Skift Harddisk RAID (source/mirror)

Diverse d.  16. juli. 2007, skrevet af sjh
Vist: 258 gange.

sjh

Overclocker
Tilføjet:
16-07-2007 22:57:36
Svar/Indlæg:
95/12
Nu da jeg har lige bygget mig et mediacenter med et kabinet som kun er 6 cm højt (Ikke plads til HDD køler)
og med en harddisk (Maxtor) som bliver meget varm.

Så ville jeg lige høre:

Jeg har på min server 2 harddiske (Western Digital) der køre RAID (source/mirror)
Min ide er så at bytte den ene Western Digital ud med Maxtor. Problemet er bare at
jeg har noget data på Maxtor som jeg geren skulle bruge.

Hvordan klare jeg den uden at smader data på både Western Digital og Maxtor ?

Western Digital er på 160 GB og Maxtor på 250 GB (Har dog ikke mere end 100 GB på Maxtor)
sesam

Elitebruger
Tilføjet:
16-07-2007 23:02:43
Svar/Indlæg:
2516/381
Ja det er en af de svære, du bliver nok nød til at have et mellem lager..

Ellers skal du flytte lidt data af gangen hver vej, og til sidst vil du jo have bytte alt data om.

Men de 2 muligheder havde du sikkert tænkt på, men har ikke andre ide'er :no:

sjh

Overclocker
Tilføjet:
16-07-2007 23:10:28
Svar/Indlæg:
95/12
Ja nu da jeg køre (source/mirror) så har jeg jo det samme data på 2 diske så jeg har jo en disk fri..

Men er lidt bange for at midste data på serveren når jeg smider den anden i :'-(

steen

Elitebruger
Tilføjet:
17-07-2007 00:56:22
Svar/Indlæg:
2870/65
Normalt skulle det være muligt at "breake" dit mirror og bare køre videre med den en disk, men erfaringer siger: Lav en backup inden du gør noget....

Efter backup, skiller du de 2 WD diske ad. Sikrer dig at den ene kører som den skal som single disk...og så kan du vist selv regne resten ud.

sjh

Overclocker
Tilføjet:
17-07-2007 14:35:39
Svar/Indlæg:
95/12
Jo.. Jeg kan jo "sige til min server" at den ene disk er gået død og sette en ny i..

Men kan jeg sette en disk i som ikke er på størrelse som den der sidder i ??

"Altså ved godt at jeg kun får det antal mb som den mindste disk har."

sjh

Overclocker
Tilføjet:
17-07-2007 18:57:15
Svar/Indlæg:
95/12
Når, har fået det til at virke. 😀 Jeg tog chancen og kopier Maxtor data over på serveren (der var lige plads til det) og så fjerned jeg den ene WD og satte Maxtor i serveren.

Så var det bare at synkroniser source til mirror da Maxtor var blevet til mirror disk.. så køre det 😉