regulering af kompressor

Køling d.  21. juli. 2007, skrevet af heinrich
Vist: 1311 gange.

heinrich

Elitebruger
Tilføjet:
21-07-2007 01:07:39
Svar/Indlæg:
1341/56
allo

jeg skal lave et projekt der kræver en del køling, men som jeg skal kunne regulere.

min første tanke var at bruge et peltier på en 220w, også PWM styre det for regulering.

tænkte så på, hvis nu jeg fik fingre i en vapochill SE eller en af de andre gamle små units.

er der så nogen fornuftig måde at regulere den på? så den køre heletiden, men ved forskellig effektivitet.

vil ikke have at den stoppe, vil have en konstant lyd fra den...

men er der andre måder at regulere den på, end at lade den køre til man krydser det nederste "threshold" slukke den, også tænde den når tempen ryger over det øverste "threshold" ?
Carpe^Diem

Elitebruger
Tilføjet:
21-07-2007 15:18:18
Svar/Indlæg:
1155/43
De gamle vapo SE er gode til det, da de kører på 12volt... Du kan via Aseteks eget control software indstille den til at køre ved lave omdrejninger, hvor den self ikke køler optimalt men tilgengæld heller ikke larmer det store.

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
22-07-2007 10:37:48
Svar/Indlæg:
4112/53
Du kan ikke regulere en 230V kompressor på anden måde, end start-stop reguleringen, da de har permanent deplacement, og at de ikke kan koble nogle af cylindrene ud. Så skal du over i en frekvenz-regulering, men det er ikke just den billigste måde, at få en konstant drift af sin kompressor.

det vil yderligere være dyrere for dig, at have den kørende hele tiden, end det vil være at have den kørende på start-stop reguleringen.

heinrich

Elitebruger
Tilføjet:
24-07-2007 15:48:26
Svar/Indlæg:
1341/56

hmm er det kompressoren der for de 12v mere eller mindre direkte, eller laver control boardet noget ved den spænding inden? (PWM eller hvad det nu kan være)

så så er det jo bare en helt almidelig spændings regulator jeg skal have flækket sammen...

og #3 så hvis jeg laver en 230v 30Hz, så burde den også levere mindre? eller det er vel bare en ac motor der sidder i, så det burde man kunne?

og strømforbrug/pris er komplet irrelevant til det her....

det er iøvrigt til et cola køler projekt, og jeg ved godt det er enormt overkill, men det er lige så meget for at have et konkret projekt til en PIC styret regulator.... og et projekt hvor jeg kan lære at arbejde lidt i metal...

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
27-07-2007 10:55:41
Svar/Indlæg:
4112/53
#3 Helt konkret hvilken kompressor har du fået fat på? (Kig på siden af kompressor enheden, og oplys det danfoss model nummer der er skrevet).
I starten lavede de Vapochill med 12V kompressorer, men gik over til 230V kompressorer, fordi det krævede en (på daværende tidspunkt) monster stor PSU, for at kunne forsyne sin kompressor fra 12V i sin PSU.

Hvis du har en 12V komp. så er det jo lige ud af landevejen, bare husk at din spændingsregulering skal have kapacitet nok, til fuld load strøm for kompressoren!!!

Er det en 230V kompressor, så er den tilslutning der er til et molex stik, kun beregnet til chill control, som jo bare starter og stopper kompressoren, og overvåger temperaturen i fordamperen.
Du kan i princippet godt regulere den på AC spændingen, men den vil køre med samme rpm, men bare med en mindre effekt disponibel, men da mange af tingene til computerverdenen er lavet til multi-spænding (100-240V 50-60Hz), tror jeg ikke det vil gøre ret meget forskel.

heinrich

Elitebruger
Tilføjet:
27-07-2007 12:51:06
Svar/Indlæg:
1341/56

jeg har ikke nogen kompressor endnu, for ville ikke anskaffe mig en, hvis det ikke kunne lade sig gøre på en bare nogen lunde fornuftig måde.

men vil se om jeg ikke kan anskaffe mig en af de gamle 12v vapo'er, også må vi jo se om jeg kan få det til at virke, hvis det ikke lykkes for mig, så bruger jeg bare mit TEC istedet for... men ville være sjovere, og egentlig også lidt nemmere med en kompressor, så man slipper for al den køling et 220W TEC kræver....

og kapacitet af regulering bliver intet problem, sætter bare en stribe af mine 15A mos-fets til at trække det.

men mange tak for hjælpen :)

Nosferatu

Elitebruger
Tilføjet:
30-07-2007 15:50:35
Svar/Indlæg:
2029/63
Jeg har en 230 Volt og en 12 Volt du kan købe.

Den til 230 Volt er fulstændig lydløs og køre med R404A, den har også monteret ventil så du kjan skifte/ gas uden problemer.

Tror den fjerner ca 160 Watt.

Så har jeg en PE der køre 12 volt og fjerner små 140 Watt så vidt jeg ved.

Hvor bor du Heinrick ?