Hej derude! Jeg var lige i Aktiv Super forleden dag, for at handle og der faldt jeg over noget kølevæske til bil som havde alle de enskaber kølevæske nu har. Det interassante var at det havde en gul farve istedet for den blå vi alle kender og at 2.5L koster 60kr. 😀
Du bør ikke kører med rent kølervæske(med mindre det er lavet til vandkøling brug) til dit vandkøling. Og køler desuden ikke specielt godt. Skulle blot kunne bruges istedet for anti korrasive væsker samt anti alge halløj.
#2 Det skal i hvert fald være mindst to tredjedele vand - ellers køler det ikke særlig godt. Det gælder såmænd også i biler - medmindre det altså er færdigblandet kølervæske, klar til brug - det står på 🙂
#3 Det er ikke korrekt. Nu har jeg kørt med 50/50 opløsning i lang tid, og har endnu ingen problemer haft. #1 Man kan faktisk godt køre med ren kølervæske, men det har som du skriver, ikke helt så gode egenskaber, men det kan man altså godt.
efter en handle med M.Thomsen 🙂 en Dual 920,som er solgt vider. fik jeg lyst til VAND bruger også køler Væske i forholden 1:4 😉 har helder ikke problemer med tempen 😉
Moderator
Tilføjet: 14-07-2007 16:01:52
Svar/Indlæg:
5039/109
Køler væske til biler, er mest for at holde vandet frostfrit om vinteren. Det er så også anti korriderende og alge dræbende. Det er de 2 sidste man er ude efter til vandkølingen i computeren.
Alle de farve tilsætningsstoffer er ikke godt... Hvad med at købe farvede slanger istedet? Så er det problem da løst uden man laver en forkert blanding for at opnå en bestemt farve 😉
Så vigtig er det heller hvordan man blander det. om det er 20% eller 50/50 næppe målebart på nogen systemer. biler køre med 50/50 for og frostsikker ned til ca -35C. mere kølervæske vil bare forringe frysepunktet.
I lande hvor det er rigtig kold bruger man kølevæske med store mængder sprit. da det kan hæve frysepunket til ca -60C.
Men som #9 så er det ikke det der er vigtig i kølevæske når det er pc køling . men det er anti korriderende og alge dræbende egenskaber vi er ude efter.
Og købe farvede slanger løser ingen problemer med Alger i slangerne. så er det nok billiger og hælde noget frugt farve i vandet.