Sammensætning af PC

Diverse d.  08. august. 2007, skrevet af AnkerRoseSkov
Vist: 584 gange.

AnkerRoseSkov

Overclocker
Tilføjet:
08-08-2007 20:24:06
Svar/Indlæg:
24/14
Jeg har endelig fået samlet min nye computer og har lidt småproblemer som jeg godt kunne tænke mig lidt respons på.

PC:
P5K deluxe
E6750 cpu
Hitachi DeskStar T7K500 SATA 250 GB
Samsung WriteMastar SH-S183L DVD
2048 MB RAM 800 mhz
Og en gammel IDE-harddisk på 250 GB

1. jeg har købt udelukkende SATA da det skulle være "hurtigere", men jeg kan ikke rigtigt finde ud af hvor det foregår? For mig forekommer den mig lige så hurtig som mit gamle IDE/ ATA - svin. Har det noget at gøre med at min SATA disk/DVD-drev er af den billige slags? Eller skal jeg op at køre noget RAID-noget inden jeg mærker noget temposkift - eller er forskellen så lille at jeg ikke kan mærke det?

2. I manualen står der at man skal installere Windows XP før man kan bruge Serial ATA hard disk drev? Da jeg kører XP og har installeret med service pack 2 kan jeg så gå ud fra at jeg nu udnytter mit SATA eller skal jeg ind at vinge af et eller andet sted at "Hey nu er jeg SATA?

3. Inden jeg satte min gamle Hard disk i skrev computeren under opstarten et eller andet med "detect drives.et eller andet .not found" og så gik den videre og startede XP op.
Da jeg så smed min gamle IDE-dreng i skrev den i stedet bare navnet på den hard disk (MAXTOR - og skrev også noget andet som overskrift) og så starter den op? Hvilke instillinger er det jeg skal ændre - og til hvad for at springe alt det pjat over? Jeg har været inde i BIOS at kigge (og de er opdaterede), men kan ikke lige finde ud af hvor og hvad.

4. Når computeren starter op (efter punkt 3) starter det med et sort billede med curseren som står at blinker i to sek., og så går den til det sorte billede hvor der står noget med Windows XP med et grønt load-barometer. XP load-billedet fader MEGET langsomt ind på skærmen. Det gjorde mit gamle svin sgu ikke. Den gik kom bare i gang med at loade. Ikke så mange dikkedarer og sorte skærme og langsomme billeder.

5. Jeg har gemt alle mine gamle ting på den gamle hard disk som jeg så har smidt i, men når jeg prøver at installere et program fra den hard disk kommer computeren op med en "Error 1311. Source file not found:"-fejl. Jeg kan heller ikke se nogle interaktive videoer som jeg har til at ligge på den disk. Det hjælper heller ikke noget at kopiere filerne over på min nye (SATA) hard disk. Den melder bare samme fejl. Noget siger mig at jeg har installeret min gamle hard disk forkert? Højreklikkede på Denne Computer og gik ind i administrer. Under "diskhåndtering" gik jeg ind og tilføjede hard disken. Kan det være der jeg har gjort noget forkert, så jeg ikke kan installere programmer fra den hard disk.

Pu-ha - det var vist det. Håber I kan overskue det for jeg kan næsten ikke :no:
Mads321

Elitebruger
Tilføjet:
08-08-2007 20:43:11
Svar/Indlæg:
3162/326
Jeg er ikke den store expert, men vil da prøve at hjælpe alligevel
(Læs: Du må ikke tage nedenstående for kolde facts 😉)

1) SATA leverer hurtigere overførselshastighed, men det er op til disken at levere den.
Som udgangspunkt kan der ikke mærkes forskel på ATA og SATA, med mindre du kører med RAID (kræver to identiske SATA diske).

2) Din SATA-disk skal ikke konfigureres i windows, det kører bare.

3) Hvis du kiger inde i din BIOS, vil du se disken. Det er ganske normalt den ikke "finder" den i opstarten, da det er ATA den leder efter...

4) Måske den nye disk ikke er så hurtig med at komme op i omdrejninger som den gamle, eller måske er den slet og ret, bare langsommere.

5) Ikke noget jeg ved noget om

MJENSEN

Superbruger
Tilføjet:
08-08-2007 20:55:07
Svar/Indlæg:
1233/50
kan du ikke bare smide xp direkte ind p[ dit sata drev. det kunne jeg ihvertfald p[ mit msi p35 platinium

AnkerRoseSkov

Overclocker
Tilføjet:
08-08-2007 20:57:38
Svar/Indlæg:
24/14
Ok tak for det Mads321

angående punkt 3) og 4), så forstår jeg bare ikke at computeren disker op med to sorte skærme, hvor den giver beskeder inden det kører på XP-load billedet? Jeg "plejer" jo bare at få det billede med mit bundkort-navn og så derefter lige til XP-load. Nu med den nye skal jeg lige igennem et par kommandoer først. Det må man vel på en eller anden måde springe over?

AnkerRoseSkov

Overclocker
Tilføjet:
08-08-2007 21:03:50
Svar/Indlæg:
24/14

jo det mener jeg også jeg gjorde. Altså samlede computeren og installerede XP - eller hvad mener du? Jeg havde kun min SATA-disk i da jeg installerede XP. Jeg undrede mig bare over at de skrev i manualen at man skal installere Windows XP service pack 1 før man kan bruge Serial ATA hard disk drev? Det fik mit til at undre mig over om jeg skulle fortælle computeren at "nu er det altså en SATA-disk" :'-( . Men det skal jeg åbnebart ikke og så er det jo fint.

Mads321

Elitebruger
Tilføjet:
08-08-2007 21:10:25
Svar/Indlæg:
3162/326

Det kan måske være sådan, at de kommandoer du nu ser, hele tiden har været der, men af en eller anden grund kommer MS-logo'et bare ikke "ovenpå" de første linjer der kører i baggrunden..

- Syntes du opstarten er blevet langsommere?

Prøv at hente HD-tune...

http://www.hdtune.com/download...

...og kør så en test af begge diske. Så kan du se hvilken en af dem der er hurtigst 🙂

AnkerRoseSkov

Overclocker
Tilføjet:
08-08-2007 21:14:52
Svar/Indlæg:
24/14

Jeg ved ikke om den er blevet langsommere - for det var en gammel dreng den anden - men den viser bare nogle andre "billeder"!

Ok jeg prøver at hente det program og teste.

riska

Elitebruger
Tilføjet:
08-08-2007 21:17:40
Svar/Indlæg:
7241/274
Det er vel raid menuen der kommer frem.. disable raid i bios og så kommer den ikke

Martin.v.R

Elitebruger
Tilføjet:
08-08-2007 21:23:39
Svar/Indlæg:
8555/439
køre din HD ikke med 7200rpm

AnkerRoseSkov

Overclocker
Tilføjet:
08-08-2007 21:27:35
Svar/Indlæg:
24/14

Jo den gør? Det er sådan en svend her:

http://www.prcdata.dk/produkt/...

MJENSEN

Superbruger
Tilføjet:
08-08-2007 21:38:58
Svar/Indlæg:
1233/50
9# ja nu har jeg ikke s[ mange erfaringer med hihachi eller hvad den nu hedder. men kun med maxtor,seagate og samsung s[ der kan jeg ikke hj;lpe dig. men jeg forstaar nu ikke hvorfor den krraever at du skal installere en sp1. men proev du bare med at smide en xp med sp2 ind saa skulle det da meget gerne koere

AnkerRoseSkov

Overclocker
Tilføjet:
08-08-2007 21:45:20
Svar/Indlæg:
24/14

Jeg har smidt en XP med sp2 ind og det kører, men jeg forstår bare ikke hvorfor det kører som det kører? Computeren burde vel ikke lave alle de ting jeg refererer til i #0?

Jeg kan godt få tingene op at køre og sidder at benytter computeren nu, men har bare lidt uforklarlige irritationsmomenter som jeg godt vil have fikset.

Tahiti

Elitebruger
Tilføjet:
08-08-2007 22:51:16
Svar/Indlæg:
2676/147

Sad og tænkte det samme :)

Har du prøvet at disable raid i bios ?

/Tahiti

allan_84

Elitebruger
Tilføjet:
08-08-2007 23:03:18
Svar/Indlæg:
765/82
altså,, du har samlet din pc med din sata disk i alene først ikk, så starter du maskinen og så skal du kigge lidt i bios og se om det står som det skal.. når det står som det skal så putter du din xp skive i drevet og tager dit net kabel ud!! og du genstarter, hvis den siger noget med tryk på en tast for at starte fra cd så gør det.. når der står noget med "tryk F6 for at loade sata driver" eller noget i den stil! er det ikk nøsvendigt at gøre det hvis det altså bare er en disk og ikk noget raid osv.. (det er det jo ikke så vidder uden den sata disk!), så følger du install og laver de parationer så hele disken er brugt.. og køre din install vidder.. sener genstarter den selv,, og den kommer derefter til den grafiske install. den følger du og trykker vidder osv.. når den kommer så langt at den er færdig og du har skrive bord laver du windows finde det den vil osv, og venter til der ikk sker mere,, så genstarter du.. når du kommer ind igen er det tid til at finde dine driver på den cd der fulgte med dit bundkort.. der er tit en "install all" eller en wizard install så den selv indstallere det hele.. ta bare den det nemmer,, når den ber om at genstarte gør du det.. og når du er færdig skal den genstartes også.. så sætter du netkabel i igen! og nu skal du have fat i cd'en fra dit grafikkort, og på samme måde installere driveren til den.. og igen efter det en genstart.. så den næsten færdig.. i start menuen trykker du på windows update! og følger den vejledning der.. du skal hente-->installere-->genstarte-->windows update.. indtil der ikk er flere updates tilbage, da den ikke kan tage dem alle på engang.. når det er gjort er din pc sådan ca færdig.. og nu kan du sætte din anden disk i når du har slukket din maskine..

men hvor er du fra #0?? tænker det noget nemmer at få afklaret hvis man kan se det irl. hvis det er i nærheden af hvor jeg bor så vil jeg da gerne kigge lidt sammen med dig.

ps. er fra 8700

AnkerRoseSkov

Overclocker
Tilføjet:
09-08-2007 08:57:27
Svar/Indlæg:
24/14

Altså jeg samlede maskinen med min SATA-disk i og så installerede jeg XP. Først DEREFTER gik jeg ind i BIOS!!! Gisp var det en fejl? Jeg var sgu godt nok lidt i tvivl om det.

Men ellers passer din beskrivelse fuldstændig på det jeg har gjort. Jeg bor i øvrigt i område 1911, så det kan vel næsten ikke være længere væk :no: .

#7 og #12

Jeg har prøvet at komme ind i BIOS og slå RAID-funktionen fra, men jeg kan ikke se noget sted den er slået til??? Må lige prøve igen, igen, igen. I almindelig BIOS kan jeg ikke finde det og i en funktion der i manualen beskrives som "BIOS setup during POST" (Alt + F2) kan jeg ikke gøre en skid. Så kommer jeg ind i noget der hedder ASUS EZ flash 2 utility som er et program til at update BIOS.

AnkerRoseSkov

Overclocker
Tilføjet:
09-08-2007 09:08:21
Svar/Indlæg:
24/14
#7 og #12

Jeg har nu været inde i BIOS og pille ved noget om SATA og RAID. For at konfigurere en RAID så skal man sætte sin disk til RAID og min står som IDE da der kun er en disk, så det kan vel ikke være det der er et problem? Eller også kigger jeg stadig det forkerte sted.