Fortsat mangel på hjælp ;)

Case-modding d.  13. juni. 2007, skrevet af Los Pimpos
Vist: 419 gange.

Los
 
Overclocker
Tilføjet:
13-06-2007 18:28:11
Svar/Indlæg:
79/26
Nedenstående brev er sendt pr. email til Ecolight, men spørgsmålet er, om nogle er jer kunne svare, da jeg meget gerne vil have svar inden fredag hvor jeg køber varene.

____________________________

Hejsa Ecolight

Min ven og jeg har længe kigget på jeres site og på jeres billige dioder.

Vi har fået den skøre ide at lave et casemod på en kuffert i aluminium.
Ideen var at bruge min Dremel til at skære siden af på kufferten, derefter at montere plexiglas som vi lige har købt.

Nu står vi så og skal bruge nogle dioder, og det giver vel sig selv de skal bruge strøm ;) .

Jeg havde tænkt mig at gøre følgende:

5 Stk. blå 12v dioder high bright. / Der står der medfølger 12v modstande.
Batteriholder til 4 X aaa batterier. Den model som har 1 X 4 batteripladser.
Hvert AAA batteri har 1,5v , det er vel så 1,5 X 4 = 6v . (Fortæl mig hvis jeg udregner forkert)
Dioderne bruger som skrevet på jeres site 12v, derfor skal der vel bruges 2 holdere ?? Det er vel rimeligt nemt at montere ikke ?? Vi er nybegyndere, men vi kender en del som kan lodde, som sikkert nok kan gøre det for os.

Hvis vi nu får de 6v X 2 batteriholdere, så behøver der vel ikke nogle modstande påsat vel ??

Der skal jo noget ledning-værk på selve dioden ikke ? Følger den med?

Derefter skal vi bruge en kontakt, så vi kan tænde og slukke for dioderne. Har set en minikontakt til 20kr, er det ligemeget hvilken? Eller skal man bruge en speciel kontakt til batteriholderen? Hvad ved jeg ? ;) ..

____________

Derudover skal jeg have neonrør under min seng.

Har set på jeres 230v til 12v transformator.

Når jeg så køber sådan en 300mm 12v neonrør, kan man så bare klikke røret i transformatoren? Eller skal jeg have ekstra ledning eller noget ?

____

Det tror jeg vidst var alt.

Håber virkelig meget på hjælp.

Jeg er klar til at bestille imorgen Fredag, hvis det er at jeg kan få svar :)

Mvh. Los Pimpos

PS. jeg skal bruge ca. 50løse dioder ekstra i blå, de skal bruges til min PC'er. Dioderne skal kunne tilsluttes et 4pin molex, hvor mange dioder kan bruges på hver 4 pin molex ?? Kan jeg evt få alle nødvendige ledninger og molex hun osv. hos jer ?
tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-06-2007 18:46:38
Svar/Indlæg:
20170/383

Hvad er det lige du vil have hjælp til.. Meget forvirrende indlæg synes jeg..

Og hvad er det lige ud ikke forstår ved en overskrift med indhold??


Los
 
Overclocker
Tilføjet:
13-06-2007 19:02:53
Svar/Indlæg:
79/26
Godt nok har min overskrift ikke meget indhold, men det må dit læseniveau heller ikke have, siden du ikke kan få mit problem ud af ovenstående tekst ;) .ind Holg

Ligesom "find Holger", så find spørgsmålstegnet ;)

Mit spørgsmål er om dette vil kunne fungere sammen:

5 Stk. blå 12v dioder high bright. / Der står der medfølger 12v modstande.
Batteriholder til 4 X aaa batterier. Den model som har 1 X 4 batteripladser.
Hvert AAA batteri har 1,5v , det er vel så 1,5 X 4 = 6v . (Fortæl mig hvis jeg udregner forkert)
Dioderne bruger som skrevet på jeres site 12v, derfor skal der vel bruges 2 holdere ?? Det er vel rimeligt nemt at montere ikke ?? Vi er nybegyndere, men vi kender en del som kan lodde, som sikkert nok kan gøre det for os.

Hvis vi nu får de 6v X 2 batteriholdere, så behøver der vel ikke nogle modstande påsat vel ??


Markede tekst er mine spørgsmål :)


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-06-2007 19:07:37
Svar/Indlæg:
20170/383
Hmm.. det skal jo serieforbindes. Men kan sgu ikke huske hvordan og hvorledes med modstande


ruzz
 
Superbruger
Tilføjet:
13-06-2007 19:38:36
Svar/Indlæg:
734/32
Du kan garanteret finde svar ved selv at kigge lidt her

http://cubus-adsl.dk/elteknik/...



M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-06-2007 17:20:06
Svar/Indlæg:
4112/53
Ja, du skal sætte 2 batteri-holdere sammen, hvor du loder minus polen fra den ene på plus polen af den anden holder, så har du 12V.

Du skal altid have modstande i loopet med dioder, ellers sluger de en pokkers masse strøm, og brænder sig selv af. Så der skal altid modstande på.
Hvordan det lige hænger sammen med hvilke modstande til hvad, det kan jeg ikke lige huske, da jeg ikke kan huske hvor meget strøm de sluger hver enkelt diode.


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-06-2007 17:30:34
Svar/Indlæg:
20170/383
Kan det ikke passe at hver diode sluger omkring 0.2 A, eller er det 0.02 A ???

Kan sgu heller ikke huske det


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-06-2007 20:39:01
Svar/Indlæg:
4112/53
Mener det er 20mA de sluger (0,02A) pr stk.

Sætter du dem i serie, så skal du regne med 20mA som strømmen, og så skal modstanden passe med 1.2V spændingsfald pr diode, så hvis du f.eks. sætter 3 i serie, skal de have en modstand der resulterer i 12-(3*1,2)=8,4V og da R=U/I => 8,4/0,02=420 ohm, eller hvad der ligger tættest på.

Skal der sidde 3 i parallel, så vil de trække 3*20mA=60mA, også skal der være 12-1,2=10,8V spændingsfald over modstanden => 10,8/0,06=180ohm.

Jeg mener ikke at det kan lade sig gøre at sætte 10 dioder i serie, så de kan "dele" de 12V, uden at sætte en modstand foran, for dioderne er vist ikke strømbegrænsende nok i sig selv.


dkhugo
 
Overclocker
Tilføjet:
26-06-2007 21:47:50
Svar/Indlæg:
394/98
#7, den skal jeg lige have i (UNDSKYLD) ikke nørdsprog, jeg forstod bare hat af det du skrev. Men det lød meget klogt :P


Morten-[TB]-
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-06-2007 21:53:06
Svar/Indlæg:
4310/364
Så vidt jeg efterhånden har lært kan han sagtens sætte 10 dioder sammen hvis han bare kører med en næsten ikk synlig formodstand. der SKAL være formodstand som jeg har lært det!