Programmering / musikproduktion -> cpu? harddisk?

Bundkort / CPU d.  12. juni. 2007, skrevet af Sanxion
Vist: 341 gange.

Sanxion

Superbruger
Tilføjet:
12-06-2007 12:33:51
Svar/Indlæg:
20/3
Hejsa alle

Det er ca 3 år siden jeg byggede min nuværende pc og har ikke fulgt med i hardware udvikling lige siden...stort set.

Jeg skal ha en ny, der skal bruges ligeligt til:

- Programmering / udvikling
- Musikproduktion

Lidt info omkring de to punkter:

Programmeringen kræver jeg har en del applikationer åbne på samme tid, en masse kompilering etc og jeg vil gerne ha det foregår så hurtigt og flydende som muligt, da jeg er ret utålmodig generelt 😉

Sidstnævnte punkt kræver, at jeg har en super hurtig harddisk til harddiskrecording samt en processor, der kan negle floating point operationer med lynets hast (til logic audio platinum, cubase sx3, reason 3 og heftige vst plugins)

Jeg er absolut på bar bund angående processor...det eneste jeg ved er at jeg ikke ønsker amd...det mærke har jeg dårlige erfaringer med ang. lydproduktion...

Jeg har på fornemmelsen folk herinde vil sige core 2 duo fra intel...men dem er der jo en del modeller af...så hvilken er bedst ydende, hvis man ikke går efter extreme modellen?

Ang. harddiske så har jeg pt en raptor 36 gb til mine lydfiler men den er for lille...jeg har ingen erfaringer med raid men vil jeg opleve et performance boost, hvis jeg kører 2 rapser i...er det raid 0?
Det skulle så i givet fald være nogle rapser, der er størrer end den nuværende.

Angående OS så bruger jeg stadig XP pro og vil forsætte med det i en tid endnu...ville det være en stor fordel at bruge rapsere til systemdrevet også...og evt i raid?

Som I kan høre har jeg kun samlet en masse info op uden egentlig at være klar over, hvordan den kan benyttes bedst muligt men jeg håber, der er nogle kloge hoveder herinde, der kan komme med et par gode forslag 😀

Forsat god dag til alle
blackdark114

Superbruger
Tilføjet:
12-06-2007 13:21:35
Svar/Indlæg:
212/3
lige en ting du skal finde ud af først og det er om de programmer du bruger kan bruge flere processortråde!

kan de det vil jeg nok hellere tage en Core 2 Qaudro (4 kernet Cpu)

det suden villle det være lidt nemmere og sige med et budget. 🙂

ud over det så ville jeg nok tage raptoren og så bruge den som system disk (HD til windows). og så købe 3 andre harddiske og så sætte dem op i raid 5. 🙂
(http://en.wikipedia.org/wiki/R... _RAID_levels)

Hilsen Rasmus

Sanxion

Superbruger
Tilføjet:
12-06-2007 13:28:12
Svar/Indlæg:
20/3
Programmerne har i vid udstrækning understøttelse af multithread...dem, der ik har får det nok i fremtidige versioner...

Budget har jeg ikke nævnt, da det ikke er det, der som sådan skal afgøre, hvordan pc'en ser ud...det er dog klart, at kan jeg få et system, der kan det jeg har brug for til 10 - 15 kg så ville det være dybt godnat at bruge 20 kg på det 🙂

Tak for dit b7 🙂

blackdark114

Superbruger
Tilføjet:
12-06-2007 13:33:46
Svar/Indlæg:
212/3
lige to spørgsmål mere.

skal du OC?? (overclocke)
samler du selv?

Hilsen Rasmus

(ps. en ting jeg har undret mig over. hvordan kan en processor være skyld i lydproblemer? 🤣 det kan du kun være kølerens skyld og den kan man jo skifte ud. 😲 )

Sanxion

Superbruger
Tilføjet:
12-06-2007 13:51:48
Svar/Indlæg:
20/3
Jeg overclocker ikke
Jeg har samlet selv hidtil

AMD bundkort, der bruger et via chipsettet har haft det med at skabe problemer for div. lydkort...sådan var det i alle fald for nogle år tilbage...jeg aner ikke om de har fået fikset det problem men det er heller ikke relevant for mig mere, da jeg er tro mod intel 🙂

BlAzKoWiCz

Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2007 16:02:14
Svar/Indlæg:
2732/41
Køb en Apple/HP/IBM/Dell workstation hvis det er nogenlunde seriøs lydproduktion du taler om.

Sanxion

Superbruger
Tilføjet:
12-06-2007 16:57:27
Svar/Indlæg:
20/3
Dell holder jeg mig under alle omstændigheder fra...
Så længe det er en desktop jeg skal ha' så foretrækker nu at bygge den selv...havde det været en bærbar så måtte jeg jo ty til et eller andet færdigt produkt.

Og ang seriøs lydproduktion så klarede den forrige pc at trække små 30 tunge vst pluginns i hosts som f.eks. logic audio platinum og cubase sx3 på op til ca 20 audiospor (hvilket et par gange har været i underkanten...men afhænger jo også af musikstil)...og seriøsiteten er nu også afhængig af de signaler man smider ind i lydkortet (for ikke at tale om lydkortet i sig selv)...men de sidstnævnte er jo slet ikke det, der er emnet her 🙂

Men med tanker omkring floating point operationer så skal pc'en vel i virkeligheden ligne en tung gamer pc minus fokus på et tungt gfx kort...eller?

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
12-06-2007 17:11:25
Svar/Indlæg:
14079/622
Hvad med:

Asus P5N32-E SLI Plus
Core2Duo Q6600 (QuadCore, 2,4GHz - vent 10 dage så falder den meget i pris)
Scythe Infinity CPU køler
4*1GB Kingston Value DDR2 RAM http://edbpriser.dk/Products/L...
MSI Geforce 8600GT m. passiv køling.
1*500GB Western Digital (Til lagerplads)
2*150GB WD Raptor WD1500ADFD (10.000RPM - sæt dem i RAID 0)

Og så EVT. en ekstern HDD til backup. 🙂

Det er ikke overdrevet dyrt - lidt over 10000 hvis du venter til prisfaldet. Så kan du selv vælge kabinet og andre småting selv. MHt PSU kan du tage en 620Watt's Corsair, og mht kabinetter er de bedste efter min mening LianLi, Coolermaster Stacker og Antec P18x.

Sanxion

Superbruger
Tilføjet:
12-06-2007 17:15:31
Svar/Indlæg:
20/3
Hej #7

Den vil jeg kigge nærmere på 🙂

Hvad er det for noget med et prisfald i nær fremtid?

BlAzKoWiCz

Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2007 17:18:51
Svar/Indlæg:
2732/41
6#

Det er mere pga. pålideligheden og garantien jeg nævner OEM workstations, og hvad er der nu galt med Dell?!
Skal du samle selv kan det hurtigt blive et sandt helvede hvis maskinen går i stykker og du skal vente flere dage på at skaffe nyt HW, det ender ofte i fyresedler :)

Men Vil du stadig samle selv, bør du få fat i et Intel, Tyan eller Asus WS bundkort,
en Core 2 Duo/Quad, Xeon 3xxx, 4x 1 Gb Reg. ECC DDR2, 2x 500 Gb et-eller-andet SATA i RAID1 og 2x 74(150?) Gb Raptor i RAID0, så har du en rigtig fin maskine.

http://www.edbpriser.dk/Produc...

Gilbert

Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2007 17:36:27
Svar/Indlæg:
4089/252
Raid kan da ikke anbefales til Lyd og billede prdoduktion, da svartiderne er højere en normalt. Raid er til serverbrug.

Asus P5N32-E SLI Plus <-- SLI er unødvendigt
Core2Duo Q6600 (QuadCore, 2,4GHz - vent 10 dage så falder den meget i pris)
En køler som er lydløs og sagtens kan køle ved std hastighed (scythe er overkill)
4*1GB Kingston Value DDR2 RAM Hvis du bruger Vista
2*1GB Kingston Value DDR2 RAM Hvis du bruger XP
MSI Geforce 8600GT m. passiv køling.
1*500GB Western Digital (Til lagerplads)
150GB WD Raptor WD1500ADFD (10.000RPM)

Sådan ville jeg nok gøre det :)

Sanxion

Superbruger
Tilføjet:
12-06-2007 17:50:36
Svar/Indlæg:
20/3
Hej #9

Dell nævnes pgr dårlige erfaringer med Dell...derfor 🙂
Jeg har kun én gang købt en oem og gør det aldrig igen (det var iøvrigt en ibm...erfaringerne med Dell er familiens...og dermed min hovedpine)

Så svartiderne på en raptors 3.5 ms bliver forhøjet i raid? Det er ny info for mig...jeg havde forstået det således, at i raid 0 er det det samme...

Det beskriver de her

http://www.hardinfo.com/show.a...

MEN tak til alle for jeres b7 og forslag...jeg har info nok nu tror jeg 🙂

Forsat god dag til alle

BlAzKoWiCz

Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2007 17:55:56
Svar/Indlæg:
2732/41
Suuuuk..

Mads321

Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2007 18:08:27
Svar/Indlæg:
3162/326
Hvis du man kører raid 0, så er det jo også sådan at data ikke kan genskabes hvis den ene af de to diske går i stykker.

Dvs. alle data på de to diske er mistet hvis den ene ryger.

BlAzKoWiCz

Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2007 18:16:50
Svar/Indlæg:
2732/41
13#

Netop! Firmaets data er åbenbart fuldstændig ligegyldige..
Desuden forøges responstiden så vidt jeg ved ikke ved RAID0/1/5

Sanxion

Superbruger
Tilføjet:
12-06-2007 19:49:49
Svar/Indlæg:
20/3
Suk hvad?

Hvem snakker om firma??? Pc'en købes og bygges til undertegnede ganske privat...jeg har intet firma nævnt...og jeg definerer jo selv hvilke af mine data jeg finder ikke-ligegyldige. Jeg kører altid med en backupdisk, hvor jeg backup'er vigtige filer...

Det du nævner er også en risk jeg har spekuleret på 😐
Jeg ved ik helt endnu, hvad jeg gør dér...

BlAzKoWiCz

Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2007 19:52:16
Svar/Indlæg:
2732/41
15#

Ah, jeg antog bare det var til firma brug efter hvad der stod i din profil, så det tager jeg i mig igen.
Men to diske i RAID0 til OS også et RAID1 til data er ganske smart ligemeget hvad :)

Sanxion

Superbruger
Tilføjet:
12-06-2007 19:56:33
Svar/Indlæg:
20/3

Alt iorden 🙂

Faktisk så tænkte jeg på en hd løsning, der ligner den du lige beskrev...men jeg ville så køre to raptorer i raid 0 til audiostreaming, to raptorer i raid 0 til os og så en enkelt stor backup'er...men det er jo 5 hd'er i en pc...hvilke andre problemer vil det så medføre monstro? Og psu'en skal vel være gigastor for at ku trække det...pis, nu er jeg i tvivl igen...grrr

Carpe^Diem

Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2007 19:56:59
Svar/Indlæg:
1155/43
Hvis det er rigtige server diske, aka u320 -> SAS så kører pladerne i diskene syncront og derfor forøges accesstime ikke. OEM maskiner kan ikke tåle længere tids full load, det har jeg set på Dell, IBM og HP..

Skal du forresten have en Quad, så køb et p35 baseret bundkort, det er det eneste der holder til quads... ihvertfald hvis du spørger mig, og jeg har været igennem 965,975,680i og p35

Sanxion

Superbruger
Tilføjet:
12-06-2007 20:00:42
Svar/Indlæg:
20/3

Det er noteret 🙂

Alle:

Og så lige én ting til...hvad er det med, at intel vil sænke priserne om et par uger?
Hvor kan man evt. læse mere om det...og er det kun intel?

Carpe^Diem

Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2007 23:03:32
Svar/Indlæg:
1155/43
Ja, intel sænker priserne i juli mener jeg... kan ikke huske den eksakte dato, men det gør de..

Til programmering er der jo ikke de store krav, det er nok nærmere dit musik sjov der kræver lidt, hvorfor jeg nemt ser en std quad og et nice disk system, og gerne raid i mine øjne. Det kræver lidt penge at sætte det "fede" system sammen, men det er jo op til dig om du har midler/lyst til at realisere dette.

Sanxion

Superbruger
Tilføjet:
12-06-2007 23:30:56
Svar/Indlæg:
20/3

Angående programmering så er det nu lidt krævende alligevel...jeg har typisk følgende åbne på samme tid:

visual studio 2005
sql enterprise manager
flex 2
flash cs3
og ind imellem fireworks eller photoshop

og så selvfølgelig et par browservinduer 🙂

da jeg bruger alle til mit arb (både på det rigtige arbejde og også hjemme, når jeg koder for...sjov)

Hvordan ville det 'fede system' se ud i dine øjne?