Ingen respons efter lynnedslag

Bundkort / CPU d.  17. juli. 2007, skrevet af Marquis
Vist: 554 gange.

Marquis
 
Superbruger
Tilføjet:
17-07-2007 17:19:05
Svar/Indlæg:
4/1
Hejsa overclockers

Håber I kan hjælpe mig lidt her. Igår nat slog lynet ned her omkring os, og HPFI'en slog fra. Umiddelbart da det slog fra synes jeg der var en "høj" kliklyd fra min pc , men jeg synes ikke jeg kunne lugte noget brændt elektronik på nogen måde. Da jeg så her til middag prøver at starte den op, er der intet respons. Min usb harddisk som er tilsluttet spinner fint nok op og lyser, der er en rød led som lyser på bundkortet, som også altid lyser, men kan bare ikke starte den. Mit system er Abit NF7-S rev2 - Barton 2500+ - 1Gb PC3200 (2x512) - Radeon 9700Pro
Har prøvet følgende indtil videre;

1. Clear CMOS og lod den stå et stykke tid - No go
2. Tag CMOS batteri ud og lod den stå et stykke tid - No go
3. Haft PSU åben for at se om sikring var sprunget - Var den ikke
4. Haft PSU tændt alene (kortslut den grønne pin på 20pins stikke med en jord ) - PSU kører fint nok og der er målt spænding ( både AC og DC )
5. Demonteret CPU (Barton 2500+) for at se om den er brændt - Ser det ikke ud til
6. Monteret CPU(Barton) i en anden spand - Den kører fint nok
7. Monteret anden CPU ( T-bird 1333) på mit Abit bundbræt - Stadig ingen respons
8. Har monteret mit gfx i en anden spand og det virker også fint nok
9. Tændknappen på kabinettet er målt og testet, burde virke fint. Men ved at kortslutte de to pins på bundkortet hvor "Power switch-ledningen" går til, kan man vel også starte op ikke ?
10. Testet med 1 klods RAM ad gangen - Ingen forskel

Er ved at være desperat og løbe tør for løsninger!?!

Har I forslag til hvad jeg ellers kan gøre ?

Er efterhånden ved at være bange for bundkortet på en eller anden måde er futtet af, jeg kan bare ikke se nogle brændte komponenter overhovedet.

Evt. nogen af jer der ligger inde med et funktionelt Abit NF7-S rev 2 bræt som i vil sælge ?

Har godtnok leget med tanken om en ny spand snart, men synes sku bare det er en lidt træls måde på det , det her, ville gerne have ventet lidt længere. Håber bare for guds skyld at ingen af mine harddiske er stået af, det ville være en katastrofe Frown

Håber I kan hjælpe mig!! 🙂


På forhånd tak

- Jakob
#Devastator
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-07-2007 18:29:53
Svar/Indlæg:
1581/5
kontakt dit forsikrings selskab, de dækker lyn-skader.


NEROO-9
 
Overclocker
Tilføjet:
17-07-2007 18:54:55
Svar/Indlæg:
154/15
ja, kontakt dit forsikrings selskab.

jeg havde selv en lyn skade for ca en måned siden, og jeg tog straks fat i forsikringen og de ville komme og hente den og se om det kunne betale sig at reparere den, men kunne det åbenbart ikke og jeg fik en fed check for resterne af den 😛


SuperflyDK
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-07-2007 19:10:58
Svar/Indlæg:
1503/128
Du har været rimelig grundig til selv at teste, så jeg tror godt det kan være noget på bundkortet der er futtet.

Eller hvad med din skærm? Har du tjekket at det ikke bare er den der ikke "starter"? Ved godt det lyder lidt tåbeligt, eftersom du har været så grundig og stort set tjekket alt, men nogle gang er det bare det mest åbenlyse der forsvinder.


Ghe2
 
Superbruger
Tilføjet:
17-07-2007 20:18:59
Svar/Indlæg:
732/39
Jeg prøvede det samme for 3 år siden, hvor et lyn ramte en radiomaste 15 meter fra mit soveværelse...go morgen 😲 lynet var gået ind igennem telefonstikket, videre til mit router og ind i mit netkort....... ALT spruttede..... selv min usb harddisk-kasse og usb printer, men alle mine harddiske virkede perfekt og virker stadig.....selv den der sad i min usb box......så du kan godt være heldig at dine diske stadig er ok.

Du har testet alt så grundigt at det næsten kun kan være dit bundkort.....men kan det betale sig at kontakte forsikringsselskab for det ?? du kan få et brugt til et par hundrede.... nogle forsikringsselskaber kan godt finde på at hæve præmien hvis man har skader....
Jeg havde ikke gjordt det medmindre der er andre ting i husstanden som er berørt af nedslaget.


doit
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-07-2007 21:57:08
Svar/Indlæg:
998/134
det er en lynskade, hvis der nogle af tingen der virker nu ,virker det måske ikke om 3mdr, en lynskade er lumsk
helt nye dele til din pc
kontakt dit forsikringselskab




Holst
 
Overclocker
Tilføjet:
17-07-2007 21:58:09
Svar/Indlæg:
209/8
Ved ikke om et kan betale sig hvis jeg skal være ærlig. medmindre i har en fryser eller lignende der også er stået af. Du har en selvrisiko som formentlig er en del højere end dit bundkorts pris.
Medmindre du får erstattet hele computeren, men computeren er ikke den selvrisiko værd.. Du kunne gøre et forsøg, men du skal bare være opmærksom på den selvrisiko.

Pøj pøj med det


doit
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-07-2007 22:09:29
Svar/Indlæg:
998/134
de erfaringer jeg har med lynskader, virker harddisken i stykke tid, de er meget seje overfor spikes,brug en usbkabinet og sætte hd deri få data overført til en ny hd
mens bundkortet næsten altid futter ,af pga strømregulator der er på bundkortet


Mathis77
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-07-2007 22:13:09
Svar/Indlæg:
6293/359
#6 jeg mener at forsikringen dækker hvad en pc er købt for, og ikk hvad den er værd i dag...

men kan godt være der er grænser?


Holst
 
Overclocker
Tilføjet:
17-07-2007 22:23:10
Svar/Indlæg:
209/8
#8, den erstatter hva den computer du har købt er værd idag mener jeg. De taber værdi som udviklingen går.

Jeg ville lige læse papirene og se hva selvrisikoen er også bare købe et nyt. Den ligger nok på nogle tusinde kroner jo. Så et nyt mobo ville jeg nok bare invistere i !.

Det er ikke guld vi snakker om ;) som aldrig taber værdi. Du kan få noget tilsvarende.
Eks. hvis dit Billedrørs TV til 5000,- (den pris du gav for 3 år tilbage) gik ned ville du få et skod fladskærms tv på 20" med ringe billedkvalitet fordi det er tilsvarende til det TV du havde i forvejen.

De gir ikke noget gratis..


Noltus
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-07-2007 09:13:48
Svar/Indlæg:
2211/331
Dit bundkort har været udsat for et EMP,det er en eloktromagnetisk puls,det sker ved at lynet danner et kæmpe magnetfelt omkring sig,det kan elektronik ikke lide da det skaber overspænding i printbaner og komponenter,så dit mb er nok futtet af,heldigt at dit gfx ikke også afgik ved døden ☹


Gilbert
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-07-2007 09:19:35
Svar/Indlæg:
4089/252
Har en PSU ikke en indbygget sikring som burde slå fra inden det går ud over hardware?

Hvis dette er tilfældet burde den kunne skiftes, da det nok er dne der sagde klik.


Holst
 
Overclocker
Tilføjet:
18-07-2007 09:58:28
Svar/Indlæg:
209/8
#11
Tror ikke den når det. Og du skal også regne med at din "JORD" i huset også er ramt. Samtidig med at når et HPFI Relæ skal slå fra, skal den først måle en fejlstrøm til jord, og det kan den som sagt først når skaden er sket. Og det samme med sådan en strømforsyning. Der når alligevel at gå et split sekund før den kan reagere.
Tror ikke der er meget at gøre.