Overclocker
Tilføjet:
26-06-2007 16:59:58
Svar/Indlæg:
149/22
Hej forum.
Jeg har planer om at overclocke min computer lidt. Men desværre er jeg altså en komplet nød til det matematiske aspekt i dette, og håber derfor at der er et par venlige overclocking-nørder der kan gi' en hånd!
Mit system:
Windows XP SP2 32bit
ASUS P5B
Core 2 Duo E6600 2.4 GHz
Corsair XMS2 Xtreme TwinX (2x1GB dual kit, PC6400 (ratet til 5-5-5-12 T1)
ZALMAN CNPS 9700 LED
Jeg er godt klar over hvad miltiplier er, også FSB (ex. 400fsb x 7multi = 2800mhz)
Timings på ram er jeg 50% confident med.. "jo lavere timings, jo hurtigere respons". Men i forhold til OC og RAM, er jeg usikker.
Jeg havde en god ping/pong chat med "Martin.v.R" via PM systemet - og han fortalte mig lidt omkring indstillingerne i BIOS, og hvad de burde være, samt udtrykket "strap".
Mit mål er alpha omega at køre 400mhz på FSB'en, da det skulle være optimalt ift. chipsættet.
Martin foreslog mig setting 9*400 som svare til 3.6ghz. Og han fortalte at ved den hastighed ville mine ram køre PC6400 hastighed.
Men jeg har ikke lyst til at min CPU skal rende 3600mhz, da jeg stadig er lidt grøn i det. Jeg ville hellere rende omkring.. 2.8ghz eller ca. 3ghz, så længe alting er stabilt.
Men hvis jeg som beskrevet 'bare' vil køre omkring 2.8 - 3.0ghz, og stadig køre 400mhz på FSB'en (lad os sige 7*400 = 2800mhz), hvilken hastighed vil mine RAM så køre?
--
By the way: Hvis i har nogle gode råd og små fifs til BIOS settings, må i meget gerne poste dem. Ting som skal disables, enables o.l.
På forhånd tak, krede