Hver fjerde it-butik dumper i forbrugercheck

Litteratur d.  08. juni. 2007, skrevet af System
Vist: 550 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
08-06-2007 11:00:56
Svar/Indlæg:
0/11005
Tre af 12 it-butikker dumpede i Forbrugerombudsmandens netrazzia. Det er blandt andet portoen, der spøger, når netbutikker bryder regler om fortrydelsesret.

Læs hele nyheden her: http://www.hwt.dk/newsdetails....
Goaguy

Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2007 11:18:24
Svar/Indlæg:
3410/199
Det er jo vanvittigt.

Hvis forhandlerne bevidst vælger ikke at leve op til loven, så skulle de slet ikke have lov til at have en butik. Muligvis er det uretfærdige regler, de bliver stillet overfor - men det skal ikke gå ud over forbrugerne. Det er bare en helt forkert måde at håndtere det på. Hvis de er utilfredse må de virkelig gå rettens vej - evt. gennem sammenslutninger som fagforeninger el. andet. Det andet er virkelig plattenslageri af første grad!

Btw. kunne jeg MEGET godt savne mere opstramning på, hvad online webshops "lover" af priser, både på deres egne hjemmesider og edbpriser.

Det ses alt for tit, at de samme butikker igen og igen sætter ting til salg, hvor man virkelig ikke kan tro priserne. - Eller portoen. Hvilken butik kan fx. sætte portoen til 12kr. for et bundkort?
Det ser jeg som uligevægtig konkurrence over for dem, der overholder "standarderne".
Selvfølgelig skal der være plads til fejl. Men jeg ser tit de samme butikker gøre det igen og igen! 😲

Jeg er med andre ord godt træt af, at der ikke bliver ryddet op på edbpriser!!

Philipsp

Superbruger
Tilføjet:
08-06-2007 11:59:31
Svar/Indlæg:
886/35
OMFG!!! Sagsøge for at få refunderet portopenge ??!!

- Philip

steen

Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2007 12:14:54
Svar/Indlæg:
2870/65
# 1 Kan kun opfordre folk til at boykotte de foretninger der ikke overholder "god forretningsskik".

Det gør jeg selv....ikke fordi det bliver nemmere at finde de dele man skal bruge, men vil bare ikke finde mig i at blive "svinet til" på den måde...

Giraffen

Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2007 12:23:01
Svar/Indlæg:
561/52
Jeg vil give #3 ret og gør det også selv, problemmet er bare at det langt fra er alle der som os "Nørder" 😛 sidder og undersøger om forretingen er okay. Mange tror også at bare fordi de er på edbpriser.dk så er de gode nok.

Zalam

Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2007 12:51:24
Svar/Indlæg:
1015/85
Det er jo komplet umuligt at finde butikkker, som lever op til kravene.

Jeg har endnu IKKE handlet med en butik, som FRIVILLIGT, eller OVERHOVEDET har ville betale pengene tilbage for poroten, som de skal i følge loven, og FULDT beløb selvom eksempelvis varen er faldet i pris. - Aldrig er det sket.

Og det kan heller ikkke betale sig at gøre sagen, fordi der er en ekspeditions tid på en 6 måneder før den går igennem, hvilket butikkerne er udemæret klar over, så det VED folk ikke gider køre en sag.

Så nok er det fint det tjekker butikkerne og konkludere, at det er sådan, men det hjælper os alligevel ikke en skid.

Sir

Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2007 12:54:33
Svar/Indlæg:
2872/90
#5 shg.dk er de eneste jeg har oplevet som betalte porto.. blev faktisk lidt overrasket for der stod ingen ting om det..

Goaguy

Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2007 13:14:54
Svar/Indlæg:
3410/199
Nogle gange har man altså MEGET lyst til at lave et website, hvor man kan stemme på forhandlerne på edbpriser. Og ikke andet..

Forestil jer det. Et website, som udelukkende er baseret på, at man kan rase ud over butikker, som dem, der tilsammen leverer komplet og ekspres levering 😀 Hvis i forstod den? 😛

Ville det overhovedet være lovligt? Jeg mener - hvis man fx lavede et forum. Ville det så ikke være helt i orden, også selvom man lagde den ene verbale sviner ud til forsk. netbutikker?

Mvh Simon

Minut-Nudler!

Overclocker
Tilføjet:
08-06-2007 13:33:31
Svar/Indlæg:
166/13

Jenner

Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2007 14:20:01
Svar/Indlæg:
2267/261
SHG betaler altid portoen for mig når jeg bytter tilbage ved rma eller returret-

SHG ❤

GargaZol

Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2007 14:41:33
Svar/Indlæg:
431/26
SHG nægtede at betale min porto.

Ingen er fejlfri

Jacob_Lindberg

Overclocker
Tilføjet:
08-06-2007 14:55:55
Svar/Indlæg:
137/16
Hvad kan man få returneret porto, når man sender produktet tilbage til RMA?

Så har jeg sgu gået glip af nogle penge gennem tiderne! Kæft nogle lortebutikker!! Har længe handlet ved Proshop, men det gør jeg sgu ikke mere, når det der er stilen!

DotMatrix

Superbruger
Tilføjet:
08-06-2007 15:01:44
Svar/Indlæg:
345/63
Det syntes jeg sku er i orden. det er simpelthen så mange af de netbutikker der er nogen rigtigt arogante røvhuller at snakke med, og hverken til at stikke eller hukke i. Det virker som om mange mener at de sagtens kan undvære kunderne, jamen vær'sgo da! Så tror jeg bare jeg lægger mine penge et andet sted.

---> DotteN.

ruzz

Superbruger
Tilføjet:
08-06-2007 15:02:58
Svar/Indlæg:
734/32
Nej, jeg vil også sige at det er sidste gang jeg lægger penge hos proshop.

Heldigt jeg aldrig har haft en RMA hos dem.

camperman

Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2007 15:17:07
Svar/Indlæg:
437/24
Kan nu godt forstå butikkerne, det er da noget fis at kunden skal have portoen refunderet, ville svare til at en fysisk butik skulle refundere benzinen eller slidet på mine skosåler.

Selvf skal kunderne kunne bruge den 14dags retur, ret men helt ærligt tror godt jeg kunne overleve at betale den smule fragt hvis jeg havde købt noget jeg ikke lige havde tænkt ordentligt igennem, kan butikken jo ikke gøre noget som helst ved.

Hvis man nu tænkte på at kunderne kunne klare portoen så var der måske mulighed for at butikkerne havde råd til at hæve service niveauet rundt omkring. Men va lige pt er indstillinge det skal bare være billigt så kan vi pive over servicen bagefter:/

just my 10 cent

Mentos3

Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2007 15:34:42
Svar/Indlæg:
4230/89
#10 kan være du har være uheldig at få fat i en "ny" supporter, der ikke kender reglerne ordentlig...

generelt set tror jeg at jeg har været heldig hvad køb over nettet angår..
har smidt for 45000kr,- hos shg.dk, og ca 3000kr,- hos Vcore.dk...

og har aldrig være udsat for hverken forsinkede pakker, forkerte priser, dårlige RMA tider, flabede tlf supportere eller ligende 😲

men efter som alle andre er så uheldige, skal der vel være nogen til at snuppe alt heldet 🤣

Cyberguyen

Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2007 15:38:38
Svar/Indlæg:
611/26
Jeg synes heller ikke at det er helt fair at forhandlerne skal betale alt portoen for at man fortryder et køb.

Men så igen, nogle for handlere tager for meget i forsendelse og det synes jeg ikke er fair, hvis man så returnere en vare.

Jeg bestilte i sidste uge 20 stk. memory usb sticks hos en forhandler. Det endte med at bliver 300 kroner i porto fordi der var lagt en fast pris på 15 kroner på hver stik i porto.

Havde jeg bestilt 100 stk var jeg blevet 1500 kroner fattigere i porto, det synes jeg ikke er fair.

DotMatrix

Superbruger
Tilføjet:
08-06-2007 16:51:02
Svar/Indlæg:
345/63
#16 nej det er der nemlig også mange der gør. getmore bl.a. inden du får set dig om har du sluppet 100 i porto...

---> DotteN.

Jacob_Lindberg

Overclocker
Tilføjet:
08-06-2007 17:39:27
Svar/Indlæg:
137/16
#17 Det burde man egentlig også lave en lov for. Det er da at snyde forbrugeren!

Skipper

Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2007 19:25:48
Svar/Indlæg:
971/67
Hej

Jeg er selv stødt på butikker der direkte bryder loven på deres hjemmeside (computer parts). Endvidere har jeg oplevet at Getmore heller ikke betalte porto tilbage, som de skulle (sendte en mail med nedenstående) og 3 min efter skulle de nok sende de resterende penge - Meget suspekt - Mon de har en "går den så går den politik"?

Jeg har lavet en skrivelse, som jeg selv bruger, når butikkerne ikke overholder loven:

Her skal man selv lige ændre beløb.
-----------Start----------------

I forbindelse med jeres betingelser på hjemmesiden nævner i følgende:

"Fragtomkostninger iforbindelse med køb af varen refunderes ikke."

Dette er direkte i strid med forbrugeraftaleloven:

Jf. Forbrugeraftalelovens §21 stk. 2 (se nedenfor), så har jeg ret til at få tilbagebetalt det fulde beløb inkl. fragt omkostning og evt. gebyrer, dvs. xx kr. og ikke kun vareprisen på xx kr. Det er korrekt at omkostninger til evt. returnering påhviler mig.

http://www.forbrug.dk/klage/lo...
Retsvirkningerne af at bruge fortrydelsesretten
*§ 21.* Ved tilbagetræden fra en aftale omfattet af § 2, stk. 2, nr. 2, eller fra en fjernsalgsaftale vedrørende en vare eller en ikkefinansiel tjenesteydelse kan den erhvervsdrivende ikke gøre krav i henhold til aftalen gældende mod forbrugeren.
/Stk. 2./ Har forbrugeren helt eller delvis betalt for varen eller tjenesteydelsen, skal den erhvervsdrivende tilbagebetale det modtagne, når forbrugeren træder tilbage fra aftalen.
/Stk. 3./ Ved fjernsalg af varer, hvor den erhvervsdrivende ikke har påtaget sig at afhente varen hos forbrugeren, såfremt denne bruger sin fortrydelsesret, skal tilbagebetaling ske snarest muligt og senest 30 dage efter, at den erhvervsdrivende har modtaget varen og haft lejlighed til at undersøge den.
/Stk. 4./ I andre tilfælde skal tilbagebetaling ske snarest muligt og senest 30 dage efter, at forbrugerens underretning om tilbagetrædelsen er kommet frem til den erhvervsdrivende. Vedrører aftalen en vare, og afhenter sælgeren ikke varen inden 3 måneder efter, at den pågældende fra køberen har modtaget underretning om dennes tilbagetræden fra aftalen, tilfalder varen vederlagsfrit køberen. Forbrugeren kan holde det modtagne tilbage, indtil vederlaget eller den betalte del heraf tilbagebetales.

En forklaring på alm. dansk:
http://www.forbrug.dk/markedsf...

Der kan ikke lovligt ske fradrag af *omkostningerne til fremsendelse* til forbrugeren. Det følger af praksis vedrørende forbrugeraftaleloven, at det er det fulde beløb, der skal tilbagebetales, herunder altså også fragtomkostninger ved fremsendelsen til forbrugeren. Forbrugeren kan pålægges at betale omkostningerne til returnering.

Forbrugeraftaleloven <http://www.forbrug.dk/klage/lo... § 21, stk. 2.

-----------Slut----------------

Håber andre kan gøre brug for ovenstående.

Ps. det er ikke helt dumt at have fulgt jura undervisningen på AAU.

/Skipper

Goaguy

Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2007 21:02:40
Svar/Indlæg:
3410/199
#14 --> Jeg kan kun gentage mig selv fra #1:

Hvis forhandlerne bevidst vælger ikke at leve op til loven, så skulle de slet ikke have lov til at have en butik. Muligvis er det uretfærdige regler, de bliver stillet overfor - men det skal ikke gå ud over forbrugerne. Det er bare en helt forkert måde at håndtere det på. Hvis de er utilfredse må de virkelig gå rettens vej - evt. gennem sammenslutninger som fagforeninger el. andet. Det andet er virkelig plattenslageri af første grad!

Jeg synes heller ikke at det er fair, at vi betaler psykopatisk meget i skat! Dog giver det mig hverken rent moralsk eller lovmæssigt ret til at lave skattesnyd. Tænk over det!!

EDIT: Forresten. Er der nogen der ved, om en sådan regel her også findes i udlandet? Fx. USA? Hvordan er det forrsten med returret derovre generelt?

camperman

Elitebruger
Tilføjet:
09-06-2007 20:41:40
Svar/Indlæg:
437/24
#20-->

Helt enig selvf skal forhandlerne følge den lov der nu engang er, gav bare udtryk for at jeg ikke var helt enig i den.

Min holdning gælder selvf de forhandlere der ellers overholder lovens forskrifter, syntes det er helt hen i vejret som nogen nævner at nogen butikker smider fragt på hver enkelt vare, hvilket jeg syntes ikke burde være tilladt, så skal den være fair for forhandlerne skal det selvf gå begge veje.

Men helt klart at butikker som getmore gør hvad de gør fordi fortjensten ligger i fragten istedet for i selve varen.

Tror de fleste forhandlere idag kun tænker på at prisen for selve varen skal være billig, desværre vil meget gerne betale 300-500 kr mere for en maskine hvis serivcen så også er der når jeg skal bruge den, for 14 dage efter jeg har købt maskinen sidder jeg ikke og tænker på om jeg har brugt lidt mere, er bare glad for at vide at den dag lortet bryder ned kan jeg få hjælp, og ikke være nervøs for at forhandleren er fettet med at få det klaret pga ydelsen æder den lille fortjeneste han havde på maskinen.