Prog til observering af ustabilt system?

Diverse d.  31. juli. 2007, skrevet af michaelnacho
Vist: 384 gange.

michaelnacho

Superbruger
Tilføjet:
31-07-2007 20:40:27
Svar/Indlæg:
281/74
Er ved at være godt træt af min AMD maskine som jeg bruger til media center.

Den genstarter bare sådan uden videre mens man ser fjernsynog sådan. Det er forskelligt hvor lang tid der går. en halv time, en time eller 5. Det er ikke noget med at det begynder at hakke eller noget. Det kommer som et lyn fra en klar himmel.

Hva fuck er der ivejen.

Kan man ik få et program der kører i baggrunden og holder øje med gpu temp alt så noget som kan sige hvad det er der galt siden den chrasher.

Smasker sku snart den her spand udover altanen hvis det blir ved.
MazdaMadsen

Moderator
Tilføjet:
31-07-2007 21:25:29
Svar/Indlæg:
5039/109
Det lyder som et klassisk ram problem.

Hent memtest86.iso, og brænd det ud på en skive, boot op på den og lad den køre nogle gange igennem. Hvis du får en fejl her, ja, så er der noget galt med dine ram.

Du kan også prøve at køre prime95 hvis du har en singlecore maskine. Ellers er det orthos du skal have fat i, hvis det er en dualcore maskine.

De 2 sidste programmer tester cpu, ram og det der er i mellem dem. Hvis der viser sig fejl i testen, er din maskine ustabil.

Lars

Superbruger
Tilføjet:
31-07-2007 21:50:11
Svar/Indlæg:
1633/76
Gå ind i egenskaber for denne computer, vælg avanceret tab'en, klik på indstillinger for startup og recovery.. i det nye vindue fjerner du lige fluebenet i automatisk genstart..

nu får du en blå skærm i stedet for den bare genstarter. Skriv ned det der står på skærmen og post det herinde - det burde give en ledetråd om hvad der er i vejen.

Havegas

Overclocker
Tilføjet:
31-07-2007 22:04:56
Svar/Indlæg:
127/5
Du kan os prøve at gå ind i din Event Viewer og se om der står noget der..

michaelnacho

Superbruger
Tilføjet:
01-08-2007 09:33:21
Svar/Indlæg:
281/74
Hmm nu har den stået hele natten med det memtest. Kører stadig på test 7. Heh det tager sku lang tid?

Men den har ik fundet nogen fejl endnu 😕

Så må jeg prøve det der Prime95 bagefter.

Havegas> Har ik tænkt mig at sidde og stirre på event viewer i flere timer til den pludselig går ned hehe. Har også et liv. Sku jeg da mene 🤡

Ghe2

Superbruger
Tilføjet:
01-08-2007 09:58:33
Svar/Indlæg:
732/39
#4 Du skal heller ikke sidde og glo på event viewer og vente på fejlen.....det er en logfil som beskriver events der er sket....altså hvis et program holder op med at svare eller laver konflikt.

Højreklik på denne computer - vælg administrer - logbog - system....og kig efter gule advarsler og røde fejl og læs hvad der står, hvis du ikke forstår fejlen kan du google den eller poste den her.

michaelnacho

Superbruger
Tilføjet:
02-08-2007 00:43:43
Svar/Indlæg:
281/74
Nå okay helt sikkert.. Det vil jeg da lige prøve..

Men problemet er at nu er den igang med memtester. Den har kørt i 25 timer nu.. Hvor lang tid tager det shit? 😲 har 2x512mb.

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
02-08-2007 01:05:45
Svar/Indlæg:
3943/44
Har den kørt i 25 timer, så er det nok ikke dine ram der er problemet.

Men kik i event viewer, den fortæller faktisk en del om fejlen. (selvom det da godt kan være lidt kryptisk)

Men ud over ram er der en ting som meget ofte har skylden i forbindelse med et ustabilt system og det er strømforsyningen.
Da memtest ligger en konstant lav belastning på strømforsyningen er det ikke sikkert at problemet vises der.

Men igen det kan være mange ting, software, måske en harddisk.

michaelnacho

Superbruger
Tilføjet:
02-08-2007 12:06:29
Svar/Indlæg:
281/74
ja nu har den stået i 37 timer uden den har fundet nogle fejl. Ved ik om den bare blir ved til uendelighed med at teste i det program?

Men jeg må lige prøve at lade den køre og når så den går ned så kan jeg gå ind den log der og se hvad der står. så skriver jeg det lige herinde.

har også gjort sådan så den kommer med en blå skærm istedet for at genstarte.

Så må vi se hvad der så sker..

Lars

Superbruger
Tilføjet:
02-08-2007 12:09:30
Svar/Indlæg:
1633/76
Ja den kører i uendelighed. Den kører alle tests som er et "loop".. det er sædvanligvis nok til at teste om ens ram er i orden. Jeg gætter på at du har nået en 4-5 loops efterhånden 😀

Husk at skriv hvad der står på den blå skærm, det giver altid nogle gode ledetråde 🙂

michaelnacho

Superbruger
Tilføjet:
02-08-2007 12:43:11
Svar/Indlæg:
281/74
Hehe troede at det var noget der to en halv time eller så noget. Men tænkte jeg nok lige måtte køre. Ja den kørte vist på nr 4 test hehe.

Sidder bare og ser fjernsyn på MCE og venter på lortet går ned haha 🤣

michaelnacho

Superbruger
Tilføjet:
02-08-2007 22:21:53
Svar/Indlæg:
281/74
Ok what the f***

Tænkte at jeg bare ville lade lortet køre.. Nu er jeg kommet hjem fra arbejde og MCE kører stadigvæk så der er fjernsyn for fuld hammer.. Så ingen probs..

Heh ku da være fedt at der ikke er nogen probs mere men virker da total mærkeligt at der nu ikke er nogen fejl. 😲 Strange..

michaelnacho

Superbruger
Tilføjet:
05-08-2007 16:12:37
Svar/Indlæg:
281/74
Bummelum. Så er en gal..

Så gik lortet sku ned. Mærkeligt den bare genstarter når jeg har sat den til ikke at automatisk at genstarte. Men det er den åbenbart pænt ligeglad med.

Men inde under Computer mangagement i logobogen under System står der på det tidspunkt den gik ned:

(Rød cirkel med kryds) Fejl 15:38:55 Dhcp
(Gul trekant med udråbstegn)Advarsel 15:38:48 Dhcp

Hvis jeg så dobbeltklikker på den gule først så står der:
----
Computeren kunne ikke forny sin adresse fra netværket (fra DHCP-serveren) for netværkskortet med netværksadressen 0050BAADA1BC. Der opstod følgende fejl:
Handlingen blev afbrudt af brugeren. . Computeren vil fortsat forsøge at få tildelt en adresse fra netværksadresseserveren (DHCP).

Yderligere oplysninger finder du under Hjælp og support på http://go.microsoft.com/fwlink...
----

På den røde står der så:
----
Rettigheden til IP-adressen 10.0.0.4 for netværkskortet med netværksadressen 0050BAADA1BC blev nægtet af DHCP-serveren 10.0.0.1 (DHCP-serveren sendte en DHCPNACK-meddelelse).

Yderligere oplysninger finder du under Hjælp og support på http://go.microsoft.com/fwlink...
----

Så det må være noget med netkortet måske? Må lige se om der findes opdateringer og om jeg kan sætte det op på en anden måde.

michaelnacho

Superbruger
Tilføjet:
05-08-2007 19:11:46
Svar/Indlæg:
281/74
Nu gik den ned igen.. Men ikke med samme kode..

I logbogen står der:

(cirkel med i)Oplysninger 18:59:39 eventlog

----
Microsoft (R) Windows (R) 5.01. 2600 Service Pack 2 Uniprocessor Free.

----

Når jeg klikker på linket kommer står der dette:

----
The user restarted or shut down the computer by clicking Start or pressing CTRL+ALT+DELETE, and then clicking Shut Down. The message displays the Windows product information for the computer logging the message, including the product name, version, build number, service pack number, and operating system type.
----

What the fuck?? Det passer jo meget godt at computeren genstarter men den gør det jo uden at jeg på nogen måde rør ved noget. Og rent tilfældige tidspunkter.

Hva faen gør jeg? 😕 😕

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
05-08-2007 20:24:50
Svar/Indlæg:
3943/44
Undre mig lidt over at den skriver at du selv har genstartet... måske en virus, men skulle undre mig.

Jeg ville prøve en anden strømforsyning hvis du har mulighed for det.

michaelnacho

Superbruger
Tilføjet:
06-08-2007 10:55:56
Svar/Indlæg:
281/74
Ja det virker meget sært. har ikke nogen virus. har kørt komplet scanning osv.

Må lige se om jeg har noget strømforsyning liggende jeg kan prøve med.

Må også lige køre noget test på den harddisk. Står bare helt på bar bund 😩

michaelnacho

Superbruger
Tilføjet:
14-08-2007 00:07:14
Svar/Indlæg:
281/74
Hmm nu er den begyndt at gøre det meget oftere. Hver 10 min eller så noget når jeg ser fjernsyn og den har også lige gjort det bare ved at spille winamp..

Men kommer til at tænke på noget. I min beskrivelse har jeg skrevet følgende:
Bundkortet står til max at ku køre med 1400 MHz duron/athlon cpu (200 FSB) men jeg har så smidt en Athlon XP Thoroughtbred 2200+ 1.8 GHz (266 FSB)i. Har unlocket den på L3 #5 og den kører på 2100 MHz hehe.. Synes jeg er ok på sådan et bundkort der er lavet i 1999 😉

Det skal så siges at den ikke er overclocket nu. Men kan måske have noget at gøre med det unlock halløj der.. Ka ik huske om man sku modde den for at den ku køre på det mobo eller om det kun var hvis man sku overclocke..

Men tænker at det måske kan være en af de "lus" som ikke er 100% og den så derfor bare cutter og genstarter..

Hmm...