Problem med ny disk efter der kom data på

Diverse d.  30. juni. 2007, skrevet af Hazek
Vist: 309 gange.

Hazek

Superbruger
Tilføjet:
30-06-2007 09:51:16
Svar/Indlæg:
715/51
Helloes.

Købte forleden en ny Hitachi 320gb sata2 disk, for at redde det data der var på en maxtor disk der sang på sidste vers.

Smed disken i i går, og formaterede, intet problem der, med min hoved-disk en Seagete 120gb Barracube .7 disk.
Så overførte jeg al lagerdata, fra Maxtor til Hitachi-disken og heller intet problem der.

Men så starter problemerne:

Booter jeg nu, vil maskinen ikke boote på Seagate som master, og Hitachi som sekundær disk, den vil endvidere ikke se begge diske på samme tid inde i bios, hvilket jeg synes er lidt mystisk, da de for 12 timer siden fint kunne enes og arbejde sammen, men så snart der kom noget data på den Hitachi, så brokker de sig.

Er der noget opsætning jeg har overset omkring sata2 diske, skal de fx køre som en form for master, hvis der er IDE diske i maskinen på samme tid?, er der forskel på hvilke kabler der sættes på?, for jeg har bare taget det første og det bedste data-kabel og startet op med det.

MFG Hazek
TB_Kolding

Overclocker
Tilføjet:
30-06-2007 10:01:30
Svar/Indlæg:
492/12
Kan du boote fra din seagate, hvis alle andre diske er taget fra? Og hvilken type disk var din maxtor?

I BIOS er der noget der hedder "boot priority", og den vælger SATA som førstevalg. Hvis din seagate er en IDE disk, så skal denne prioritet ændres, så din seagate er førstevalg...

Hazek

Superbruger
Tilføjet:
30-06-2007 10:05:44
Svar/Indlæg:
715/51
Kan fint boote fra Seagate uden alle andre diske på. Er den jeg sidder på her, uden alle andre diske til.

Kunne jo boote igår, på seagate og arbejde med Hitachi'en, og samme med maxtor, både Maxtor og Seagate er IDE.

Maxtor = Diamondback 10 200gb.

TB_Kolding

Overclocker
Tilføjet:
30-06-2007 11:49:44
Svar/Indlæg:
492/12
#2 Grunden til at du kunne boote med hitachien tilsluttet i går var med stor sikkerhed, at den endnu ikke var partitioneret og formateret, og derfor sprang din BIOS den over.

Du skal ind i BIOS og finde noget med "boot priority", og sørge for at din seagate er før hitachi'en i listen. Hvilket bundkort har du?

TB_Kolding

Overclocker
Tilføjet:
30-06-2007 11:59:44
Svar/Indlæg:
492/12
Hent manualen til dit ABIT AI7 her:

http://file.abit.com.tw/pub/do...

Under punkt 3.3 står der, at du skal gå ind under "Advanced BIOS features", og vælge "Hard Disk Boot Priority". Så kommer der en menu frem, hvor du kan vælge den rækkefølge der skal bootes i. Husk at slut alle diske til, inden du ændrer rækkefølgen.

Hazek

Superbruger
Tilføjet:
30-06-2007 12:15:23
Svar/Indlæg:
715/51
Kunne jo netop godt boote med disken i i går, efter formatering. Det der undrer mig.

Har sat boot priority til Seagate: 1 og Hitachi: 2

Derfor det undrer mig at den kommer til load-bar, den blå/grønne loading-tingest, og der kører den så bare uden at komme videre.

TB_Kolding

Overclocker
Tilføjet:
30-06-2007 12:38:15
Svar/Indlæg:
492/12
Hvor længe har du prøvet at vente på at systemet alligevel starter? Hvis systemet kører et check af disken, kan der godt gå meget længe, inden systemet starter.

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
30-06-2007 12:45:45
Svar/Indlæg:
4310/364
ja pr'v bare at lade den droene noget tid. min skaerm slukker ogsaa nogen gange under opstart hvor den bare skal have lov at koere. saa kommer den. saa proev at lade den koere.

Miccim

Elitebruger
Tilføjet:
30-06-2007 13:11:50
Svar/Indlæg:
3233/128
Prøv at formatere disken engang mere og så lægge data over på disken i forholdsvis små bidder. Kan være du har noget software som gør et eller andet måske....

Hazek

Superbruger
Tilføjet:
30-06-2007 15:03:54
Svar/Indlæg:
715/51
Load-baren har fået lov at køre i en halv time som maks, havde det samme i tankerne, og lod den køre et godt stykke tid. Men resultatet udeblev.

Kunne det tænkes, at der på en eller anden måde er "boot-data" på andet end mit c-drev, der derfor går ind og kommer i konflikt med det eksisterende c-drev på den anden disk?, så den i princippet prøver at boote 2 diske på samme tid, og derfor bare går i tomgang?

TB_Kolding

Overclocker
Tilføjet:
30-06-2007 15:17:31
Svar/Indlæg:
492/12
Der kan ske det, at dit nye drev bliver sat til at være "C"-drevet, hvor windows gerne vil loade fra, og så opstår der problemer. Men i så fald ville du nok få en fejlmelding i stedet for. Prøv evt. at bruge en anden SATA-port på bundkortet og se om det giver noget.

I manualen for dit bundkort er der på side 3-11 noget information om "OnChip IDE Device" hvor du kan konfigurere yderligere detaljer for hvordan system arrangerer dine diske - check det.

Hvis intet hjælper er jeg tør for idéer.

//EDIT:

En halv time er ikke meget - det kan tage flere timer for systemet at checke 320GB.