Hvorfor TFT og ikke CTR

Grafikkort d.  03. august. 2007, skrevet af aalling
Vist: 383 gange.

aalling

Overclocker
Tilføjet:
03-08-2007 09:21:35
Svar/Indlæg:
0/1
Hej på forummet

Jeg er ude efter oplysniner om køb af en RIGTIG grafiker-skærm!

Jeg er at den overbevisning, at skærmen er det vigtigste led i en grafikers værktøj. Men hvilken skærm skal jeg vælge. Jeg har læst mig frem til at man skal være meget opmærksom på hvilket panel der sidder i skærmen, og at de rigtige grafikerskærme er typisk baseret på NECs SA-SFT panel eller Hitachis S-IPS paneler.
Hvad angår leverandører skulle NEC, Eizo og Lacie være nogle seriøse spillere, men hvad siger I?

Det der virkelig betyder noget er selvfølgelig farveægtheden - skærmen skal kun bruges til grafisk arbejde (2D) - ikke spil eller andet.

Jeg har et Nvidia Quadro FX1000 (128 MB), og omkring 10.000-12.000 kr at gøre godt med (måske mere hvis det helt rigtige tilbud skulle dukke op).

Tak for kommentar.

Thomas

PS: Jeg undre mig i øvrigt over at man ikke kan købe nye CTR-skærme mere. Jeg ved godt at udviklingen går i retning af TFT, men troede stadig man fik større farveægthed til en lavere pris i de gammeldags skærme (hvilken ikke ville gøre mig noget - jeg er kun ude efter kvalitet - ikke design eller pladsbesparelse)
Azo

Elitebruger
Tilføjet:
03-08-2007 10:12:54
Svar/Indlæg:
286/5
Kan man ikke stadig købe Lacie CRT skærme til grafisk brug ?

Vi fik nogen 22" Lacie CRT skærme på skolen i Kolding for noget tid siden, ved dog ikke hvor de er købt ..

Mht. mærke så tror jeg du har ret med NEC, Eizo og Lacie, i hvert fald har Eizo og Lacie altid lavet gode skærme til grafisk brug.

Stensgaard

Elitebruger
Tilføjet:
03-08-2007 10:14:37
Svar/Indlæg:
2620/327
Du kan godt stadig købe CRT-skærme nye, men det vil nok være nemmere at få fat i en brugt. Og du har da ret i, at de har nogle fordele i forhold til TFT. Dog skulle du nok kunne få en rigtig god TFT til dit budget 🙂

Qlkusken

Superbruger
Tilføjet:
06-08-2007 05:39:27
Svar/Indlæg:
126/59
Hvad angår paneler er du inde på noget af det rigtige. For det er nogle (ikke de eneste) af de eneste paneler der dutter til godt grafisk arbejde. Hvad angår mærke er NEC en meget godt spiller, ved ikke med Lacie eller Eizo. Jeg vil foreslå dig at kigge lidt i forums på www.flatpanels.dk . For der er nok nogle der spørger om det samme. Desuden har jeg selv fundet Flatpanels meget effektiv da jeg skulle vælge en god gamerskærm http://www.flatpanels.dk/quick...

og ligeledes er der også interessant læsning hvad angår paneler: http://www.flatpanels.dk/panel...

😉

SuperflyDK

Elitebruger
Tilføjet:
06-08-2007 10:10:53
Svar/Indlæg:
1503/128
Lacie er absolut en fornuftig kandidat hvis du skal bruge en "grafiker-skærm", men ærlig talt - medmindre du bruger mindst det samme som skærmen koster, til at få kalibreret din printer, din scanner, og din skærm med korrekte ICC-profiler, så er det bedøvende ligegyldigt hvilken skærm du vælger (til dels).

Desuden kan man - hvis man er erfaren nok - somregl kompensere for en lidt ringere farvegengivelse ved bare at bruge sin sunde fornuft når man laver opgaverne.

Jeg har i mange år arbejdet på en lidt billigere TFT-skærm til grafisk arbejde, og jeg har aldrig fået klager for sygt sammensatte farver :)