Gennemgangsafbryder på forlængerstrømkabel

Diverse d.  28. juli. 2007, skrevet af Aliaz
Vist: 1447 gange.

Aliaz

Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2007 21:27:09
Svar/Indlæg:
1015/333
Hej

Jeg har 2 fladskærme som er tilsluttet den samme stikdåse. Om natten slukker jeg bare på stikkontakten. Desværre er denne stikkontakt omme bag den ene højttaler. Træls sted.

Derfor har jeg i dag monteret en gennemgangsafbryder på strømkablet som går fra stikdåsen til stikkontakten. Meningen er så at den skal ligge på bordet sådan jeg hurtigt kan tænde/slukke begge skærme på én gang. Når der er slukket står skærmenes strømadaptere heller ikke og varmer/bruger strøm.
Da jeg tændte på gennemgangsafbryderen gnistede det. Det vil det nok gøre så længe kontaktfladen i afbryderen er lille. Jeg vil derfor ikke fortsætte med denne løsning.

Afbryderen er den eneste Bauhaus havde...og kostede kun 10 kr. Vil mit problem ikke blive løst, hvis jeg får fat på en bedre afbryder, som har en større kontaktflade?

Alternativt kunne jeg købt en stikdåse med afbryder på, men jeg ville jo gerne slippe for at have sådan en grim klods liggende på bordet.
Fiddoo

Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2007 22:31:17
Svar/Indlæg:
1293/104
Hvis det er en 230V afbryder du har købt, burde der ikke være noget i vejen for at bruge den. Der står nok nogle specifikationer på den. Prøv at se. F.eks. 230/4= 230 volt 4 ampere.

Aliaz

Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2007 22:40:01
Svar/Indlæg:
1015/333
det er en 230V mindst. Der står 4A250V på den. Jeg er bare ikke helt tryg ved at jeg kunne se gnister inde i den da jeg tændte. Det er 2stk Delle 2001FP 20,1" TFT skærme jeg har.

Den ligner denne på en prik. http://www.greenline.dk Gå ind under LØS EL \ Div. Små EL \ (nr 3 på listen)

Hvad foreslår du?

Aliaz

Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2007 22:54:37
Svar/Indlæg:
1015/333
Jeg mener en skærm er opgivet til max 90W.

U * I = P
230 * I = 90
I = 0,4A cirka.

Det er så 0,8A for 2 skærme.

Jeg kan bare ikke lide gnisten. Især ikke hvis den springer igennem revnen og rister mine fingre.

groundz

Superbruger
Tilføjet:
28-07-2007 23:56:56
Svar/Indlæg:
196/10
De bruger meget mere som startstrøm, men jeg ville ikke være u tryk ved det hvis jeg var dig. Det er rigtigt at hvis du fandt en bedre afbryder ville den kunne klare mere. du kunne evnt. købe et underlag til en fuga afb. og en 1 polet kontakt i harraldnyborg

#Devastator

Elitebruger
Tilføjet:
29-07-2007 00:02:17
Svar/Indlæg:
1581/5
det gnister somend også når du tænder på stikkontakten på vægen, der ser du det bare ikke. Du kan være ganske tryg, med en pc et par skærme højtalere og diverse kommer du ikke over 2ampere forbrug, og kontakten kan sagtens holde til "start strømmen".

evt. kan du købe en i en lidt kraftigere ugennemsigtig plastik ved en "lys butik" eller lign. så kan du ikke se gnisten.

Atomizer

Elitebruger
Tilføjet:
29-07-2007 00:08:31
Svar/Indlæg:
688/32
Hvorfor får du ikke bare fat i en elsparre skinne til USB porten?

Så slukker alt du har siddene i skinnen når du slukker computeren. Eller du har måske computeren tændt hele tiden?

Jeg har købt en i Bilka til omkring 70kr.

Fiddoo

Elitebruger
Tilføjet:
29-07-2007 00:10:57
Svar/Indlæg:
1293/104
Du kan roligt bruge den afbryder.

Aliaz

Elitebruger
Tilføjet:
29-07-2007 01:28:38
Svar/Indlæg:
1015/333
Det er rigtigt nok det med gnisten. Opdagede det en enkelt gang da jeg tændte eller slukkede den anden stikkontakt på væggen, som jeg har TV-udstyr og anlæg tilsluttet. Der så jeg et blåt glimt af gnisten.

Når mine skærme er angivet til Max 90W, så er det vel den maksimale effekt de trækker, som må formodes at være, når de tændes? Efter denne beregning så kommer jeg ikke over 0,8A.

PC'en kører af og til om natten, hvor jeg så bare slukker skærmene, derfor har jeg ikke en USB-skinne. Hvis PC'en ikke kører om natten, så slukker jeg på den tredje stikkontakt i stuen, hvor PC'en kører på for sig selv.

Dvs., jeg godt kan regne med at selvom det gnister så kan skærmene ikke tage skade, og metalstykkerne i afbryderen vil ikke smelte/brænde sammen?

Coctail

Elitebruger
Tilføjet:
29-07-2007 01:50:50
Svar/Indlæg:
2353/24
Du skal bare trykke på kontakten i normal hastighed, så sker der ingenting. det er noget andet hvis du laaaangsomt trykker på kontakten, så vil den med tiden brænde af.

Jeg har set nogle gennemgangsafbrydere brænde i stykker, men det har været pga. dårlig tilslutning af ledningerne, haft ir og som var over 25år gamle..

Strøm er ikke noget man skal være bange for, men man skal have respekt for det!

Aliaz

Elitebruger
Tilføjet:
29-07-2007 02:02:56
Svar/Indlæg:
1015/333
Jeg skal huske at trykke ret hurtigt. Jeg sørgede for at få den samlet godt med ledningerne. Der er sådan et slags "plastic-cover inde i den som skal skrues fast ned over, som nok skal beskytte mod gnister....sikkerhed generelt. Dette cover har de selvfølgelig lavet i næsten gennemsigtigt plastic-materiale. Selve afbryderen er i hvid plast. Jeg kunne lægge et stykke sort papir ind i....så ses det i hvert fald ikke.

Aliaz

Elitebruger
Tilføjet:
29-07-2007 02:39:52
Svar/Indlæg:
1015/333
Jeg satte den til igen og slukkede og tændte 3 gange. Havde lagt noget sort papir i den, så man ikke skulle kunne se gnister, men det kunne jeg alligevel. Efter 3. gang virker den nu ikke længere, så min skepsis var god nok.

Z-5500

Overclocker
Tilføjet:
29-07-2007 08:44:36
Svar/Indlæg:
231/20
har du overhovedet jord kontakt på stik øsen???

zet00r

Overclocker
Tilføjet:
29-07-2007 11:37:15
Svar/Indlæg:
1106/30
evt kunne du bare skrue en dåse fast på siden af dit bord med afbryder :)

Aliaz

Elitebruger
Tilføjet:
29-07-2007 11:58:32
Svar/Indlæg:
1015/333
Der er ikke jord på noget som helst i denne lejlighed.

Mon ikke det vil virke, hvis jeg får fat i en bedre afbryder. Det må alligevel være startstrømmen den ikke kan holde til.

Fiddoo

Elitebruger
Tilføjet:
29-07-2007 13:39:12
Svar/Indlæg:
1293/104
Selvfølgelig vil det det. Der sidder en milliard af dem over alt i Danmark som alle virker upåklageligt. Du har bare været uheldig. Smut ind i en elbutik og køb en ordentlig en 😀

Atomizer

Elitebruger
Tilføjet:
29-07-2007 13:43:50
Svar/Indlæg:
688/32
Gnister og papir lyder ikke så godt sammen, jeg ville være mere bekymret efter du har lavet dette "mod".

Trak engang en masse strøm fra én stikdåse der blev delt ud i flere. Hvis jeg ville sætte den i væggen skulle jeg gøre det uden kontakten var tændt, ellers svejsede benene fast i stikkontakten inden jeg kunne nå at trykke den helt ind. DET gav gnister :)

Aliaz

Elitebruger
Tilføjet:
29-07-2007 14:40:50
Svar/Indlæg:
1015/333
Papiret lå blot oven over det bestykkelses-cover....dvs eneste formål var at mørklægge....så det har næppe skadet den.

Jeg har forsøgt at fordele mit strømbehov over 3 stikkontakter, for at de hver især ikke skal blive for belastet, og sådan jeg kan slukke al PC-grej mens TV, dvd og forstærker stadig er tændt...osv.

Nu du siger det med svejse. Da jeg åbnede stikdåsen for at montere et lidt længere nyt strømkabel, så bemærkede jeg at i de 2 stik hvor strømkabler til skærmene havde siddet, kunne jeg på kobberskinden se at de må have været lidt varmt / gnistet / ala svejse-tendens.

Printeren er den eneste anden tilslutning i denne stikdåse, og printeren er alligevel slukket på kontakten på printeren, da jeg sjældent bruger den.

Når jeg kigger ind i afbryderen, så er det sted, hvor hvor forbindelsen skal skabes, altså også ret lille. Man kan godt forestille sig at det ikke vil holde.

Jeg må prøve en el-butik, men gad vide om de overhoveder har en der er bedre, så længe det er til lampe/stue-brug.

Kan være at enden bliver, at jeg må finde en fra noget erhverv.

Aliaz

Elitebruger
Tilføjet:
29-07-2007 14:49:49
Svar/Indlæg:
1015/333
Jeg har skildt den ad nu. Kontaktfladen er ret lille, og derfor har det gnistet og dannet en sort plet, og derfor er der ikke længere forbindelse.