Leder efter hjælp til min pc.

Software d.  25. juli. 2007, skrevet af malta
Vist: 1044 gange.

malta

Superbruger
Tilføjet:
25-07-2007 16:23:19
Svar/Indlæg:
12/2
Har lige måtte formatere efter et windows crash.
Jeg må indrømme jeg ikke ligefrem er en haj til min egen pc som sådan.
De fleste ting kan jeg selv, men i gutter herinde har altid tweeks og sjove programmer til at optimere pcen. og det søger jeg hjælp til da jeg ikke syns min pc køre optimalt.

Alt info bliver sent ved henvendelse, gerne over msn hvis en eller anden rar person har tid til at hjælpe en pc spasser lidt :)

/malta
steen

Elitebruger
Tilføjet:
25-07-2007 17:34:23
Svar/Indlæg:
2870/65
Hej...og velkommen til.

Du kunne jo starte med at udfylde din profil, så det er muligt at se hvad for noget HW du har.

Det er også nemmere at bedømme om vi bor tæt på dig...hvis nogen havde lyst til at give en hånd med.

Nu kan der jo være en bunke grunde til at en pc ikke kører optimalt...for lige remse en håndfuld op:

1. Forkert sammensætning af HW-komponenter. Hvis de forskellige dele ikke er optimeret til hinanden, bliver resultatet gerne derefter.
2. Forkerte eller dårlige drivere. Drivere har ofte spillet mange et puds eller 2...især mht. perfomance.
3. Hvordan installerer du? Der er en række ting som man bør overveje grundigt inden man starter på en installation....f.eks. installerer man ikke windows med netstik i...uden at man risikerer at få snavs ind på maskinen inden installationen er færdig.
4. Brug ikke tunge AV-programmer, så som Symantec. Det sløver en maskine i den grad.
5. Inden man "pladrer" en masse programmer på maskinen, kan man bruge forskellige tweaks/registry hacks/lukke tjenester man ikke bruger. Bruger du f.eks Microsoft Error reporting til noget? Hvis ikke, så slå det fra.
6. F.eks kan man bruge Winrar istedet for Winzip. Winrar kan håndtere langt flere formater end winzip...og bruger færre ressourcer.

Der er sikkert en del personer herinde som kan give mange gode tips, men der er nu ikke noget så godt som erfaring/hands on.

Tosk

Overclocker
Tilføjet:
25-07-2007 17:38:16
Svar/Indlæg:
24/3
fortæl os om dit windows crash var det blå skærm eller hvad..?

malta

Superbruger
Tilføjet:
25-07-2007 17:55:01
Svar/Indlæg:
12/2
Det var ikke blå skærm og jeg har oplevet det 2 gange nu. det er efter et genstart og så lige inden den kommer ind i windows efter loding screen så går den bare i sort skærm og bliver der... der kommer ingen windows startop lyd så det er ikke bare skærmen der er out of range .. men det er første gang jeg har oplevet sådan nogle crash med windows xp.

Jeg udfylder lige min profil.

Og mange tak steen. Men igen jeg er meget ringe til at lukke for ting jeg ikke bruger da jeg er ny indenfor at "rode med min pc" i den forstand :)

malta

Superbruger
Tilføjet:
25-07-2007 18:03:52
Svar/Indlæg:
12/2
Profil Updated. Mangler kun strømforsyning lige pt som jeg skal finde ud af

Tahiti

Elitebruger
Tilføjet:
25-07-2007 18:23:48
Svar/Indlæg:
2676/147
Velkommen til 😲 🤡

Håber du finder den hjælp du søger, for jeg kan desværre ikke hjælpe dig 😩

/Tahiti

Tahiti

Elitebruger
Tilføjet:
25-07-2007 18:54:58
Svar/Indlæg:
2676/147
Kan da lige hjælpe lidt, så d dovne os kan se dit system 😛

Bundkort: Asrock 393dual-SATA2
Chipset: ALI M1695 / southBridge ALI M1563
CPU: AMD - AMD Athlon 64 X2 3800+
Grafikkort: Nvidia - GeForce 7600 GS PCI express x16
Ram: 2x1gb Dual chan. ram jeg ikke lige kan huske navnet på.
Harddisk: 2x36 GB WD raptor +1 500GB SAMSUNG HD501LJ SCSI
CD/DVD TSST corp DVD-ROM SH-D162C

Udover dit "gå i sort probelm", hvilke ting skal de programmer så kunne gøre, som du efterlyser i post #0 ?

/Tahiti

steen

Elitebruger
Tilføjet:
25-07-2007 18:59:46
Svar/Indlæg:
2870/65
# 3 Velbekommen.

Kan da hjælpe lidt mere:

Når du ser det første billede efter POST (Sort skærm med hvide tegn: optælling af enheder i BIOS), begynder windows at loade de basale driverne. Hvis det er et problem med en enheds-driver eller hardware, vil windows som oftest fejle her (tidligt i opstarten). En fejl på dette tidspunkt vil næsten helt sikkert ende i en blå skærm. I denne fase vil du se windows logoet...og en grøn indikator der indikerer at enhedsdriverne loades.

Når det blå vindue dukker op, begynder windows at loade diverse services. Hvis der er problemer med en service eller de drivere/program-afhængigheder som loades på dette tidspunkt, vil du se det nu. Windows vi enten hænge i lang tid eller ikke svare...og nogle gange ende op med en blå skærm.

Hvis du kan nå ind i windows (i fejlsikret tilstand vha. F8, inden enhedsdriverne loades) skal du i Denne Computer (højreklikke - tag Egenskaber) finde det sted hvor du slår "Automatisk genstart" fra...ved at fjerne fluebenet ud for denne indstilling.
Så vil windows (næste gang der er fejl) komme med en blå skærm der fortæller en del koder. Disse koder skriver du ned, f.eks 0x000007e og så en kort beskrivelse...f.eks "der er problemer med ntfs.sys...".

Så kigger du efter fejlkoden her: http://www.aumha.org/a/stop.ht...

Så har du noget mere at gå efter. Hvis det ikke giver noget, så poster du bare lidt om fejlkoden her. Så vil jeg prøve at hjælpe så godt jeg kan.

malta

Superbruger
Tilføjet:
25-07-2007 19:10:28
Svar/Indlæg:
12/2
ehm ja.. Jeg er lidt henover det problem med at den gik i sort skærm for valgte at formatere. så nu er jeg bare på udkig efter en der har forstand på selve pc´en. Syns ikke min cpu køre så optimalt som den burde eftersom det skulle være en dual core.. har hørt nogen sige at den jeg har nu, ikke er en "rigtig" dual core. hvad det så end skal betyde aner jeg intet om. men i bund og grund søger jeg en der kan få min pc til at yde mere end den gør nu da den er ret sløv med fx spil. evt. tips til om mit bundkort er crap, eller hvad det end kunne være der gør at min pc bare performer ringe generelt. Jeg tror ikke min strømforsyning er så mega god igen, men er dog ikke sikker på det. kan det være det der gør at min cpu performer ringe?

Alt input er virkelig velkommen da jeg bare vil ha fixet problemet.

malta

Superbruger
Tilføjet:
25-07-2007 19:17:24
Svar/Indlæg:
12/2

Jamen generelt Tweaks til alt, vil bare ha en pc der kan spake en bette smule røv og slå unødvendige ting fra i windows fx. som steen er inde på.

Alt der ville kunne få min pc til at performe mere end nu.

steen

Elitebruger
Tilføjet:
25-07-2007 23:26:44
Svar/Indlæg:
2870/65
Start her:

http://www.tweakxp.com/perform...

Fortsæt her:

http://www.winhelp.dk/menuaz.h...

Inden du begynder på nogle af de tips, kan jeg anbefale at du bruger 50$ på sådan et lille tool til backup, her: http://www.acronis.com/

Acronis Home 10 er alle pengene værd.

malta

Superbruger
Tilføjet:
27-07-2007 19:37:07
Svar/Indlæg:
12/2
Hej igen alle sammen. Mange tak for de mange råd jeg har fået ved at poste herinde. Jeg fik en venlig sjæl til at lave FjernSupport på min pc så nu køre den bare ubeklageligt :) Så denne post må gerne blive slettet så den ikke ligger og fylder: =)