu tænker lidt selv kan man da regne ud når foderetten i dk lukker for adgang til den for danskere er det jo forde den er ulovlig at bruge.

TB

Elitebruger
Tilføjet:
03-06-2007 17:53:43
Svar/Indlæg:
767/51
Hvis du handler i god tro er det lovligt, hvis du handler i ond tro er det ikke lovligt. Problemet er at der endnu ikke er dannet præcedens og man derfor ikke kan sige helt præcist om det er ulovligt eller ej.

rockmads

Overclocker
Tilføjet:
03-06-2007 19:13:18
Svar/Indlæg:
211/36
#0 du kan lige så godt hente din musik fra thepiratebay.org og donere lidt penge til musikerne (det kan du på siden) - fordi på allofmp3.com er det penge lige ud af lommen, da det er webmasteren der får pengene ubeskåret (bortset fra eventuelt andet personale)

BILLEN - dette vaqr ikke en opfordring til at bryde loven - dog bare en mere fornuftig måde at gøre det på 😀

Minut-Nudler!

Overclocker
Tilføjet:
03-06-2007 19:41:15
Svar/Indlæg:
166/13
Nej de betaler til det der svarer til det radiostationerne i DK betaler for at spille numre i radioen.., Det er dog meget mindre end det musikbutikker normalt betaler til pladeselskaberne...

mærkeligt nok er det ulovligt at gi fx. DAD 200 kr og DL et af deres album på TPB.. Selvom at albummet er billigere i butikkerne.. Pladeselskaberne tager jo det meste af profitten alligevel og derfor tænkte jeg at jo egentlig kunne være det samme at hente det på allofmp3.. og jeg vil ikke bruge TPB eller andre alternativer fordi at kvaliteten af numrene simpelthen er for dårlig..

Køber for det meste min musik på cd alligevel..

Men nu ved jeg at den er ulovlig så :D

Seballe

Superbruger
Tilføjet:
03-06-2007 21:26:56
Svar/Indlæg:
913/114
#5 Ja LOL! Fuck jeg var færdig af grin... Sikke en spade... 🤣 🤣 Damn det var sjovt...

Coctail

Elitebruger
Tilføjet:
03-06-2007 23:45:44
Svar/Indlæg:
2353/24
Den er jo netop IKKE ulovlig at bruge _hvis_ du som #10 siger handler i god tro.. At fogedretten lukker for adgangen til den, viser bare at de er i lommen på musikindustriens (Læs: pladeselskabernes) lobbyister.

Personligt er jeg meget imod at fogedretten forhindrer danskere (uden at finde en anden isp) i at gå ind/handle på siden.. Det er svarer til at vi forbyder alt tøjimport fra Kina pga. at de danske sy-stuer lukker.

Jeg har min RET til at vælge til/fra og selv bestemme hvor jeg vil handle og hvad jeg vil støtte.

Hvis jeg nu købte et nummer på aomp3 (i ond tro, da jeg godt ved at de ikke betaler noget til pladeselskaberne) og jeg så bliver snubbet, så må jeg jo stå til ansvar for mine handlinger til den tid, men der er ingen som skal nægte mig adgang til noget som (teoretisk set) er lovligt... det er at tvinge min til at have en bestemt holdning/mening.

Vi skal jo forhåblig ikke ende i et land hvor loven tager stilling til alt for os og fritager os ethvert ansvar.
Jeg må hellere understrege at jeg aldrig har været inde på aomp3.com.

DjeavleN

Elitebruger
Tilføjet:
09-06-2007 02:17:45
Svar/Indlæg:
2959/206
Fandt den tråd hvilket jeg fik det jeg skrev om i #4.

http://download.boomtown.net/d...
Post #11 - af (TEAM-B) SEBtor.

- Såvidt jeg kan udlede af den gældende lovgivning er der ikke noget, der hedder ulovlige downloads, men derimod ulovlige hjemmesider. Som forbruger forventes man ikke at kunne gennemskue, hvilke aftaler der måtte ligge til grund for den enkelte hjemmesides tilbud. Derfor er det i praksis lovligt at downloade alt, medmindre en domstol har dømt hjemmesiden ulovlig!

Udgangspunktet er ophavsretslovens §12, som siger: "Af et offentliggjort værk må enhver fremstille eller lade fremstille enkelte eksemplarer til sin private brug, såfremt det ikke sker i erhvervsøjemed." Der er dog undtagelser (læs ophavsretsloven her), og derfor er det godt at kigge dem, der fortolker loven, over skulderen. På Kulturministeriets hjemmeside skriver de bl.a. om lovlige og ulovlige hjemmesider:

"Det vil ofte være vanskeligt at konstatere, om de værker, som findes på de forskellige hjemmesider, er gjort tilgængelige med rettighedshavernes samtykke eller ej, og der gælder ikke en særlig undersøgelsespligt af lovligheden for dig som privatbruger. Er du imidlertid bekendt med, at de enkelte værker er lagt på nettet uden samtykke fra rettighedshaveren, er du ikke i god tro og vil efter omstændighederne kunne ifalde ansvar. Du vil fx ikke være i god tro, hvis du har fået oplyst, at en domstol har fastslået, at en bestemt hjemmeside er ulovlig.

Hvis det forholder sig sådan, at hjemmesideindehaveren har indgået aftale med rettighedshaverne om distribution af det beskyttede materiale, men der kan være tvivl om, hvilke territorier den pågældende rettighedshaver kan indgå aftale om (fx om en russisk licenshaver kan give tilladelse til salg af musikfiler fra russiske hjemmesider til danske forbrugere), da gælder der ikke en pligt for brugeren til at undersøge disse forhold nærmere. Her kan brugeren altså gå ud fra, at det er en lovlig hjemmeside. Læs mere her

PS: Glæder mig også til Crysis.

PPS: Tråden er startet i december sidste år.

Sorry, af en eller anden grund virker linksne ikke, så kopier disse url'er, hvis du vil læse mere:
Kulturministeriet:
http://www.infokiosk.dk/sw1309...
Ophavsret:
http://www.ophavsret.dk/Ophavs...