# 0 Der er en række ting du kan prøve:
1. Hent Memtest og lav en cd du kan boote fra. Test så dine ram.
2. Du bør helt sikkert checke temp på maskinen. Du kan evt. gå i BIOS og se hvad den siger om temperaturen. Er du usikker på om BIOS aflæser temp korrekt, kan du (forsigtigt) prøve at mærke med fingrene om den temp BIOS viser er realistisk (hvad den sjældent er).
3. Check din windows installation for Spyware med mere. Hvis du er usikker på om dit AV-program er helt up-to-date, kan du forsøge med nogle online-scannere.
4. I BIOS kan du også checke om 3/5/12 volt linierne svinger "lidt for meget". Hvis de gør når maskinen "idler", kan det ofte gå helt galt når maskinen bliver belastet. Ofte vil en defekt strømforsyning slukke maskinen helt, uden varsel.
Hvis det bare er Windows/programmer der stopper med at svare, er det ofte en eller anden proces som stopper resten af windows. Det kan være en dårligt skrevet driver el. program.
Selv bruger jeg nogle små scripts som stopper program-timeouts meget hurtigere end windows ellers ville. De scripts kan du da bare få ved at sende mig en PM med din email, så sender jeg dem til dig.