Hvordan kan man lave sit eget operativsystem?

Hyggehjørnet d.  02. august. 2007, skrevet af Fangokk
Vist: 542 gange.

Fangokk

Overclocker
Tilføjet:
02-08-2007 23:43:07
Svar/Indlæg:
5/1
Altså jeg tænker på ligesom XP er et styresystem, og VISTA osv.

- Hvordan kan man lave sit eget?
skal man selv kode det eller skal man have kenskab til nogle af programsprogene såsom c++?

🙂
Ghe2

Superbruger
Tilføjet:
02-08-2007 23:58:35
Svar/Indlæg:
732/39
Hvis du ikke ved det, er du nok heller ikke i stand til at skrive et styresystem.

MS f.eks. har en hær af giftige kodere til at arbejde for dem og selv de kommer i problemer....ellers var updates jo ikke nødvendige hvis de havde lavet det 100% iorden fra starten.

zet00r

Overclocker
Tilføjet:
03-08-2007 00:00:06
Svar/Indlæg:
1106/30
du kan veld finde en kerne og bygge ud fra den, og ja det er veld c og c++

100% du kan finde noget på google 😀

aigh!

Overclocker
Tilføjet:
03-08-2007 00:16:32
Svar/Indlæg:
529/97
Haha den idé kan du ligeså godt bare droppe nu :D

Fangokk

Overclocker
Tilføjet:
03-08-2007 00:29:56
Svar/Indlæg:
5/1
#3 Droppe? :P

Jeg er parat til at læse ;D

Og jeg mener også at hvis man skal lære noget nyt, skal man jo starte et eller andet sted? :)

Qlkusken

Superbruger
Tilføjet:
03-08-2007 00:55:56
Svar/Indlæg:
126/59
Hvis du skal starte et sted, vil jeg da anbefale Linux. Der kan med mange guides online sætte sig ind i hvordan det er at programmere, hvilke processer man skal igennem, hvordan man skal tænke osv. Bare google, det får du en hel del ud af. Noget andet er at C++ heller ikke er et dårligt valg at starte ud fra da mange applikationer og lignende er baseret over dette sprog. Hvad andet er om det, er at det ikke ligefrem er særlig avanceret eller nærmere sagt, det strækker sig ikke så langt. Men C++ er en begyndelse og der findes også masser af guides til dette sprog. Samt masser af programmer hvori du kan lave dine programmeringer.

Bare google C++.

Det her er en meget god side med gennemgang af C++ http://www.cplusplus.com/doc/t... - har selv brugt den. Men den er lidt besværlig at komme i gang med.

Et sidste ord er at, ja, du programmerer sådan set ikke bare et styresystem uden videre. For de fleste har taget en lang uddannelse for at kunne lave en brøkdel af et styresystem.

Modsat så er mange linux programmører startet fra grunden af uden uddannelse som 18 årige og deromkring. Og havnet ud i at være med til at programmere nogle af de mest populære distributioner.

Denne her erfaring er ikke en jeg selv har "fanget", men jeg har selv gået med en ide for et års tid tilbage og var helt besat af tanken om at programmere noget. Spurgte da en bekendt som er datalog, og det var hvad han fortalte mig.

Jeg programmerer ikke mere i dag, andet end et par mirc scripts og photoshop scripts til det fornødne. Fordi man er doven.

Håber du kan bruge det til noget. 😲

Fangokk

Overclocker
Tilføjet:
03-08-2007 01:00:41
Svar/Indlæg:
5/1

Mange tak, det lød fornuftigt ! :D

rockmads

Overclocker
Tilføjet:
03-08-2007 01:01:20
Svar/Indlæg:
211/36
Du kunne jo starte med at kode programmer og få lidt erfaring - kræver jo at man kender du tusinder at tilføjelser der er i programeringssprog.
Derefter ville det vel være nemmest at prøve sig frem med Linux.

Fangokk

Overclocker
Tilføjet:
03-08-2007 01:06:33
Svar/Indlæg:
5/1

kan du forklare hvad linux er? Er det ikke et styreprogram/computer af en art? ;s

Den tredje August 2007 begynder jeg!

Er begyndt at læse tuts og har fået downloadet en compiler. Nu for vi at se hvad der sker ;)

steen

Elitebruger
Tilføjet:
03-08-2007 01:48:55
Svar/Indlæg:
2870/65
# 8 Linux er et (eller mange forskellige) operativ-system. Linux findes i et væld af forskellige distributioner (distros).

Thorvald Linus som er guru og opfinder af Linux, brugte år til at lave den første "kerne", så det er noget af et projekt du har tænkt dig at gå i gang med...men det er fedt at se folk med ambitioner.

At lave en kerne, kræver at man har rigtig god indsigt i hvordan hardware opfører sig. Der er jo en del ting indeni sådan en fætter der skal have adgang til mangt og meget for at man har en funktionel kerne.

Jeg vil da foreslå dig, at du henter en linux kerne og begynder at at compilere din egen kerne (små ændringer) for at komme igang og få overblik over hvor stort et projekt det er.

NickKokkedal

Superbruger
Tilføjet:
03-08-2007 02:46:17
Svar/Indlæg:
2600/84
Nok lidt demoraliserende, men holy mother******* good luck siger jeg ^^

Du burde nok starte med noget mere simpelt :D
Kender dog godt følelsen :D

aigh!

Overclocker
Tilføjet:
03-08-2007 02:50:28
Svar/Indlæg:
529/97

Well, jamen altså hvis det er det du brænder for, så gør du det. Du skal nok bare vide, at det er ikke noget du "lige studerer en periode, og så ved du det", det kunne hurtigt gå hen og tage mange år ;)

Gilbert

Elitebruger
Tilføjet:
03-08-2007 08:03:51
Svar/Indlæg:
4089/252
Du kan starte med lidt PHP/ASP/Jacascript.

Ved PHP og ASP skal du fra starten programmere OOP (Object oriented programming). Når du om 1-2 år er god til det, begynder du at rode lidt med XML/XCLT. Når alt dette er gjort, kan du prøve dig frem med C++ :)

Alle sprog er bygget nogenlunde ens op, så man burde kunne se ideen med et nmyt sprog, hvis bare man kender opbygningen fra et andet.

Jeg tror aldrig du får lavet et OS, da der simpelthen er for mange linjer kode til at du ville kunne nå det i din livstid.

Stensgaard

Elitebruger
Tilføjet:
03-08-2007 09:10:24
Svar/Indlæg:
2620/327
Som #12 siger, så vil det tage et helt liv eller mere for én person at skrive et komplet styresystem på niveau med Windows eller Linux.

Mit forslag er, at du prøver at hente og installere en eller anden Linux, fx Ubuntu (http://www.ubuntu.com/ ), og installere den, gerne på en seperat harddisk eller en seperat computer. At bruge den vil give dig en idé om, hvordan et styresystem også kan se ud, og så kan du begynde at lave om på de mange ting, der kan laves om i Linux. Når du så har fået styr på Linux og programmering (om et par år 😉 ), kunne du jo prøve at lave din egen Linux ud fra kernen.

TB

Elitebruger
Tilføjet:
03-08-2007 09:53:59
Svar/Indlæg:
767/51
#12 og #13 har I drukket hash? ;) Det tager ikke 78 år at kode et operativsystem. jeg har da lavet et på 3 uger :)

Men det er _ikke_ let, du skal skirve en god del kode i assembler eller maskinkode, du skal håndtere et ufatteligt stort antal nterrupts, men dette er slet ikke det værste.
Det værste er debugging.. Du kan ikke på noget tidspunkt være sikker på at dine interrupts kommer i samme rækkefølge som sidste gang du debuggede, så du kan se en fejl en gang og så aldrig se den igen - men det betyder ikke at den ikke skal rettes.
Derudover skal du debugge i HEX data, da du ikke bare lige har en debugger ved hånden som kan oversætte for dig. Tro mig det er IKKE sjovt at debugge et OS under udviklingen af det.

Hvis du aldrig har kodet før - så skyd en stor fed hvid pil efter det. Få dig en linux distro, og start med at lære hvordan du compiler software til den, og til hvordan du optimerer kernene til netop din hardware.

Stensgaard

Elitebruger
Tilføjet:
03-08-2007 10:16:58
Svar/Indlæg:
2620/327
#14 Jeg skrev også, at det var, hvis det skulle være på niveau med Windows eller Linux - men det er ikke noget, jeg selv har forstand på 🙂

Fangokk

Overclocker
Tilføjet:
03-08-2007 10:47:07
Svar/Indlæg:
5/1
Tak for hjælpen ! 😛