win 3,11 med 40gb hd, kan det lade sig gøre ?

Software d.  24. juni. 2007, skrevet af ronny73
Vist: 281 gange.

ronny73
 
Superbruger
Tilføjet:
24-06-2007 12:44:38
Svar/Indlæg:
67/17
da jeg har valgt at gå helt tilbage til win 3,11 og dos 6,22 på min gamle maskine er jeg blevet i tvivl om win 3,11 understøtter en 40gb hd, da win 3,11 var ny endnu, var hd´s jo ikke på meget mere en ca 1gb

hvis den ikke understøtter min hd, kan jeg så gøre noget for at bilde den ind den gør alligevel ? (viste ikke hvordant jeg skulle formulere dette)
BlAzKoWiCz
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-06-2007 13:06:37
Svar/Indlæg:
2732/41
Hvilken gammel maskine er det? Du skal ikke længere tilbage end Pentium 2 før der bliver problemer med diske over 10-20 Gb.
Men jeg tror nu nok Win 3.11 vil virke sammen med en 40 Gb diske, jeg tror bare ikke du vil kunne bruge særlig meget af disken pga. begrænsninger i filsystemet.


ronny73
 
Superbruger
Tilføjet:
24-06-2007 13:19:15
Svar/Indlæg:
67/17
aner ikke hvad den hedder, kan være win 3,11 er en dårlig ide så da jeg gerne vil bevare de 40gb, en anden gut foreslog mig at sætte win 98 på den og kør i dosbox kan være jeg skulle gøre det istedet


Abild
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-06-2007 14:24:09
Svar/Indlæg:
1287/32
Dos 6.22 understøtter ikke fat32 filsystemet. Dvs at du kun kan bruge fat16 filsystemet der kun understøtter partitioner op til 2gb. Så du vil nok kunne bruge hele din hd, men den vil blive delt op i 20 små partitioner.

Den nyeste mest avancerede udgave af dos er ms dos version 7.10 der understøtter både fat32, lfs(lange filnavne) og win 3.11 kan uden problemer køre oven på det. Dette er nok det jeg ville anbefale hvis man vil køre en dos/win 3.11 produktionsmaskine i dag da dos 6.22 simpelthen er for gammelt og uddateret.

Hvis jeg stod med en gammel maskine som jeg ville bruge til noget nyttigt havde jeg uden at tøve installeret linux på den. For i modsætning til windows 3.11 og 95 der er de eneste udgaver der kan køre på ældre computere kan selv de nyeste udgaver af Linuxkærnen strippes ned til et niveau hvor det ikke vil have problemer med at køre på en selv en 486'er. Og til forskæld fra ældre windowsudgaver hvortil der stort set ikke udvikles software i dag vil alt software der i dag laves til linux (i hvert fald i teorien) kunne køre den gamle computer.

Linuxdistributionen DamnSmallLinux (DSL, www.damnsmalllinux.org ) retter sig netop mod ældre maskiner med få ressourcer. DSL er et komplet up to date styresystem med grafisk brugergrænseflade der kun fylder 50mb og som er let nok til uden problemer at kunne køre på en 486DX med 16mb ram og det er betydeligt mere avanceret end 3.11 nogen sinde har været eller nogen sinde vil blive.

Skal det være Windows kan du også spørge rundt i din vennekreds om nogle stadigt har en win95 cdrom liggende. jeg mener win95's officielle systemkrav er en 386DX med 8mb ram (486 med 16mb ram anbefalet) og i forhold til win 3.11 er windows 95 noget der, selv i dag, må anses for at være blandt den moderne generation af styresystemer. Der findes også stadigt et (dog hastigt dalende) softwareudbud til win 95.


ronny73
 
Superbruger
Tilføjet:
24-06-2007 14:34:45
Svar/Indlæg:
67/17
har jeg slet ikke overvejet det der linux, kan det køre gamle dos spil og win spil ?
det link kan man downloade lunux der, eller er det et betaling program ?


Abild
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-06-2007 15:07:42
Svar/Indlæg:
1287/32
Linux er i sig selv kun en kærne (dvs den del af styresystemet der forbinder det fysiske hardware og brugergrænsefladen). For at skabe et komplet styresystem skal man så proppe ting ovenpå kærnen. dvs ting som grafisk brugergrænseflade og alle de andre programmer. Et komplet styresystem med Linuxkærnen som grundlag kalde for en Linuxdistribution. I Windows er den grafiske brugergrænseflade integreret dybt ind i kærnen. I Linux er dette anderledes. Her findes der et væld er grafiske brugergrænseflader man kan vælge at proppe ovenpå. De største linux-distributioner (ubuntu, suse, fedora) vil typisk inkludere enten Gnome eller KDE som brugergrænseflader. Disse er alt for tunge til at kunne køre på en 486'er. Hvis man vil køre Linux på en gammel computer kan man tage den samme Linux kærne og proppe en lettere, ikke så krævende grafisk brugergrænseflade ovenpå. Disse kunne for eksempel være fluxbox, eller xfce. Leg mærke til at vi med dette får mulighed for at bruge funktionerne fra den avancerede Linux kærne på alle computere der er blevet producceret indenfor de sidste 15 år.
Dette kan man ikke gøre med Windows. Man kan for eksempel ikke tage den lette, ikke krævende brugergrænseflade fra Windows 95 og bruge den sammen med den avancerede kærne fra Windows Vista. Hvis man vil have de avancerede funktioner som Vistas kærne tilbyder bliver man nødt til at tage den overdrevne ressourceslugende grafiske brugergrænseflade med i købet og Vistas kærne kan dermed ikke bruges på computere meget ældre end 3-4 år. Vil man køre Windows på en computer der ligger mellem 5-15 år bliver man nødt til at vælge en udgave med en mindre krævende grafisk brugergrænseflade og man er tvunget til at tage den tilhørende uddaterede kærne med i købet.

Prøv fx at smide et top moderne lydkort i de første computere der fik PCI slots (det er vel noget i stil med en Pentium 100mhz) og se om du kan få lyd ud af det. Med Windows er dette umuligt da der sandsynligvis ikke findes drivere til det moderne lydkort der understøtter den udgave af Windows der er gammel nok til at kunne køre på din Pentium 100. Hvis du vælger en letvægter Linuxdistribution der kan køre på din gamle Pentium 100 vil du uden problemer kunne få lyd ud af dit lydkort fordi den kærne som letvægterdistributionen benytter er den samme som alle andre Linuxdistributioner rettet mod nye computere.

Læg mærke til at overstående er simplificeret. Der er mange faktorer ud over tyngden af den grafiske brugergrænseflade der afgør om et styresystem kan køre på en givet computer men det illustrerer ideen.

Linux er ikke kun gratis, det er også frit hvilket vil sige at kildekoden til programmet er frit tilgængeligt med de tre grundlæggende frihedsrettgheder garanteret:
- Retten til at bruge programmet frit
- Retten til at modificere programet
- Retten til at videredistribuere de modificerede udgaver

Men nok om Linux (jeg ved godt det var lidt ½ot, sry)

Det er dog sådan at hvis du kun vil have din gamle computer til gamle spil vil det nok være bedst at installere dos og win3.11 på den. Selvom det i mange tilfælder vil være muligt at køre dos spil på Linux (på samme måde om det kan lade sig gøre under Windows: Dos emulatorer DosBox) vil du nok blive mest glad for en ren dos maskine. Jeg har også en gammel 486 med win95 stående i kælderen. Meget sjovt at tage en runde Keen på den fra tid til annen :)