Mathis77s hybride eventyr: Tak for dansen

Diverse d.  17. juli. 2007, skrevet af Mathis77
Vist: 806 gange.

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
17-07-2007 00:35:16
Svar/Indlæg:
6293/359
Jeg har lovet lidt benchs herfra med de nye 2.5" hybrid diske, som en god opfølgning på den seneste tråd om hybrid-diske

Til dem som ikke ved, hvad sådan en disk er for en fætter, så er det altså en 2.5" disk med 256mb flash ram cache, som skulle ha en mærkbar effekt på hastighederne i vista. Denne teknik kaldes også Readydrive og gir sammen med Readyboost (USB-stick der fungerer som pagefile) en optimal oplevelse af vista, hvor alt starter hurtigere og det generelle system-feel er i top...

om det så har noget med virkeligheden at gøre, ved jeg for lidt om endnu. Har først fået sat diskene i i dag, men har så ikk været ret meget hjemme til at kunne lege...

indtil nu er der ikk så meget at skrive hjem om i benchs, hvor scoren ikk kommer i nærheden af hvad jeg havde før. Bortset fra vistas egen HD-bench, hvor jeg faktisk ligger højere på hele 5.9 - men det sir vel også bare noget om, at diskene er gode til OSet, I/O ting osv.

vista installationen var ellers sjov: det tog max 5min med filkopiering, dekoding og installering. hvoraf installering tog max 2 sek. ved ikk om den egentlig plejer det... men ku være de 512mb flash hukommelse spillede ind der...

jeg prøver lige at få installeret et spil i morgen og se hvordan det loader.

Og så må jeg lige få lagt Photoshop ind igen, og se hvor hurtigt det starter og hvor lang tid den er om at generere en effekt i et billede

Så hermed: meget meget mere i morgen og de følgende dage. Indtil nu virker det lovende, da install af drivere og små programmer kør sindsygt hurtigt, ja man når ikk at se den kopiere filer... det gik også hurtigt før, men der kunne jeg da i det mindste se, at den gik hurtigt op mod 100% complete

/vi ses 🤣
sesam

Elitebruger
Tilføjet:
17-07-2007 00:39:18
Svar/Indlæg:
2516/381
Gælder mig til at høre mere om dine diske :yes:

steen

Elitebruger
Tilføjet:
17-07-2007 00:53:07
Svar/Indlæg:
2870/65
Du kan tro at jeg er med på en kigger.... 😲

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
17-07-2007 01:21:54
Svar/Indlæg:
6293/359
#1 +2 super det lyder godt

jeg skal gøre mit bedste 😉

natnat

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
17-07-2007 15:38:34
Svar/Indlæg:
6293/359
Så er der mere nyt her fra flash-land:

som man sikkert også kan læse på tomshardware, så er de hyrbrid diske ikke noget for benchere. Dvs. syntetiske benchs... men det jeg har gjort nu er at lave Reallife performance bench. hold fast:

Photoshop CS3 starter op på 1 sek. InDesign CS3 det samme 1 sek.

BF2142 med alt i højeste grafik loader en bane ind på 23 sek - jeg har da hørt om loadtider på +45 sek. er normalt, så det må siges at være "okay" 😉 ...

windows vista ultimate x64 loader ind på 10sek fra bios post.

Og hvad kan man så bruge alt det her til? Jeg tror måske at hyrbid diske og flash diske er lidt spæde endnu og der er meget mere i vente om 1 år eller 2, end blot det at programmer starter hurtigere. Til sidst er det jo dig selv som ikk kan følge med 😲

Men alt i alt - jeg havde 3 samsung T166 i RAID0 før, så det er jo ikk fordi jeg ikk havde fart på førhen. Dermed har det også været sværere at vurdere den ny performance feel... system feelet er rigtig godt nu, men jeg har læst mig til, at readydrive, readyboost, superpreftech først er rigtig godt efter en uges brug af vista

så jeg glæder mig.
Håber det her fra spændende læsning - tråden er skam ikk slut her. På fredag får jeg lagt mit LOTRO ind, da en kammi lige skulle låne det, lol. Så kommer der mere reallife benchs herfra..

indtil da er ordet frit

😎 hygge

Mathis 🙂

Atomizer

Elitebruger
Tilføjet:
17-07-2007 17:43:04
Svar/Indlæg:
688/32
Enkelt spørgsmål: Virker din cache på harddiekn når du kører diskene i RAID0?

Bare en tanke.

SuperflyDK

Elitebruger
Tilføjet:
17-07-2007 19:12:21
Svar/Indlæg:
1503/128
Imponerende load-tider! 😲

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
18-07-2007 00:24:41
Svar/Indlæg:
6293/359
#5 jeg har tænkt over det samme inden købet... og selv om ting loader hurtigt nu, så kan jeg da også komme i tvivl... alt tyder dog på efter 20mins google, at de selvfølgelig kan raides, men historien melder intet om, om den 512mb store cache så virker.... jeg spurgte der hvor jeg købte dem, og de sagde at man sagtens kunne RAIDe... det har flere i vores forum også sagt... men jeg forstår godt hvor du vil hen.

om ikk andet så starter alle programmer jo lynhurtigt som de skal... og nu sir #6 også at 23 sek er hurtigt...

jeg prøver lige lidt mere google...evt. søge på selve readydrive funktionen, som jo er noget mere interessant end disken i sig selv (derfor den sutter i benchs, hehe) 😎 😲

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
18-07-2007 00:51:34
Svar/Indlæg:
6293/359
Ok googlede mig ind på nogle forskellige fora, men spørgsmålet blir kun stillet #6 og der er ikk nogen som svarer på det, sjovt nok..

nå men det kan jeg da gøre så 😉 har lige åbnet et foto i RGB 50x50cm 300dpi (det er stort venner) og lagt nogle forskellige strokes-effekter på... hold nu fast: det tar kun ca. 5 sek. at generere effekten... det er jo sindssygt... tog op mod et minut hvis ikke mere med mit 3xT166 RAID0 setup....

se så kører bussen - disken failer horribelt i benchmark - men reallife er det en stjerne i svøb.. tør ikk tænke på når teknologien blir rigtig udbredt og vi ser diske med 4gb cache eller en disk som kun er cache ala solid state diskenen... disse synes jeg imidlertid er for dyre men tilgengæld får man en god PCMark05 🤣

til en pris af 600kr stk. så ku jeg ikk dy mig for at prøve det her...især også fordi jeg ku få mine gamle diske solgt med det samme, så det har i teorien ikk kostet mig en dyt 😲

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
18-07-2007 02:02:18
Svar/Indlæg:
6293/359
Hermed et frisk screenshot fra everest. Tjek båndbredden. Psychoschnappzz sir jeg bare 😉

det ser ud som om programmet er flippet lidt efter at der er kommet 512mb flash cache i systemet :yes:

prøvede at ændre performance settings i photoshop men så smækker programmet ned... men hvad sku jeg også lige pille ved der ku få det til at gå stærkere? hehe 🤡

lumske

Elitebruger
Tilføjet:
18-07-2007 02:08:15
Svar/Indlæg:
3485/76
den load tid i bf2142 kan man ikke rigtig regne med da den meget afhænger af server hastigheden og resten af hw i din pc. plus min raptor loader da mange gange langt hurtigere end 23sek.

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
18-07-2007 02:27:17
Svar/Indlæg:
6293/359
#10 det er bare offline singleplayer load.

jeg prøver lige nogle af de andre baner så - tog bare lige min favorit 😉

tjek det her: http://service.futuremark.com/...

fastest disk space system blandt alle er det jeg har i PCmark05 - interessant 🙂

Gilbert

Elitebruger
Tilføjet:
18-07-2007 05:53:54
Svar/Indlæg:
4089/252
Det ser sq iorden ud med de diske der :)

Du skulle lige have nævnt det med LOTRO, så havde jeg taget min disk med.

yupper

Elitebruger
Tilføjet:
18-07-2007 07:24:47
Svar/Indlæg:
1349/11
hvad er det for nogle hybrid-diske du har købt?

DEVIL_DK

Elitebruger
Tilføjet:
18-07-2007 08:19:17
Svar/Indlæg:
6531/410
Mathis77

du er dum, grim og træls. 😛

jeg er slet ikke misundelig på dig. :yes:

Jeg er da super glad for mine super moderne
diske der stort set ikke har ændret sig siden den første pc. :no:

det var s.. da på tide man fik gjordt noget ved den største flaske hals i en moderne
pc.

Jeg syntes det er så grinagtig at de gør alt for at få cpu, ram, gfx og alt mulig andet hurtigere, men harddiske gaaaaaaaaaaaab :'-(

~ashes~

Elitebruger
Tilføjet:
18-07-2007 11:21:24
Svar/Indlæg:
828/108
Ja, det ser da lovende ud med de diske må jeg sige.

Selvom jeg også starter alle Creative Suite 3 applikationer op på ingen tid og også loader baner i BF ekstremt hurtigt. Men man skal så også huske at jeg har langt dyrere diske i, og dér må man sige der er noget at hente ved køb af de hybriddiske. Det er på tide der sker noget nyt der ikke kræver sindsyge og ekstremt dyre RAID controllers. - Det der kunne skræmme mig af ukendte årsager er at det er 2,5" diske, men det har vel i bund og grund intet på sig.

Jeg tror sgu jeg hopper ud i det trods alt, nu hvor jeg skal samle PC igen :)

Tak for den udførlige beskrivelse, ol' buddy ol' pal 😉

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
18-07-2007 12:01:43
Svar/Indlæg:
6293/359
Tak #14 + #15 😉 😛

ja jeg ved godt jeg ikk har verdens hurtigste eller dyreste PC eller harddiske, men grundet til at jeg får så psyho høj score i links #9 + #11 (everest + pcmark) er vel bare et udtryk for at den flash cache virker. ❤

Det jeg er mest overrrasket over, er at renderinger i photoshop går så stærkt.

og ja #15 som sagt har det ikk kostet mig en krone at lave det bytte her til 2.5" diske - monteringen skal du ikk bekymre dig om, der bestiller du bare nogle metalbeslag 2.5" til 3.5" og så kører det. Men hvis du endelig har hele 40.000kr at gøre godt med, så ville jeg købe en solid state 64gb disk. De har nogle på ebay-stores, altså ikk private, men butikker 😉 hvor interfacet også er sata... lidt federe end de 32gb IDE på shg 😀

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
18-07-2007 12:03:25
Svar/Indlæg:
6293/359
#12 ah ja det tænkte jeg ikk lige på - nej det er okay gilbert - jeg klarer mig indtil på fredag -hehe... har været godt med 1.5uges væk fra spillet efter at ha arbejdet hårdt for lvl42 😉 så er det godt man kan nørde en hel masse hardware i stedet for 😎

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
18-07-2007 13:04:20
Svar/Indlæg:
6293/359
#10 lumske hvilke grafikindstillinger kør du med? jeg kør med et 7600GT og dit er jo klasser bedre end mit...går ud fra GFXet spiller ind i renderinger? i så fald så må jeg flotte mig til min 30års føsda og for en gangs skyld ha fat i et top-gfx...så er jeg også klar til Conan DX10 spillet 😉

jeg prøvede så dermed lige at sætte grafikken ned i 1280x960 og medium og nu loader en tilfældig bane på under 5 sek...

jeg tænker lidt på, hvad det ikk kan ende med? jeg har jo bare en rimelig billig hybrid - tænk når Solid state disks blir udbredt.. så kan vi sgu ikk nå at lave kaffe mere når ting skal loade 🤣

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
18-07-2007 13:35:44
Svar/Indlæg:
6293/359
#13 jeg havde helt overset dig...

det er 2 stk. 80gb Samsung som dem her:

http://www.edbpriser.dk/Produc...

arsenio3d

Elitebruger
Tilføjet:
18-07-2007 13:36:47
Svar/Indlæg:
2823/238
TOTAL NICENESS! for at sige det på godt gammeldagws... nå på engelsk er det jo 🤡

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
18-07-2007 23:08:01
Svar/Indlæg:
6293/359
Nu fandt jeg denne side her:
http://search.microsoft.com/re...
nup det nederste link, det er godt nok en powerpoint fil, men det håber jeg I kan åbne 😉

der står under avanceret strømstyring, at man kan enable nogle features til sit readydrive... men jeg har lige tjekket på min egen pc - den sir bare at det er en normal harddisk - ikk noget om readydrive eller hybrid :no:

det kan da godt være jeg sku prøve at fjerne RAID og så køre med 1 disk på OSet... noget ku tyde på som #5 er inde på, at vista ikk kan finde ud af at det er en hybrid disk...

forstår bare ikk at jeg har fået så høj en pcmark05 score og BF2142 kan loade på 5 sek. men det kan ashes (og andre) fx. også gøre med sine 2 raptorer

en anden teori er at: mit vista booter ikk særlig meget hurtigere end ellers. altså det er ikk mærkbart

ok jeg fjerner RAIDet og lægger vista ind igen på 1 disk. Så vender jeg lige tilbage med mere nyt 😲

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
19-07-2007 00:01:52
Svar/Indlæg:
6293/359
Så kom der features frem under strømstyring, som indikerer at vista kan finde disken som readydrive disk...

så skal jeg lige ha lagt chipset drivere og hele pivetøjet ind igen, før jeg tar en BF2142-, PCmark05- eller windowsboot -bench 😉

jeg fortryder ikk jeg så har købt 2 . nu kan pagefilen så ligge på det andet hybrid drev modsat windows, og jeg kan bruge det til spil, og spare tid i defragmentering osv..

så go deal indtil nu 😀

EDIT: det er kun den disk hvorpå vista ligger, som sir at den har NV-cachen på 256mb aktiveret... den anden disk som jo også er hybrid, sir blot at den er standard-disk... har googlet mig ind på microsoft: de skriver, at selv om vista sir at det er standard disk, så behøver det ikk være tilfældet. Så det er vel okay?

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
19-07-2007 13:02:20
Svar/Indlæg:
6293/359
Så stoppede festen vist. 😩

jeg fik læst mig frem til inde på microsofts support side, at vista kun understøtter 1 hybrid disk. Så kan jeg ikk udnytte funktionen på det andet drev. og sikkert heller ikk når de er RAIDet...

jeg beklager over for alle på forumet, hvis de også har ladet sig rive med af den ny teknologi og troet at det var bedre og hurtigere og måske gået ud og købe sådan en disk eller flere :no:

det kan godt være at systemfeelet med diskene er i top og at loade og renderingstider var hurtigt, samt en hurtig PCmark05, men det er det jo bestemt også med et sæt raptorer...

jeg returnerer diskene i dag - så sluttede eventyret brat

tak til alle for deres støtte - jeg har stadig 2 samsung T166 jeg kan sætte i - faktisk er mit "gamle" vista stadig på den ene disk

Med alt godt fremover
Eventyrer og fritidspioneer Mathis77 😉

Gilbert

Elitebruger
Tilføjet:
19-07-2007 13:29:12
Svar/Indlæg:
4089/252
Det var sq da ærgeligt. Godt du ikke fik solgt de sidste to diske :P

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
19-07-2007 15:22:05
Svar/Indlæg:
6293/359
#24 ja lidt - nu var jeg jo lige godt oppe og køre over det her, men jeg må nok indse at selvom load tider og pcmark05 og renderinger var hurtigt, så gav det jo ingen mening, hvis vista ikk ku genkende diskene som hybride.. så går sporten lidt af det, når de så samtidigt er pivringe i benchmarks. Alt i alt har det nok aldrig været hurtigere end de diske jeg havde i forvejen....

....så ja, det var jo godt jeg ikk fik solgt de sidste 2 samsung T166. De er sat op i en intel matrix RAID0 partitionering. Med lav stripesize (16kb) til Vista og 64gb i størrelse. Og så de resterende 260GB til Gamer-drev med 128kb i stripesize. Og så har jeg jo langt om længe fået mig en ekstern harddisk, som jeg jo bestilte sammen med hybrid diskene. Og så får jeg jo de 1200kr ind igen for de returnerede diske... dem kan jeg jo så bruge som tilskud til en quad her på mandag, hvor de gerne sku være faldet drastisk i pris 😀

Gilbert

Elitebruger
Tilføjet:
19-07-2007 16:32:51
Svar/Indlæg:
4089/252
haha manden med planerne :)

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
19-07-2007 16:54:40
Svar/Indlæg:
6293/359
totalt

blir godt at få lagt LOTRO ind her i weekenden.. så kan jeg komme lidt væk fra mine vilde tweak-planer hehe 😉

Atomizer

Elitebruger
Tilføjet:
19-07-2007 17:10:54
Svar/Indlæg:
688/32
For en gang skyld er jeg træt af at have fået ret. Det ville sq være fedt med readyboost i RAID0 men sådan er livet -man får hvad man betaler for. Wow hvor ville jeg gerne have SCSI PCI-E controller og en røvfuld diske til :D

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
19-07-2007 17:28:34
Svar/Indlæg:
6293/359
#28 det ska du ikk være træt af - du har sparet mig for 1200kr - og så blev vi alle sammen det klogere...

nogle gange i dag har jeg siddet med fornemmelse af, at jeg er den eneste i Danmark der lige har prøvet det her, lol 🤡