Surround med "WMP" og Z-5500

Diverse d.  03. august. 2007, skrevet af Blacksheep
Vist: 294 gange.

Blacksheep

Overclocker
Tilføjet:
03-08-2007 11:06:10
Svar/Indlæg:
4/1
Hejsa

Jeg har 5.1 surround-sound med Logitech Z-5500 sættet til min PC (Vista). Kontrol enheden forbundet med et optisk/digital kabel til PC'en, hvor DVD'en er forbundet med et Coax/digital.
Mit lydkort er onboard, men understøtter 5.1.

Mit spørgsmål går egentligt på hvordan jeg med Mediaplayer evt. "classic" kan få ren DTS eller Dolby Digital lyd, når jeg afspiller en DVD via computeren. Kontrolenheden hopper ikke over på DTS/Dolby Digital automatisk, men bliver på "DD PLII Movie" (Prologic 2)

Når jeg tester lyden med Vista's "afspillingsenhed virker det fint, samme gælder fra DVD afspilleren via coax.
Jeg har prøvet sammen med codex pakken fra K-kite, men kan ikke helt finde rundt i det.

Nogle erfaringer/løsninger?
Blacksheep

Overclocker
Tilføjet:
05-08-2007 11:22:01
Svar/Indlæg:
4/1
Ingen ide'er ? 😉

Anzelz

Elitebruger
Tilføjet:
05-08-2007 15:09:06
Svar/Indlæg:
2343/272
Tror man skal have et specielt program for at få licens til surround..

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
05-08-2007 15:35:22
Svar/Indlæg:
20170/383

Du skal have et lydkort der kan dekode Dolby digital/DTS. Det kan onboard ikke. Men Creative X-FI kan.

Blacksheep

Overclocker
Tilføjet:
05-08-2007 23:02:41
Svar/Indlæg:
4/1
OK, jeg undre mig bare over, når jeg kører en lyd-test - om det så er DTS eller Dolby Digital (via Vista "afspilningsenhed") at kontrolenheden opfanger det som værende "rigtig" DTS og Dolby Digital, hvis mit lydkort ikke kan dekode dette?

Screenshot:

Ouput på kontrolenhedens display ved test:

DTS
-------------
Input: Optical
Effect : dts Digital

Dolby Digital
--------------
Input: Optical
Effect DD Digital

Kan lige tilføje mit motherboard er et "P5WD2-E Premium" med disse specs på onboard lyd:
Realtek ALC882M High Definition Audio 8-channel CODEC
Support Multi-streaming, Jack-sensing and Jack-retasking functions
Coaxial, Optical S/PDIF out on back I/O port
Features Dolby® Master Studio technology

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
05-08-2007 23:07:45
Svar/Indlæg:
3943/44
#3 er du helt sikker på det?

Jeg er ret sikker på at de eneste lydkort som kan decode DTS er soundstorm, nyere c-media kort, tror måske at ADI har et par chips som kan.

Club3d laver nogle billige lydkort som kan:
http://www.edbpriser.dk/Produc...

Desværre er deres c-media oxygen baserede kort forsvundet fra edbpriser.
Oxygen er noget af det bedste inden for DTS decoding, men når det kun er digital output der er snak om så burde der ikke ret meget forskel. (de andre har bare mere software decoding)

Cyberguyen

Elitebruger
Tilføjet:
05-08-2007 23:18:29
Svar/Indlæg:
611/26
Du skal vælge "Use S/PDIF Out" eller noget som betyder tilsvarende i DVD playeren.

Du kan evt. downloade videolan vlc player og teste med denne, jeg ved ikke hvor det ligger i Windows mediaplayeren 😕

Rettelse:
Jeg kom lige til at kigge på dit screenshot igen.
Du skal fjerne hakkerne i DTS og Dolby. Det er jo ikke mediaplayer som skal decode, men derimod dit Logitech Z-5500

Cyberguyen

Elitebruger
Tilføjet:
05-08-2007 23:31:47
Svar/Indlæg:
611/26
#2, 3, 5 jeg er ked af at nævne det, men i er lidt forkert på den.

De fleste lydkort kan lave 5.1 eller 7.1 ud, hvis de har stikkene til det bagpå. Windows, eller programmerne klarer resten med decodning. Man behøver ikke X-Fi til den slags.

Off topic:
Hvis man derimod vil ENCODE lyd. Så er det rigtigt at man skal have en SoundStorm chip som sad på de gamle nforce 2 chipsæt. Eller også skal man have et lydkort med C-Media CMI8768 (Dolby) eller allerbedst CMI8788 (Dolby + DTS) De kan realtime encode flere lydkanaler samtidigt, eller EAX i eksempelvis spil.
De lydkort koster fra 500 kroner.
Et eksempel er: http://www.edbpriser.dk/Produc...
Det som #5 også linker til og som har CMI8788 chippen.

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
06-08-2007 16:04:17
Svar/Indlæg:
3943/44
#7 helt rigtigt, så skal man bruge digital udgang så skal man have et kort som kan encode.

Desværre har Agrippa kortet ikke DTS encoder, det er nemlig bare et 8770, og den chip findes ikke, men er et markedsførings trick, da det bare er en 8768 med ekstra software.

Blacksheep

Overclocker
Tilføjet:
06-08-2007 18:20:36
Svar/Indlæg:
4/1
#6 Aha, ja nu begynder det at give lidt mere mening, jeg prøver at lege lidt med det - vender tilbage når jeg har testet lidt.

Blacksheep

Overclocker
Tilføjet:
06-08-2007 22:31:23
Svar/Indlæg:
4/1
Yes sir!

Efter at have testet lidt mislykket med VLC player - prøvede jeg med Power DVD, og det virkede ganske fint efter jeg konfigurerede den til "Use: SPDIF"

Jeg takker 😎 *thumbs up*

Cyberguyen

Elitebruger
Tilføjet:
07-08-2007 00:06:52
Svar/Indlæg:
611/26
#8 Du skal ikke have noget som kan encode, hvis du bare skal sende lyden fra din DVD eller andet DTS/DD spor igennem S/PDIF

Det er jo meningen at Z-5500 skal lave decodingen af det allerede encodede materiale som er DVD eller tilsvarende.