Harddisk aktivitet, og sløv vista... for lidt ram??

Litteratur d.  15. juli. 2007, skrevet af arsenio3d
Vist: 489 gange.

arsenio3d

Elitebruger
Tilføjet:
15-07-2007 09:23:19
Svar/Indlæg:
2823/238
ja overskriften siger, min maskine har heftig harddisk aktivitet hele tiden, også når jeg ikke laver noget, uden åbne programmer eller andet og bare er idle i vista.

Jeg har 2 GB DDR2 PC6400 Det burde vel være nok?
Har prøvet at slå ALT lir fra, og slukke alt unødvendigt, og alle ligegyldige opstartsprogrammer, men der er ikke nogen særlig stor ændring....

Kan det være vista der er skod, eller for lidt ram, eller noget helt tredie???

Evt. se resten af mit hardware for mere info..
Jro

Overclocker
Tilføjet:
15-07-2007 10:59:02
Svar/Indlæg:
54/15
Jeg ville mene at 2gb er fint til vista... jeg har nogenlunde samme system som dig og vista bruger for det meste mellem 500-700 mb ram i idle. cpu ligger for det meste på 1-2% i idle og hd arbejder ikke specielt efter opstart. Tjeck lige din ressourceovervågning inde under "jobliste" og ydeevne og se specifict hvad det er der står og tager cpu og hd kraft...

steen

Elitebruger
Tilføjet:
15-07-2007 10:59:29
Svar/Indlæg:
2870/65
Vista har en rimelig heftig diskaktivitet...også her. Virker som om der hele tiden ligger nogle ting om kører i baggrunden.

2 GB ram er nok. Kører med samme cpu som du gør. Lidt mere ram (4 GB) og systemet kører meget smooth, men der er stadig megen diskaktivitet.

yupper

Elitebruger
Tilføjet:
15-07-2007 11:42:50
Svar/Indlæg:
1349/11
Vista(ultimate) bruger i en stort set standardinstallation ca. 1GB ram, dvs. når drivere og diverse opdateringer er kommet på. Udover det så er diskaktiviteten på grund af det nye indekseringssystem/søgesystem Microsoft har fået trukket ned over hovedet på brugerne. Det kom også med deres toolbar i XP, men her kan man vælge om man vil bruge det eller ej. Det virker helt fint, alt findes hurtigere end hvis systemet skal stå og søge alle ens harddiske igennem først, men spørgsmålet er om hvor meget der er brug for det, det virkede jo fint uden i XP og så vigtigt kan det ikke være.
Udover det så laver Vista en hel del arbejde i baggrunden, automatisk defragmentation og en del andre systemprocessor lidt afhængig af hvilken version man har.
Vista skulle "lære" efter et stykke tid man har brugt det hvordan ens brug af computeren er. Min er holdt op med det efter knap en uges brug.

Jeg har fundet en rimlig god hjemmeside om vista, og den er på dansk. www.vistaguide.dk der er en del gode tips og tricks.

DEVIL_DK

Elitebruger
Tilføjet:
15-07-2007 11:43:08
Svar/Indlæg:
6531/410
vista forsøger indexere alt på ens diske så den lettere kan finde det igen.

så køre i med en frisk install er det sikkert det.

husk også at kør vista update .

2 gb er ganske ok til vista

hvis du kun har en hdd kan det måske være det da alt så skal ske på samme disk.

jeg har dog ikke testet denne teori

SuperflyDK

Elitebruger
Tilføjet:
15-07-2007 11:53:47
Svar/Indlæg:
1503/128
En af de dersens Boost Sticks gør vel også underværker på Vista? Jeg har ladet mig fortælle at det tager temmelig meget af disk aktiviteten, hvis man har en af de rigtige USB sticks siddende i maskinen.

yupper

Elitebruger
Tilføjet:
15-07-2007 12:23:20
Svar/Indlæg:
1349/11
et lille godt trick hvis man ikke bruger dvaletilstanden : http://www.vistaguide.dk/guide...

arsenio3d

Elitebruger
Tilføjet:
15-07-2007 13:40:30
Svar/Indlæg:
2823/238
kan man slå det der automatiske defragmentering fra et sted?
ar lavet alle de andre tweaks, osv. mangler lige den der.

arsenio3d

Elitebruger
Tilføjet:
15-07-2007 14:23:35
Svar/Indlæg:
2823/238
PS. Dvaletilstand... hos mig kommer der kun: slumre(som ikke virker)- Lås - luk - genstart - Skift bruger - log af.
Hvor er dvale og standby? er det ikke også noget med at de ikke virker hos alle?
jeg kan ivertfald kun låse, genstarte- eller lukke. 😕