#17 først og fremmest er det hardware-forbruget i Vista. Mit eget eksempel:
Boot Vista Home Premium op. Åbn en browser med f.eks hwt.dk, åbn mail-program og stifinder, og lad PC'en stå og falde til ro der (30 sekunder uden tryk eller ryk i musen). Strømforbruget på min PC bliver så her aflæst til 191W
Hvis jeg booter op i WindowsXP, åbner browseren på hwt.dk, Outlook express og stifinder, og lader den stå i 30 sekunder, så aflæses strømforbruget til 154W.
I begge tilfælde er Daemon tool og Kaspersky indlæst under boot som de eneste 3. parts programmer. Screensaver inaktiv.
Hvad er det som Vista skal bruge al denne ekstra strøm til? Hvis man ganger op med antal PC'ere bliver det jo til adskillige vindmøllder der skal sættes op, bare pga et nyt OS?
Så her bruges Vista kun sjældent. Større strømforbrug, og lavere performance i spil. En del af performancetabet er selvfølgelig driver-relateret, og vil blive indhentet, men en del af det er ikke. F.eks skal lyden i spil gennem en software "wrapper" for at EAX og surround sound virker som i WinXP (wrapperen ændrer spillenes directsound-kald til OpenAL-kald), da DirectSound ikke er (fuldt?) implementeret i Vista's directX, og det bliver directSound heller IKKE senere i.flg. Microsoft selv.
Bortset fra ovenstående, synes jeg Vista er god at arbejde med, og især den nye søgefunktion er genialt udtænkt, men jeg kan nu ikke rigtig følge Acer her med, at Vista skulle få en masse folk til at smide deres ellers velfungerende PC ud for at købe en ny med Vista. Havde det meget omtalte nye filsystem så i det mindste fulgt med (WinFS), så vi alle kunne mærke det på harddisk-hastighed/sikkerhed, så ville der være en vægtig grund til at opgradere.