Valg af hardware

Diverse d.  30. juli. 2007, skrevet af Zooy
Vist: 239 gange.

Zooy

Elitebruger
Tilføjet:
30-07-2007 23:03:41
Svar/Indlæg:
88/5
Hej HWT, jeg står og skal have udskiftet min computer og mangler derfor lidt hjælp til valg af dele. Computeren skal primært bruges til grafik og lidt 3d men også spil (FSX, Crysis etc). Den skal også overclockes lidt for at udnytte rammene optimalt.

Jeg har allerede bestemt mig for følgende dele:

Mobo: Asus P5k
CPU: E6600/E6550
HD: Samsung T166 320gb
GFX: 8800GTS 320mb
PSU: Corsair HX520W
Kabinet: Antec Performance One P182
Køler: Scythe Ninja PLUS SCNJ-1100P Rev. B

Jeg mangler hjælp til valg af ram og en SATA DVD brænder. Jeg har kig på V-data 2x1gb pc6400 cl5 http://www.edbpriser.dk/Produc...
og
Samsung SH-S183A (Sort) http://www.edbpriser.dk/Produc...
Men jeg har hørt at der er nogle problemer med nogle sata brændere og bundkort mht boot fra cd, er der nogle der kan be/afkræfte dette?
Mit budget for hele computeren er på max 8k.

Jeg har også hørt at de kommende grafikkort fra nvidia kun kommer til at kunne køre i PCIe 2.0 hvilket, så vidt jeg har kunnet finde ud, af ikke understøttes af P35 chipættet. Jeg er derfor lidt bekymret for at blive fanget i samme opgraderings dilemma som da PCIe 1 blev indført og AGP udgik, og ikke have mulighed for at opgradere til et bedre grafikkort senere når dx10 for alvor bliver udbredt. Er det værd at vente på x38/PCIe 2.0?

MVH
Zooy

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
30-07-2007 23:32:59
Svar/Indlæg:
14079/622
Du har valgt de dele ganske glimrende. :yes:
Dog er det ligefør prisforskellen til Q6600 er så lille, at jeg vil råde dig til at købe sådan en. På den anden side bliver den temmelig varm, og så kan du kun udnytte den hvis du eksempelvis laver encoding imens du spiller. Men understøttelsen burde være på vej, så det kunne være en slags "fremtidssikring", selvom det ord ellers er latterligt at bruge i hardwareverdenen. 😛
Forresten, hvorfor ikke tage en Scythe Infinity i stedet ? Den køler bedre og koster vidst det samme.

V-Data rammene er rigtig fine til prisen - har selv sådan et sæt.. MEN det er kun PC-Huset der forhandler dem, og dem skal du holde sig langt væk fra - de snyder folk så det driver. Så find nogle andre.
DVD Drevet er fint, og der skulle ikke være nogle problemer med boot osv - det burde høre fortiden til, da S-ATA ikke var understøttet af chipsettene. 🙂

Mht. PCI-E 2.0 skulle jeg ellers mene, at det var bagudkompatibelt ? Men lige meget hvad synes jeg ikke du skal vente - sådan kan man jo blive ved. Men det er helt op til dig selvfølgelig.

Niclas!

Superbruger
Tilføjet:
30-07-2007 23:56:37
Svar/Indlæg:
236/34
#1 PCI-E 2.0 er bagudkompatibelt, men hvis han nu køber et bundkort nu, der kører PCI-E 1.0 og et tilsvarende grafik kort. Derefter kan han ikke købe et 2.0-grafkkort og putte i. Nok det han har tænkt sig. Men han kan sagtens proppe et PCI-E 1.0 grafikkort i en 2.0 port. Sådan som jeg har forstået det.

Zooy

Elitebruger
Tilføjet:
31-07-2007 00:37:58
Svar/Indlæg:
88/5
Tak far de hurtige svar.
1# Jeg har valgt Ninjaen fordi den skulle køle bedre med et lavt airflow og derved give mulighed for et mere støjsvagt system. Mht til Q6600 har jeg også tænkt på at vælge den, men da jeg gerne vil have et støjsvagt system og stadig overclocke det til 3ghz+ bliver det nok et problem. Hvordan er overclockings potentialet for Q6600 vs E6550? Det kræver vel næsten vand at holde en Q6600 over 3Ghz kold, uden at det larmer for meget.

#2 Hvis kortene er bagudkompatible er der ingen grund til at vente, det er også det der vil give mest mening da ingen endnu har PCIe 2.0 og markedet ville være meget begrænset hvis kortene kun kan kører i PCIe 2.0.

Er der nogle der har andre forslag til ram?

MVH
Zooy