Firefox - nu til børn

Litteratur d.  22. juni. 2007, skrevet af System
Vist: 387 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
22-06-2007 11:00:33
Svar/Indlæg:
0/11005
Med Glubble bliver Firefox en sikker og børnevenlig browser, som du kan lade de mindste boltre sig i.

Læs hele nyheden her: http://www.hwt.dk/newsdetails....
CarstenHansen

Superbruger
Tilføjet:
22-06-2007 11:09:25
Svar/Indlæg:
204/31
Det er en rigtig god idé! Så er man da sikker på at have lidt kontrol med hvad de begiver sig ud i 🙂

jmose

Moderator
Tilføjet:
22-06-2007 12:26:01
Svar/Indlæg:
3863/538
Jeg tror helt sikkert at jeg lige prøver på den mindstes computer. Det lyder for godt til at være sandt.. 🙂

SuperflyDK

Elitebruger
Tilføjet:
22-06-2007 13:48:59
Svar/Indlæg:
1503/128
Virkelig en genial idé! Den skal helt sikkert bruges hos mig. Min datter på 7 er da ved at være ganske habil til at bruge computeren, så Glubble vil gøre mig meget mere tryg når hun sidder ved den alene.

Thumbs up Firefox!

Mr.

Elitebruger
Tilføjet:
22-06-2007 18:31:05
Svar/Indlæg:
4107/224
Det er jo det, FF er og bliver über browseren 😎

Jaa, svar nummer 555 og indlæg nummer 55 🤡 🤡 😎

Advanced

Elitebruger
Tilføjet:
22-06-2007 18:33:16
Svar/Indlæg:
6899/119
Det er et glimrende påfund for forældre der er lidt bange for hvad børnene render og laver på nettet :)

Så varer det garanteret ikke længe for MS laver noget lignende.

lakrids

Overclocker
Tilføjet:
22-06-2007 18:44:50
Svar/Indlæg:
142/4
Kan kun være enig. Det er slemt nok i forvejen at forældre rundt omkring lader deres børn blive opdraget at fjernsynet døgnet rundt. Det er mindst 93 gange slemmere at folk lader børn blive opdraget af internettet ukontrolleret, det er på et helt andet niveau og potentielt LANGT farligere grundet interaktivitets niveauet.
Jeg håber mange kommer til at gøre brug af det her.

Cyber-Frog

Elitebruger
Tilføjet:
23-06-2007 07:49:06
Svar/Indlæg:
830/15
Jaaa, lad os da overvåge vores børn og gøre dem totalt paranoide. Vi andre har overlevet uden, mon ikke også de gør.... Men links indlagt til lego, jeg skal klart have det der. 😳 🤣

lakrids

Overclocker
Tilføjet:
23-06-2007 10:36:31
Svar/Indlæg:
142/4
#7 Du er da godt nok lidt ignorant hvis du tror internettet er en børnevenlig verden. [min dybeste underdrivelse]

Og du har måske aldrig hørt om sager med pædofile og børnelokkere som har gjort brug af internettet?

Det er rå idioti hvis man på nogen som helst måde tror internettet kan fungere som den lokale børnehave.

JacobHL

Elitebruger
Tilføjet:
23-06-2007 12:53:36
Svar/Indlæg:
1776/116
#8 - Jeg tror nu at man kommer meget længere ved at lære børnene god internetopførsel, end ved at begrænse dem. Børn er sgu smartere end man går og tror, og de skal nok finde måder at omgåes forskellige sikkerhedsfiltre osv.

Selvfølgelig kan man begrænse dem i starten, primært ved at holde opsyn med dem, men også ved at bruge f.eks pluginnet omtalt i denne nyhed - men det er i denne periode at man bør lære børnene hvordan man omgåes på nettet, så de ikke falder i når filteret pludselig ikke virker, eller børnene får sig sneget udenom.

BeoWulf_Beo

Superbruger
Tilføjet:
23-06-2007 16:45:28
Svar/Indlæg:
1186/81
*Lille louise leger med pocahontas på sit værelse, ved siden af fars kontor, men hun kan ikke huske hvad pocahontas kæreste hedder. Pludselig skal hun på toilettet. Far sidder på kontoret og laver lidt arbejde via hans nye smarte Glubble browser. og kommer pludselig i tanke om maden i ovnen og skynder sig ned til et røg fyldt køkken. i samme øjeblik kommer lille louise ud fra toilettet og går ind på fars kontor og sætter sig ved computeren, går ind på google og skriver pocahontas kæreste for at finde ud af hvad han nu hed. og BANG så har hun 73441 websites med hentai P*** fordi det er fars login hun bruger........*

Selvom du prøver kan du sq aldrig gøre dig 100% sikker mod dine børn rammer noget "uønsket information" på nettet. men glubble lyder da som en fin idé. men den er ikke 100% sikker. tror børnehaver / fritidsklubber kan have godt gavn af glubble.

Coctail

Elitebruger
Tilføjet:
23-06-2007 18:42:55
Svar/Indlæg:
2353/24
Hvorfor skal et program "lære" (eller rettere: begrænse) børns færden på nettet? Det er da forældrenes ansvar at fortælle dem hvordan de skiller skidt fra kanel.. ang det med at de vil søge på efternoget, kan man bare lære dem at bruge nogle af de søgemaskiner som allerede har filter på (f.eks. alltheweb.com).

Hvor stor er risikoen for at dit barn støder ind i den slags? meget meget lille, hvis du altså har lært det at begrænse hvor mange personlige oplysninger hun/han videre giver om sig selv. Nu skal et barn jo ikke pakkes ind i vat til det er 15, men leve i den virkelige verden.

da jeg var bette og hvis jeg vil et eller andet som jeg ikke måtte (og blev forhindret i at gøre). så skulle jeg nok på en eller anden måde at finde ud af at omgå forbuddet på... det var lige så stensikkert som jeg har skrevet det svar.

lakrids

Overclocker
Tilføjet:
24-06-2007 02:03:37
Svar/Indlæg:
142/4
#11 "Hvorfor skal man begrænse børns færden på nettet?"

Tænk lige over dit eget spørgsmål.

Ja hvorfor skulle man dog det? Det er jo helt fint og lade dit barn chatte og skrive i forum sammen med pædofile og børnelokkere. HELT FINT er det ikke rigtigt? Jo fuldstændigt fint. Chancen for at noget går galt er jo så lille alligevel.

Jeg tror man kommer længst med begge dele.

Ja børn er smarte sommetider. Men tit er det altså ikke så forfærdelig svært at gennemskue dem og snyde dem og det er dét det handler om her.

Jeg har ikke børn, men hvis jeg havde ville jeg aldrig lade dem snakke med fremmede på nettet ligesom jeg aldrig ville lade dem snakke med en fremmed voksen som hænger rundt i en legeplads. Chat forbudt, email forbudt, forum forbudt.

Det er fint nok at de får lært hvordan man skal omgå sig, men jeg vil tro de stadig kan ude i det virkelige liv selvom jeg har fastsat nogle lås på deres computere. Færden på Internettet kommer nok lidt af sig selv som man lærer tingene i virkeligheden. Men selvfølgelig skal de da lære at personlige oplysninger er strengt forbudt på nettet.

Ja børn kan være smarte, men det er ligegyldigt når det er mig der er computernørden. Hvis jeg havde et barn og gav ham en computer så ville jeg da nok finde ud af at sætte overvågningsprogrammer op, låse windows, begrænse de programmer som kan køres/installeres på computeren, blackliste 99,9999999999999999% af internettet. Og skal der ske noget som går lidt længere end begrænsningerne så er det selvfølgelig under opsyn.

Sedl

Overclocker
Tilføjet:
24-06-2007 11:28:05
Svar/Indlæg:
260/3
Det er da et udmærket tiltag og man kan jo bruge det hvis man finder det nødvendig ,jeg har personlig aldrig brugt nogen form for "prævention" over for mine 2 børn's adgang på nettet og det har fungeret uden de har lavet de store ulykker (downloadet virus/trojans osv.) de har nok på et tidspunkt stødt på noget ubehagligt pr0n og andre ting ,men tilgængæld har jeg holdt et halvt øje på dem og deres færden og så godt som jeg nu har evner til informeret dem om hvad der er godt og skidt og ikke mest hvad der er den virklige verden og hvad der er virtuelt bedrag. Info: Min søn er nu 21 og min datter 12 ,og der har været computere nok i huset til alle igennem årene ,selvfølgelig er internet adgangen først rigtigt accelreret de sidste 10 år men datteren har haft fri adgang siden hun var omkring de 7 . Farligt? måske ? ved ikke? istedet for restriktioner
og skræmmebilleder har jeg bare vist dem og deres færden på nettet interesse og på den måde kunne følge lidt med i hvad der foregår.

Coctail

Elitebruger
Tilføjet:
24-06-2007 13:50:45
Svar/Indlæg:
2353/24
prøv at læse hvad du selv har skrevet? det virker som om du er en anelse paranoid eller forventer at alle dine medmennesker er ude på at gøre dig/dine kommene børn noget ondt?

Det er altså ikke alle mænd, som er ude på at lave overgreb på børn, selvom de sidder på en legeplads... sandsynligheden for at det er en anden far eller en pædagog er 99,7% større end at det er en som er ude på at gøre dit barn noget ondt.

Jeg har selv fået et lift af fremmede i bil MANGE gange da jeg jeg var mindre (bor ude på landet, hvor der ikke lige går nogen bus forbi) og jeg har også tomlet flere gange - uden at der er sket noget. er det et særtilfælde at der ikke er sket noget? eller er det bare fordi de fleste mennesker ikke har vanvittige fantasier om børn?

Det eneste som jeg fik strenge ordre på, var at jeg aldrig måtte gå med fremmede hjem, og slet ikke hvis de lovede slik eller sodavand.

lakrids

Overclocker
Tilføjet:
24-06-2007 15:24:27
Svar/Indlæg:
142/4
#14 Okay, Det er helt fint at vi lader vores børn chatte med pedofile og børnelokkere. Så fik vi det på plads.

"Det eneste som jeg fik strenge ordre på, var at jeg aldrig måtte gå med fremmede hjem, og slet ikke hvis de lovede slik eller sodavand."
Ja det er meget flot men betyder ikke noget så længe han kan få dig ind i hans bil.

Ja som du kan høre så har jeg ikke 100% tillid til mine medmennesker som jeg ikke kender. Og jeg har absolut 0% tillid hvis det skulle gælde mit eget barn.

(ps. jeg skal aldrig have børn 😛 )

Rasser

Overclocker
Tilføjet:
25-06-2007 00:29:11
Svar/Indlæg:
77/13
Du er barnlig nu #15...
Han mener jo ikke at det er i orden, han mener bare at man ikke kan beskytte sine børn mod alt? men man kan tage nogle forholdsregler, og du kommer ingen vejne med skrappe regler, det tror jeg, hvis du var forældre ville vide, at fortælle dine børn on tingene, og fortælle, som der er blevet sagt, hvad der godt og dårligt.
Det gælder om også at udvise sine børn noget respekt og ikke styre dem, for så udvikler de sig ikke til at forstå sig i verden?

Man skal ikke lade sine børn gøre alt, men med kærlighed, og et ordenligt syn på livet, bliver børnene heller ikke fristet til at prøve disse ting, for de måske ved du ikke ville synes om det? eller de simplethin spørger dig, fordi de ved de må, og at de vil få et ordenligt svar og ikke blive begrænset og behandlet som babyer når de er 8-9 år.

Coctail

Elitebruger
Tilføjet:
25-06-2007 18:04:34
Svar/Indlæg:
2353/24
hvorfor har du dømt alle andre mennesker til at være pædofile og børnelokker på forhånd? tro sq da for f*nden da på det bedste i dine medmennesker, uden at være naiv.

mht. til tillid til vores medmennesker mener jeg faktisk at disse sætninger passer godt ind i debatten "at være sig selv nærmest" og "tyv, tror hver mand stjæler". er det fordi du ikke mener at andre bør have tillid til dig?

lakrids

Overclocker
Tilføjet:
26-06-2007 14:08:45
Svar/Indlæg:
142/4
tjooo måske. Hvis det er her på hwt og det gælder computer hardware topics etc. er det måske lidt af en gråzone. Men hvis det er chatforums som arto så er det helt sikkert et nej, små børn skal ikke have tillid til mig.

"tro sq da for f*nden da på det bedste i dine medmennesker, uden at være naiv."
Flot instruktionsmanual. Det er jeg helt sikker på dit barn kan bruge til meget.

Børn er naive...de fleste jeg har kendt i hvert fald. Hvis det skulle gælde mit eget ville jeg på forhånd dømme alle i universet. "venner på internettet" er alt for farligt hvis man ikke er i en alder hvor man kan tage sig af sig selv.