Acer kritiserer Vista

Litteratur d.  23. juli. 2007, skrevet af System
Vist: 822 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
23-07-2007 11:01:15
Svar/Indlæg:
0/11005
Den fjerdestørste producent af pc'er, Acer, er skuffet over Windows Vista. Microsoft har sendt et ustabilt og ufærdigt produkt på gaden, mener Acers direktør.

Læs hele nyheden her: http://www.hwt.dk/newsdetails....
KleitusIV

Redaktør
Tilføjet:
23-07-2007 11:30:37
Svar/Indlæg:
4295/306
Jeg tror sq ikke det så meget er Vista i sig selv, men nærmere belært af historien at private og virksomheder i særdeleshed afventer opgradering til et nyt styresystem indtil der er udkommet 1 eller 2 servicepacks.

Windows XP blev jo også først rigtig stabil efter service pack 1, og efter 2'eren kommer der de rigtige boller i suppen.

Tanis80

Elitebruger
Tilføjet:
23-07-2007 11:58:53
Svar/Indlæg:
125/19
Jeg bruger selv VIsta og er ganske godt tilfreds selvom der er nogen ting der skal forbedres. Men tror også at der skal en servicepack eller 2 før den begynder og ringe.

XP var røvilendigt før servicepacken kom ud, faktisk værre en Vista synes jeg.

Desyncer

Elitebruger
Tilføjet:
23-07-2007 12:36:12
Svar/Indlæg:
825/76
Sejt. Det er da en udtalelse der vi noget.

MJENSEN

Superbruger
Tilføjet:
23-07-2007 12:37:20
Svar/Indlæg:
1233/50
ja jeg kører nu windows vista og er nu udemærket tilfreds selvom der er nogen ting der ikke kan kører på det

meen jeg må da sige at windows xp var ganske udemærket før service pack 2 kom men derefter syntes jeg xp var noget crap

DjeavleN

Elitebruger
Tilføjet:
23-07-2007 13:02:16
Svar/Indlæg:
2959/206
Hvis en af grundende til at man ikke kan lide SP2 til XP er pga sikkerhedscenteret så kan det slåes af :yes:

Start > (Højre klik) Denne Computer > Administere > Services > Sikkerhedscenter > Deaktiver 😀

Gomi

Elitebruger
Tilføjet:
23-07-2007 13:25:13
Svar/Indlæg:
101/16
Svarer det ikke lidt til at BMW's direktør klager over bilsalget på grund af dårlige veje?

En smule patetisk i mine øjne, at de har brug for en software producent til at booste salget..... I don't get it 😳

KleitusIV

Redaktør
Tilføjet:
23-07-2007 14:06:53
Svar/Indlæg:
4295/306
#6 hehe helt rigtigt. Så må han sq selv trække i arbejdstøjet og gøre en indsats for at få folk til at købe nye computere! 😛

-Timberwolf-

Superbruger
Tilføjet:
23-07-2007 14:23:06
Svar/Indlæg:
421/13
#6 Man kan da godt køre uden "veje"? 😉

Men det er lidt sværere den anden vej. At bruge computeren uden et stykke software til at.. hmm.. "styre" den! 😉

espeholt_jr

Elitebruger
Tilføjet:
23-07-2007 15:37:24
Svar/Indlæg:
2175/186
Windows Vista er federe end XP men 5 års ventetid lever det ikke op til. Får tit fejl fra Stifinder, Explorer osv. hvor det lukker ned :/ men vil stadig ikke bytte for en stabil XP. Brugte også Vista fast i Beta stadiet hvor der var flere fejl, men ville stadig ikke bytte det ud for XP :)

Anonym20219355916

Elitebruger
Tilføjet:
23-07-2007 16:24:07
Svar/Indlæg:
6181/270
det er jo ikke vista som er ustabil, men Acer.

3 af mine venner har ikke andet end problemer med dem, 2 af dem bliver for varmen
og den 3. har problemer med harddisk og DVD brænderen.

kvalitet er Acer nu altså ikke, så fejl kan jo sandsynligt ligge hos dem

Walenad

Elitebruger
Tilføjet:
23-07-2007 18:46:52
Svar/Indlæg:
1906/25
#9, ja, Vista har som sådan ikke været værd at vente på. Det er jo mest af alt en
XP DeLuxe.

SuperflyDK

Elitebruger
Tilføjet:
23-07-2007 18:47:46
Svar/Indlæg:
1503/128
Sikke en gang tuderi fra Acers side. Det eneste Acer selv har gjort for at forsøge at øge salget, er at sætte et "Vista Ready" klistermærke på deres maskiner. Forventer de så at Microsoft selv står for markedsføringen af alverdens PC'ere?

Jeg synes tværtimod Microsoft har gjort et kæmpe stort og flot stykke arbejde for at markedsføre Vista. Alle kender det jo. Så må diverse PC-producenter sgu' selv lige få fingeren ud af bagdelen, hvis de er interesserede i at lave penge på det.

Retro

Elitebruger
Tilføjet:
23-07-2007 23:17:05
Svar/Indlæg:
1643/172
Vis det næste OS skal være 100% stabilt og super lækkeret må. Microsoft snart forstå at de skal droppe bagud kompatibilitet og tænke på at udvikle et OS fra bunden af hvor der er taget højde for alle tidligger fejl. Og kun give support for bagudkompatibilitet igennem en emulator eller noget i den stil.

MS har endnu ikke lavet et lige så store skridt som apple gjorde med mac os 9 til mac os X. Det vil sige de bare lavet et helt nyt produkt fra bunden af. Hvor man fucket med supporten for de ældre programmer. Vis MS gjorde dette. Tror jeg virkeligt godt at deres næste OS kan blive godt. Vis det altså de bruger de erfaringer de har gjordt sig igennem tiderne og derved få bygget et stabilit OS op med en helt ny kerne som der kan bygges vider på fremtiden.

For NT kernen er sku da totalt død i det. Og alle ved dette. Flere eksperter har forudsagt at NT max kan leve i 2 til 3 gennrationer mere, men så er det sku virkeligt også dødt.

Og som MS selv fortalt så kan det ikke betale sig længer at bygge et OS fra buden af. Men at man er nød til at udvikle en stabil platform der kan bygges vider på. Lidt som Apple har gjordt med deres MAC OS X som er kommet i flere små forbedringer igennem tiden.

Men om MS vil bygge vider på vista som platform eller bare start helt fra buden af er jo ikke til at sige, men så længe der er support for afvikling af tidligger windows aps nativly uden brug af emulering. Ved vi også fra tidligger erfaringer at fejl fra tiderligger OS kommer med over i det nye OS. Det er sådan noget der skal rettes op på.

Så skal platformen også være nem at udvikle driver til og software til. Så de mest brugt programmer fra tidligger windows versioner hurtigt kan komme over i den nye version. Men at MS har inført et så kompliceret driver system i vista at flere udvikler sider fast er jo lidt MS egen skyld.

camperman

Elitebruger
Tilføjet:
23-07-2007 23:18:39
Svar/Indlæg:
437/24
Tja efter 4md og ikke et crash med vista er jeg nu meget godt tilfreds.

Ved godt de på nogen arbejdspladser ikke kan køre vista fordi det software de bruger til ex lagerstyring osv ikke er vista klar endnu men det kan MS da ikke gøre ret meget ved, de kan jo ikke sove bare fordi andre gør det.

Og at Acer tuder over at de ikke sælger flere PCere og notebooks bunder jo nok i at de kun kan sælge billigt og ikke kvalitet, men det er jo altid nemmere at give andre skylden 😕

Acer er somregl et bekendskab der bliver dyrer med tiden.

espeholt_jr

Elitebruger
Tilføjet:
23-07-2007 23:37:15
Svar/Indlæg:
2175/186
#13 er delvist enig. Jeg mener også de burde bygge et fra bunden som evt. 100% er understøttet af .Net og Windows Presentation Foundation, og så virtualize gamle apps osv., men problemet er at mange kunder i det tilfælde ligeså godt kunne vælge Mac. Microsoft har da også research projekter som bl.a. Singularity som er et styresystem bygget på .Net <- Men er dog ikke meningen at det skal komme ud til kunder. Det er dog muligt at de vil benytte teknologier i fremtidige OS'.

Du siger Apple byggede Mac Os X helt fra bunden, men faktum er at det meste af Mac Os X er et Os som kom i starten af 90'erne og dermed ligeså gammelt som NT.

chipmand

Superbruger
Tilføjet:
24-07-2007 00:08:12
Svar/Indlæg:
3/0
Jeg må nu stille mig bag Acerbossen og give ham ret. Jeg var også en af dem der havde set frem til Vista. Ja ja gu ser den da godt ud, meeeen alligevel blev jeg skuffet over den. Sikkerheden er godt nok god så god at Vista ligefrem skal bestemme hvor man vil have filer liggende på harddisken som man henter fra nettet. Vi køber lige en BMW også bestemmer den hvor vi skal køre hen 🤣 .

~ashes~

Elitebruger
Tilføjet:
24-07-2007 00:13:20
Svar/Indlæg:
828/108
Hvad er det for konkrete problemer folk oplever med Vista? Efter XP og al den bøvl der gennem tiden har været synes jeg Vista er et glimrende eksempel på at Microsoft kan mere end de hidtil har vist. Vista er et mere færdigt produkt end Win XP med SP2 i mine øjne. - Selvfølgelig har det taget mange producenter en del tid at lave kompatible drivers, men det ansvar ligger jo netop ikke og hviler på Microsofts skuldre alene.

Personligt har jeg endnu ikke oplevet en eneste ting i Vista (x86) jeg ikke kunne køre grundet selve Vista, hverken spil eller programmer. Det har hele tiden været 2. og 3.parts-software der har hængt efter.

Vista er et utroligt dejligt styresystem, det kører rocksolid og udnytter min maskines ressourcer langt bedre end XP. Jeg kan tydeligt mærke at MS denne gang har taget højde for hardware og dets rivende teknologi. Undlader man at installere en masse crap-software og ellers holder sit system vedlige, så er der længere mellem geninstallationer end der hidtil har været.

Det der er svært her, som jeg ser det, er folks vaner. Da XP var et så meget bedre styresystem end dets forgængere, og var så brugervenligt og let at personliggøre, vil jeg mene at folk for første gang så udbredt havde "fundet sig hjemme" i XP. Det vil tage tid for folk at acceptere noget nyt, når man lige har vænnet sig til én fungerende ting.

Derudover er Vista dyrt og med de omstændigheder der er ved at eje en Vista kan man ligeså godt beholde sit XP. - Det er jo trods alt ikke en revolution der er sket her, men dermed ikke sagt det ikke er en væsentlig forbedring.

Det kan være der når at komme et nyere Windows inden folk tager Vista til sig - Hvem ved.

Synes selvfølgelig flere af jer har fat i noget rigtigt her også!

Retro

Elitebruger
Tilføjet:
24-07-2007 00:58:34
Svar/Indlæg:
1643/172
#15 Min pointe med Mac OS X var nu mere at de havde bollerne / nosserne til at tage et valg der sagde. Nu bygger vi vores næste OS på en helt ny kerne som slet ikke har nativ support for de apps der tidligger virkede på de tidligger versioner af Mac OS. Selv om det var et volsomt skridt at tage så viste det sig i takt med at de byggede vider og vider på Mac OS X og forbedret det så småt gennem årene. At være det bedste der er sket for Mac'en længe. Plus at alle tidligger fejl blev rettet ud på denne måde.

Men vista er nok også gået hen fået den samme modtagelse som Windows 2000 fik i sin tid. Så vis historien gentager sig så bliver styresystemmet efter Vista en store succe. På højde med Windows Xp. Med mindre Linux formåger at bryde Microsofts monopol. Selv om det er højst usandsynligt, men hvem ved hvad fremtiden bringer. Men hvem ved hvad google går og laver i deres software afdellinger. Man kunne godt forstille sig et Google OS i fremtiden. I takt med at Web applicationer vinder frem i de kommende år. For fremtiden for software forskning peger mod programmer der køre fra browseren af. F.eks. Office osv. Microsoft er på vej med en webbasseret joost killer bygget på deres nye web programerings sprog. Og mange flere har web aplicationer på vej. Som er ligeglad med hvilket et OS man køre med så længe broweren supporter det brugt sprog.

espeholt_jr

Elitebruger
Tilføjet:
24-07-2007 01:13:10
Svar/Indlæg:
2175/186
#18 stadig ikke helt enig, men grundlæggende er jeg. Apple havde ikke bollerne og det forklarer nok hvorfor de udviklede Mac Os Classic 2-3 år efter Mac Os X udkom. Men anyway, "Classic" apps virkede jo også relativt godt på Mac Os X.

Udover det, så havde Apple også erfaring med Unix OS som Mac Os X er, fra deres tidligere A/UX os.

En helt anden ting, er at mentaliteten af Mac programmører ser ud til at være meget anderledes fra den typiske Windows programmør - desværre...

MJENSEN

Superbruger
Tilføjet:
24-07-2007 02:04:48
Svar/Indlæg:
1233/50
5# nu er det jo sårn at jeg har droppet xp for evigt og altid

men jeg skal nu heller ikke skifte fra mit elskede windows vista før om et par år hvis jeg får lov til at beholde min E-academi account da det jo er så dejligt og være medlem af E-academi hvor mit vista business er hentet fra ganske lovligt

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
25-07-2007 21:01:58
Svar/Indlæg:
5874/1287
#17 først og fremmest er det hardware-forbruget i Vista. Mit eget eksempel:
Boot Vista Home Premium op. Åbn en browser med f.eks hwt.dk, åbn mail-program og stifinder, og lad PC'en stå og falde til ro der (30 sekunder uden tryk eller ryk i musen). Strømforbruget på min PC bliver så her aflæst til 191W

Hvis jeg booter op i WindowsXP, åbner browseren på hwt.dk, Outlook express og stifinder, og lader den stå i 30 sekunder, så aflæses strømforbruget til 154W.

I begge tilfælde er Daemon tool og Kaspersky indlæst under boot som de eneste 3. parts programmer. Screensaver inaktiv.

Hvad er det som Vista skal bruge al denne ekstra strøm til? Hvis man ganger op med antal PC'ere bliver det jo til adskillige vindmøllder der skal sættes op, bare pga et nyt OS?

Så her bruges Vista kun sjældent. Større strømforbrug, og lavere performance i spil. En del af performancetabet er selvfølgelig driver-relateret, og vil blive indhentet, men en del af det er ikke. F.eks skal lyden i spil gennem en software "wrapper" for at EAX og surround sound virker som i WinXP (wrapperen ændrer spillenes directsound-kald til OpenAL-kald), da DirectSound ikke er (fuldt?) implementeret i Vista's directX, og det bliver directSound heller IKKE senere i.flg. Microsoft selv.

Bortset fra ovenstående, synes jeg Vista er god at arbejde med, og især den nye søgefunktion er genialt udtænkt, men jeg kan nu ikke rigtig følge Acer her med, at Vista skulle få en masse folk til at smide deres ellers velfungerende PC ud for at købe en ny med Vista. Havde det meget omtalte nye filsystem så i det mindste fulgt med (WinFS), så vi alle kunne mærke det på harddisk-hastighed/sikkerhed, så ville der være en vægtig grund til at opgradere.

espeholt_jr

Elitebruger
Tilføjet:
25-07-2007 23:09:38
Svar/Indlæg:
2175/186
#21 DirectSound vil der ikke blive gjort noget ved fordi det fra DirectX 10 er "deprecated". Nu hedder det XACT, og det er også i software, men vil ikke skulle igennem en masse "emulator lignede".

Udover det, så synes jeg at du skulle værdsætte Shadow copy hvis du har Biz eller bedre, hvor man kan gendanne filer der fx er slettet fra papirkurven. Det må da siges at være bedre data sikkerhed. Shadow copy svarer til Time machine i Mac Os X hvis du kender det.

espeholt_jr

Elitebruger
Tilføjet:
25-07-2007 23:11:01
Svar/Indlæg:
2175/186
#21 og har du evt. prøvet at disable Aero når du måler strøm? kunne være det var det, og hvis det er, så få gfx til at clockke lidt ned i Windows "mode"

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
26-07-2007 02:34:39
Svar/Indlæg:
5874/1287
#23, jeg har skam prøvet at "underclocke" GFX, og det hjælper også lidt, men der er stadig en "fejl-margen" på ca 20watt.

#22, ikke desto mindre skal der downloades en "wrapper" som "oversætter" directsound kald til OpenAL i _nuværende_ spil. Hvordan det bliver i fremtiden med nye spil ved jeg ikke. Mit lydkort er et Creative X-Fi, og i.flg. Creative selv, udkommer der en ny wrapper ind imellem med understøttelse for flere spil.
At slette filer i papirkurven for derefter at kunne gendanne dem igen anser jeg nu ikke for "data-sikkerhed", men mere for "operatør sikkerhed", da det jo er ham/hende der har puttet filerne i papirkurven i første omgang.
Vha Ghost laver jeg backup en gang om ugen, både af XP og af Vista, så jeg har den datasikkerhed jeg behøver til mit brug. Dog ville jeg gerne have haft WinFS, da det jo er en helt anden måde at udnytte en harddisk på, end med drev-bogstaver, rod og mapper. En søgning i WinFS ville jo give meget hurtigere resultat end det gør i dag, men det er åbenbart ikke sådan lige at lave, siden Microsoft har pillet det ud af Vista, indtil videre i hvert fald. Jeg mener det var med i en af de allerførste alfa-udgaver af Longhorn, men siden har jeg ikke set det, kun læst meget lidt om det rundt omkring

espeholt_jr

Elitebruger
Tilføjet:
26-07-2007 14:30:06
Svar/Indlæg:
2175/186
"At slette filer i papirkurven for derefter at kunne gendanne dem igen anser jeg nu ikke for "data-sikkerhed", men mere for "operatør sikkerhed", da det jo er ham/hende der har puttet filerne i papirkurven i første omgang." ikke lige det med papirkurven nej, men hvis et program overskriver en fil, eller ændrer den, kan den oprindelige gendannes, så datasikkerhed må det være.

Ja WinFS kunne være rigtig fedt og vil jo også komme engang i fremtiden. Men det forholder sig sådan at det er for svært og at WinFS var for langsomt. Tidligere ville Apple også indfører noget lignede men fejlede også :(