Ang. RAM

Diverse d.  29. juni. 2007, skrevet af Blue*
Vist: 250 gange.

Blue*

Overclocker
Tilføjet:
29-06-2007 20:06:22
Svar/Indlæg:
223/33
Løb ind i en lige underlig ting (synes jeg) med to forskellige RAM. blokke

Prøvede med følgende RAM:
1) A-Data Vitesta 1024 MB. DDR-II 800MHz
2) Kingston 1024 MB DDR-II, PC4200 DDR2-533

At sætte dem i samme PC.

A-Data i slot 1 og Kingston i slot 3, (ved siden af hinanden) det virkede så ikke.

Jeg prøvede så at bytte om på dem, så Kingston sidder i slot 1 og A-Data i slot 3.. og det virkede.

MEN.. hvordan kan det være at første konfiguration ikke virkede?.. nogen der mon ved det?

Venligst og på forhånd tak :)
Karsten
Mr.

Elitebruger
Tilføjet:
29-06-2007 22:48:15
Svar/Indlæg:
4107/224
Det lyder sgu lidt sært, sry, har ikke et kvalificeret gæt, men synes sgu det lyder mærkeligt 😕

riska

Elitebruger
Tilføjet:
29-06-2007 22:52:25
Svar/Indlæg:
7241/274
er den ene single sidet eller er de begge double sidet?

londahl

Superbruger
Tilføjet:
30-06-2007 00:59:56
Svar/Indlæg:
107/14
Et (ukvalificeret) gæt ville være at MB'et satte hastigheden efter SPD oplysningerne på klodsen i slot1, og kingston klodsen derfor ikke kan følge med?

Blue*

Overclocker
Tilføjet:
30-06-2007 01:22:49
Svar/Indlæg:
223/33
riska:
Ohh det ved jeg ikke hvad betyder, om de er single sidet?. Hvis du mener om der sidder chips/ram på begge sider af blokkene, så at sige.. så sidder der på begge sider, på begge to.

------------

londahl:
Mit mobo er et: MSI K9N SLI Platinum.. og om det gør det, må jeg være ærlig at indrømme at jeg ikke ved. Men det lyder da umiddelbart logisk hvis.

En anden ting der undre mig lidt er, at hvis jeg kun bruger én blok og sætter den i fx. slot 2,3 eller 4, så starter min PC. slet ikke op, og vil KUN starte op i slot 1?

londahl

Superbruger
Tilføjet:
30-06-2007 01:33:54
Svar/Indlæg:
107/14
Igen en gang gætværk fra min side, men kunne da være mulig at hvis jeg har ret og MB'et rent faktisk kun læser SPD fra slot 1, derfor ikke kan finde finde ud af hvad ram der i er i maskinen og derfor ikke vil starte op. Men stadig, gætter kun, har aldrig ejet et nforce5 mb 😛

Blue*

Overclocker
Tilføjet:
30-06-2007 01:35:07
Svar/Indlæg:
223/33
Skulle måske lige tilføje, ved ikke om det er nogen hjælp, men jeg kan mærke absolut INGEN forskel om jeg kører med 1GB. eller 2GB., og heller ikke i spil.

Og har for god ordens skyld tjekkek om mit system overhoved "ser" begge blokke, og det gør den.. ihvertfald i følge, højre-klik på Denne Computer -> Egenskaber.. osv. derinde.

Blue*

Overclocker
Tilføjet:
30-06-2007 01:42:20
Svar/Indlæg:
223/33
londahl:
Ja det kunne godt virke som om at det måske er det der gør det :)

-
Du siger det næsten som om at nForce 570 chipsettet på mit MB. er noget crap, er det det?.. Du må gerne være hudløs ærlig *G*, da jeg købte det vidste jeg endnu mindre om hardware end jeg gør nu, så købte det pga. navnet (MSI.) og jaja, I må gerne tage jer til hoved nu *G*. Heldivis er jeg blevet en lille smule klogere nu *host host* 😀

londahl

Superbruger
Tilføjet:
30-06-2007 01:48:45
Svar/Indlæg:
107/14
Hehe, nej var nu slet ikke det jeg mente. Har selv et VIA chipset på mit, så er vist ikke i en position til at kritisere chipsets 😉

Blue*

Overclocker
Tilføjet:
01-07-2007 12:50:24
Svar/Indlæg:
223/33
londahl:
Nå ok.. troede da lige at det var noget skidt jeg havde fået købt, selvom det har fået gode anmeldelser, dog uden de store overclock muligheder, men det roder jeg ikke med alligevel.

Ang. det med at jeg ikke kan mærke forskel på 1GB. og 2 GB., kan det skyldes at hvis den gør som londahl siger (læser SPD fra slot 1), og derfor ned-clocker den blok i slot 3. som er den fra A-Data på 800MHz, så de begge løber med 533MHz som Kindston RAM'men har?

HVIS det er tilfældet, kan der så virkelig være SÅ meget forskel på 800MHz og 533MHz? Nu skal det så også nævnes at A-Data RAM'men er performance RAM. og dem fra Kingston blot er nogen MEGET billige value RAM.

yupper

Elitebruger
Tilføjet:
01-07-2007 14:05:42
Svar/Indlæg:
1349/11
-> #9 nogle gange kan man ikke "mærke" forskel på hvad forskellige ting er clocket eller underclocket til, det afhænger lidt af hvad man belaster systmet med af programværk. Du har sandsynligvist ikke belastet dit system med mere end du plejer og derfor "mærker" du ikke rigtig en forskel. Hvis du nu f.eks. installerede et spil som world of warcraft, så ville du kunne mærke at du har mere ram i maskinen idet dette spil er noget forslugen og ikke kræver et superhurtigt grafikkort.
For de fleste mennesker er det typiskt ikke noget man lægger mærke til, medmindre man laver en opgraderering fra f.eks. en p3-500 med 256 mb ram og win98 og til en af de nyere core2duo eller A64 med winxp. Her kan der for alvor tales om at man så får et ydelsesboost. Du vil primært kunne måle dig til en forskel via forskellige benchmarkprogrammer og så tænke "hold da op hvor det yder godt".

yupper

Elitebruger
Tilføjet:
01-07-2007 14:09:14
Svar/Indlæg:
1349/11
Nu ved jeg ikke rigtig hvad du bruger din maskine til, men jeg vil da sige at det grafikkort du har i maskinen hænger ikke rigtig sammen med resten af dit dejlige system, her skal du op i enten et geforce 8600GT eller hurtigere kort i Nvidia-genren, eller et Ati 1650 og hurtigere kort i den genre.

Blue*

Overclocker
Tilføjet:
01-07-2007 14:44:07
Svar/Indlæg:
223/33
yupper:

Okay.. jeg troede bare at jeg kunne mærke meget mere forskel på 1 eller 2GB... men blev noget overrasket da jeg prøved at tage den ene blok ud, og kun køre med 1GB.

Jeg bruger primært min PC. til at spille på, eller det må være den del som får den til at arbejde mest.. ellers er det bare surfing, chat og lign.

Ja jeg ved at mit GFX. kort ikke rigtig hænger sammen med resten af systemet, men det var lidt med vilje da jeg samlede/lavede den for nyelig, idet at jeg går og venter på at et spil udkommer (QW) så jeg ville vente med at købe et kick-ass kort indtil jeg vidste hvor meget spillet havde brug for.

Tusinde tak for hjælpen allesammen.. jeg tror jeg har fået svar nu. :)

Venligst