Computer død. Mistanke om chipset brændt..

Bundkort / CPU d.  06. juli. 2007, skrevet af simonwh
Vist: 324 gange.

simonwh

Overclocker
Tilføjet:
06-07-2007 14:58:03
Svar/Indlæg:
2/1
Hej HWT,

Jeg var til et lan her i begyndelsen af ugen, og der skete det uhelige. Efter vi havde set en film på projektor skulle jeg sætte min egen skærm til computeren og jeg gjorde det desværre i mere eller mindre blinde. Derfor kom jeg til at presse metalbeskytteren (til udvidelsespladsen under grafikkortet) ind på bundkortet og computeren slukkede. Det så ud som om at metalbeskytteren havde forbundet to lodninger f.eks. Jeg tændte igen (før jeg havde set hvad der var sket), og den slukkede med det samme. Jeg satte så metalbeskytteren tilbage på plads og tændte igen.. Denne gang forblev den tændt, men der kom intet signal til skærmen og den velkendte "bip" lyder den altid siger når den tænder kom heller ikke.

Et par måneder tidligere gik fan'en til chipsettet istykker og jeg satte bare en 80mm blæser hen over og tænkte ikke mere over det.. Indtil at jeg til lan'et (efter at have ventet et par timer så det hele kunne køle ned) og jeg tænder computeren og mærker på chipset-kølerprofilen. Den er blevet sindsyg varm på meget få sekunder, og jeg skynder mig selvfølgelig at slukke igen. Jeg prøver det et par gange for at bekræfte min teori om at det er chipsettet der er brændt sammen eller noget lignende.

Kan det passe? Er der nogen der kan validere at det rent faktisk er chipsettet der er stået af?

Bundkortet er forresten et ASUS A8N-SLI Deluxe og jeg har vedhæftet et billede med nogle afmærkninger.

Jeg tænker på at købe et helt nyt bundkort + processor, så jeg kan lave et skift til Intel og core 2 duo. Jeg vil bare være sikker på at det rent faktisk løser mit problem. Jeg er 99% sikker, men man kan jo lige så godt spørge eksperterne til råd.

På forhånd tak!

!-!Shake!-!

Elitebruger
Tilføjet:
06-07-2007 15:41:22
Svar/Indlæg:
3944/384
God fyldestgørende beskrivelse! Godt at se 🙂 Den eneste måske du kan bekræfte det er bundkort på er ved at skifte det ud.. Men ud fra din beskrivelse, tror jeg at det er dit bundkort du har futtet af.. Måske ikke lige chipsættet, men et eller andet andet på bundkortet.. Men som sagt, prøv med et andet bundkort.. Om det er smart at skifte til Core2Duo for dig ved jeg ikke.. For du skal jo både skifte CPU, bundkort og ram.. Held og lykke med det 🙂

Shake

MJENSEN

Superbruger
Tilføjet:
06-07-2007 15:53:02
Svar/Indlæg:
1233/50
ja jeg vil nok tro det er bundbrædtet der er futtet af

Mr.

Elitebruger
Tilføjet:
06-07-2007 15:59:21
Svar/Indlæg:
4107/224
Tror desværre også det er Bundkortet du har grillet 😕

Test al din hardware i et andet bundkort, så kan du jo se om det nu er det der er galt 🙂

*Giver shake ret, dejlig fyldig beskrivelse, hvis bare alle nye kunne finde ud af at lave sådan en, bare ønsketænkning 🤡 *

Lars

Superbruger
Tilføjet:
06-07-2007 16:42:56
Svar/Indlæg:
1633/76
Hvis du ikke har prøvet en reset-cmos, så giv det lige en chance.. det afhjælper mange problemer 🙂

simonwh

Overclocker
Tilføjet:
06-07-2007 17:03:46
Svar/Indlæg:
2/1
Tak for alle svarene! :)

Jeg har desværre ikke noget andet bundkort at teste med, men vil lige prøve at skifte grafikkortet og resette cmos.

Kan det ikke lade sig gøre at bruge DDR ram i et bundkort der understøtter DDR2? Er det ikke bagudkompatibelt? Jeg er godt klar over at jeg ville få en del mere ydelse ud af DDR2, og jeg vil da også opgradere senere hen. Det ville bare være lækkert hvis jeg kunne bruge mine 4x512mb geil indtil da.

!-!Shake!-!

Elitebruger
Tilføjet:
06-07-2007 17:07:32
Svar/Indlæg:
3944/384
#5 Det kan du ikke.. Der findes dog boards som har 2 DDR1 slots og 2 DDR2 slots.. Men de kan slet ikke overclockes...

Shake

Miccim

Elitebruger
Tilføjet:
06-07-2007 17:54:35
Svar/Indlæg:
3233/128
Asrock er billigt hvis du ikke skal oc og der er flere som tager begge slags ram

simonwh

Overclocker
Tilføjet:
06-07-2007 20:11:32
Svar/Indlæg:
2/1
Okay, tak for svarene. Så skal jeg jo også til at finde ram :/

Nogen der kan anbefale noget? Jeg skal ikke overclocke så meget, hvis det overhovedet kommer på tale. Maks. 1000 kroner, gerne under.

Riis

Elitebruger
Tilføjet:
07-07-2007 10:31:55
Svar/Indlæg:
4657/53
hvis det var hurtig nok så ville jeg køb denne her og så køre vidre med det du har
http://www.edbpriser.dk/Produc...