RAID0 med 2 Samsung Hybrid diske

Diverse d.  09. juli. 2007, skrevet af Mathis77
Vist: 453 gange.

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
09-07-2007 19:38:35
Svar/Indlæg:
6293/359
EDIT2:

Jeg har lovet lidt benchs herfra med de nye 2.5" hybrid diske:

der er ikk så meget at skrive hjem om i benchs, hvor scoren ikk kommer i nærheden af hvad jeg havde før. Bortset fra vistas egen HD-bench, hvor jeg faktisk ligger højere på hele 5.9 - men det sir vel også bare noget om, at diskene er gode til OSet, I/O ting osv.

vista installationen var ellers sjov: det tog max 5min med filkopiering, dekoding og installering. hvoraf installering tog max 2 sek. ved ikk om den egentlig plejer det... men ku være de 512mb flash hukommelse spillede ind der...

jeg prøver lige at få installeret et spil i morgen og se hvordan det loader. 😲
steen

Elitebruger
Tilføjet:
09-07-2007 19:43:24
Svar/Indlæg:
2870/65
Tror at du med fordel kan vente. Dels fordi priserne vil falde om 6 mdrs tid, dels fordi du ikke kan nøjes med 16 GB til Vista.

M$ anbefaler min. 40 GB til systemdisk. 32 GB kunne lige gå, men 16 GB. Det bliver hurtigt for småt, især når SP1 kommer til efteråret.

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
09-07-2007 19:50:51
Svar/Indlæg:
6293/359
#1 ja det ku tyde på at der skal ventes noget tid endnu...

men så faldt jeg lige over denne på edbpriser.. hybrid diske - det er da også en form for RAM-harddisk ikk?

http://www.edbpriser.dk/Produc...

boot tider ned til 5 sek... og så længe jeg ikk skal overføre osv til disken, men bare ha den som systemdisk med et favoritspil på, så ku det da være skægt at prøve 😲

så ku jeg ta den samsung t166 jeg har som systemdisk pt. og koble den sammen med de 3 andre til et 4 disk RAID, hehe...

steen

Elitebruger
Tilføjet:
09-07-2007 20:56:24
Svar/Indlæg:
2870/65
Jo da, men har nu ikke meget fidus til den slags. Søgetid 12 ms, det samme som alle andre 5400 rpm-diske.....not godt.

Kan godt være, at den giver et boost ved opstart af programmer, men så snart den løber tør for buffer-plads, vil den være langsommere end en 7200 rpm disk.

Når den ikke er dyrere end den er, så kunne det være sjovt at prøve, men jeg tror nu at den er bedst til at spare strøm og ikke performance.

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
09-07-2007 21:07:24
Svar/Indlæg:
6293/359
#3 ja det er jo lige det - den har 256mb cache... og når de er brugt, ja så er det ikk godt at vide med performance...

det er også fordi den er så billig at jeg har lyst til at prøve ad...

ellers så sku jeg jo få sådan en 64gb SSD hvis jeg havde penge til det...

og så må man lige stoppe op og sige: mine 3 samsung T166 i RAID0 kør jo supergodt, så hvorfor lave noget om? jeg har ingen loadetider i det helt nye Lord of the Rings online - og der er jo ellers nok data der skal loades mellem zoner, men det sir bare zap, og så er man inde

kør også med writebackcache sat til fra RAID-controlleren.. men det sku ikk ha så meget at sige 😎

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
09-07-2007 21:23:43
Svar/Indlæg:
6293/359
Man ku også smide 4 hybride diske i RAID0, muhaha - det ville nok rykke for hårdt 🙂

Miccim

Elitebruger
Tilføjet:
09-07-2007 21:37:37
Svar/Indlæg:
3233/128
Jeg kigger også efter SSD men vil have en64Gb når den kommer (og kommer ned i pris) Bliver sku sjovt at se/høre maskinen boote windows uden eneste lyd :)

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
09-07-2007 22:15:46
Svar/Indlæg:
6293/359
jeg læste lige på nogle engelske fora: det går nok et par år inden prisen på SSD er nede i et acceptabelt niveau - indtil da er hybrid diske løsningen... hvad jeg så ikk har kunnet google er, om disse hybride diske kan RAIDes... det ku være ret fedt hvis man kunne det, altså om de er egnet til det 🙂 😎 😲

steen

Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2007 00:56:17
Svar/Indlæg:
2870/65
# 7 Selvfølgelig kan hybrid diske RAIDes. Kun ? om at have en controller der kan håndtere det. Der går nok ikke længe efter at SSD-diske bliver ordentligt introduceret, til vi ser de første controllere.

De controllere skal kunne håndtere rimeligt store mængder af data når sådan 2-4 SSD diske "tømmer" deres cache, så de vil nok blive temmeligt pebrede i starten....og muligvis lidt underdimensionerede...i starten.

# 4 Racet med nyt HW kender vi vist alle. Det nyeste og mest hotte er jo eftertragtet, når en "benchluders" drømme skal opnås.
Personligt vil jeg lige se tiden an....giver det så meget at det er pengene værd. Når priserne falder (og blære-effekten aftager) vil det være lækkert at investere i, hvis man spiller.

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2007 16:03:12
Svar/Indlæg:
6293/359
ja denne her fætter her:
http://www.edbpriser.dk/Produc...
den kan godt RAIDes, men kan det svare sig? for jeg skal bare ha den eller dem som systemdisk og så køber jeg en WD mybook ekstern som lagerdisk

hvad sir folk til den idé?

og er der nogen interesserede i mine 4 stk. Samsung T166?? da de sælges som tilskud til det ny system? de render nemt fra raptorer i RAID, tjek profil for benchmarks m.m.

/hygge

#Devastator

Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2007 17:23:28
Svar/Indlæg:
1581/5
behovet for hurtigere diske end raptors er der bare ikke rigtigt.

Et c2d setup kan åbne alle office programmer inklusiv outlook med 1,5gb mail på 2sekunder - loade world of warcraft på under 5 - og masiv paging er vi vel ude over med de rampriser der er pt?

ingen tvivl om at harddisken idag oftest er "flaskehalsen" i at ting reagerer responsivt.

Men i online spil skal man alligevel vente på de andre når man har et hurtigt system, og "off-line" er der jo ikke nogen load-tider alligevel.

Jeg har lige spillet lidt flatout2, det tager ikke over 3sekunder at loade ind, det kører "flydende" altid - og det er med en single 74gb raptor.

Jeg har haft scsi hw raid, og bevares det er da mere responsivt, men det er bare ikke noget jeg synes har noget at sige i dagligdags brug.

ssd har dog en kæmpe fremtid, da de bruger mindre strøm og larmer 0db - og der ud over er MEGET mere robuste end, roterende kugle-lejer bårende skiver med harddisk hoveder så tæt på overfladen at en mindre g-påvirkning får hovedet til at crashe ned i overfladen.
Det handler bare om prisen skal laaaaaaaaaaaaangt ned.

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2007 22:39:46
Svar/Indlæg:
6293/359
jeg læste lige, at intel har gang i et projekt de kalder Robson, hvor der kommer til at sidde flash hukommelse på selve bundkortet, og det skulle sparke ret så meget røv... det kommer på markedet senere i år..

woot

😲

link: http://www.extremetech.com/art...

ikk nok med at BF2 loader 30 sek. hurtigere, men tænk også på den grafiske branche: jeg er selv grafiker og sidder nogle gange og venter i 5-10min før mit 3D program på min arbejdsmac har renderet et billede færdigt... det må jeg da lige foreslå min chef når det er hehe 😲

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2007 22:40:35
Svar/Indlæg:
6293/359
#11 ah pis - så er det slut med lange kaffepauser nu... lol 🤣 😩

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
11-07-2007 02:06:58
Svar/Indlæg:
6293/359
Er tæt på at bestille 2 stk. af de hybrid diske: men så så jeg lige, at det er 2.5" og ikk 3.5" ... hvad gør man så? har googlet lidt på drivebays og fandt heller ikk noget på edbpriser

jeg har et antec p180 kabinet, hvor harddisken sidder i såkaldte drivebays, og det er 3.5" -tror ikk man kan få 2.5" til at sidde deri

nå jeg må hellere gå i seng 😉

heinrich

Elitebruger
Tilføjet:
11-07-2007 07:58:12
Svar/Indlæg:
1341/56

denne her kunne evt gøre det.

http://www.enhance-tech.com/pr...

Mr.

Elitebruger
Tilføjet:
11-07-2007 11:57:52
Svar/Indlæg:
4107/224
Hæng harddiskene op i elastikker i dine bays

palle

Elitebruger
Tilføjet:
11-07-2007 14:16:35
Svar/Indlæg:
2307/37
#11, de første tests af Robson tyder ikke på, at det giver det helt vilde i ydelse i normalt brug. Det bliver simpelthen for kompliceret, når der skal veksles mellem processorens forskellige niveauer af cache, ram, flashram, harddiskbuffer og harddisken selv.

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2007 14:27:55
Svar/Indlæg:
6293/359
Så fik jeg bestilt 2 hydrid diske til RAID0

og der røg lige en MyBook Premium edit. 500gb med oveni hatten 😉

Hermed en stor til til vores alle sammens Riska, der fandt nogle metalskinner, som kan skrues ind i 3.5" bayen så det gir en 2.5" til sølle 68kr

hurra - så blir det spændende at se hvad det gir

jeg skal nok vende tilbage med benchs og historier fra Reallife performance m.m.

hygge

Mathis// 😲

#Devastator

Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2007 14:40:30
Svar/Indlæg:
1581/5
svarer vel til at smide lattergas på en corolla 1,3 - den er hurtig imens gassen virker - men super sløv når den er brugt op "flash cachen"

Til det positive kan man sige det "kun" er 2½" diske hvilket gør at søgetiden bliver lavere da hovedet ikke skal dække så stor en overflade, men 5400rpm er ikke ligefrem kvikt.

kan sikkert lave nogle sindsyge syntetisk-benchmark resultater - som er det mathis77 søger anyways - held og lykke.

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2007 16:24:37
Svar/Indlæg:
6293/359
#18 haha for grineren

ja vi må se hvad der sker... Reallife performance er trods alt vigtist 😉 så hvis boottider, programmer startup tider og generelt systemfeel blir væsentligt hurtigere så er jeg glad..

ps. med hensyn til at når ram cachen er brugt op: det er jo ikk sådan at dataerne bliver liggende og bare fylder, det er der jo ingen ide i, lol... men tjek selv google lidt mere, og bliv overbevist om at de er lidt mere intelligente 🙂

men lad os se... for kun 600kr så er jeg villig til at prøve alt næsten - hvis det så gir pote

hygge

mathis-tweakmania-77

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
14-07-2007 15:08:16
Svar/Indlæg:
6293/359
Så kom de 2 hybrid diske med posten - de er godt nok små - tjek profil billeder 🤣

Mit spørgsmål er så ang. min WD MyBook Premium: Jeg kan ikk få firewire ordentlig installeret - den sir under enhedshåndtering, at der mangler nogle drivere, men jeg kan ikk få dem installeret nogle steder fra. Så jeg prøvede at teste om den var hurtigere end USB og den var så ca. havlt så hurtig, selvom det burde være omvendt... Er der en venlig sjæl der kan hjælpe? 😉 Jeg kan tilføje, at det godt nok kun er buttons&lights driver der mangler, men om det skulle ha nogen effekt på overførsels hastighed ved jeg ikk. Jeg læste det her: http://www.usb-ware.com/firewi... og tænkte, at det var da firewire jeg skulle have 🙂

Ellers så er jeg godt tilfreds - den gav nogle vibrationer ned i bordpladen som larmede en del, men det har jeg løst ved at stille den må min Steelpad Heavy QcK, hvor der jo som bekendt er mere en rigeligt plads 🤣

Glæder mig til at få sat hybrid-diskene i mandag, når 2.5" metalskinnerne kommer med posten 😎

/hygge

Mathis