ustabil computer

Diverse d.  12. august. 2007, skrevet af killman
Vist: 263 gange.

killman

Superbruger
Tilføjet:
12-08-2007 15:26:35
Svar/Indlæg:
183/66
Jeg har købt en computer for et års tid siden og den var egentlig meget ustabil og mærkelig lige fra starten. Den har kørt godt i et halv års tid efter jeg er holdt op med at downloade fra bittorrent. Jeg har dog prøvet igen og det er det samme hver gang, efter kort tids brug fryser computeren. Der også andre punkter hvor den ikke opfører sig helt reelt, også når jeg ikke hownloader. Jeg skal lukke en del programmer inden jegh lukker computeren, ellers svarer de ikke.

specs:
Bundkort: Er ikke helt sikker på om det er det rigtige jeg siger, men asus m2n-e acpi
CPU: AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 4600+, 2411 MHz
Grafikkort: NVIDIA GeForce 7900 GT/GTO
Ram: 2gb, ved ikke hvilke.
Dnomi

Superbruger
Tilføjet:
12-08-2007 16:32:16
Svar/Indlæg:
1190/28
Typiske årsager til dig problem er: varme problemer, defekt ram, dårligt bundkort(Nvidia baseret) og for lille strømforsygning.

Webnik

Elitebruger
Tilføjet:
12-08-2007 17:04:07
Svar/Indlæg:
2356/28

"dårligt bundkort(Nvidia baseret)"

Hvad er det da for noget fis at lukke ud?

steen

Elitebruger
Tilføjet:
12-08-2007 17:32:19
Svar/Indlæg:
2870/65
# 0 Der er en række ting du kan prøve:

1. Hent Memtest og lav en cd du kan boote fra. Test så dine ram.

2. Du bør helt sikkert checke temp på maskinen. Du kan evt. gå i BIOS og se hvad den siger om temperaturen. Er du usikker på om BIOS aflæser temp korrekt, kan du (forsigtigt) prøve at mærke med fingrene om den temp BIOS viser er realistisk (hvad den sjældent er).

3. Check din windows installation for Spyware med mere. Hvis du er usikker på om dit AV-program er helt up-to-date, kan du forsøge med nogle online-scannere.

4. I BIOS kan du også checke om 3/5/12 volt linierne svinger "lidt for meget". Hvis de gør når maskinen "idler", kan det ofte gå helt galt når maskinen bliver belastet. Ofte vil en defekt strømforsyning slukke maskinen helt, uden varsel.

Hvis det bare er Windows/programmer der stopper med at svare, er det ofte en eller anden proces som stopper resten af windows. Det kan være en dårligt skrevet driver el. program.
Selv bruger jeg nogle små scripts som stopper program-timeouts meget hurtigere end windows ellers ville. De scripts kan du da bare få ved at sende mig en PM med din email, så sender jeg dem til dig.

killman

Superbruger
Tilføjet:
13-08-2007 12:00:48
Svar/Indlæg:
183/66
tja har måske lidt på fornemmelsen at det kan være det hele. Jeg vil prøve at teste det. Tak for hjælpen.

Dnomi

Superbruger
Tilføjet:
13-08-2007 15:19:35
Svar/Indlæg:
1190/28
#2 Webnik læs om tingene FØR du udtaler dig, Nforce har lavet mange gode chipsæt, men 570-590 serien til socket AM2 er ikke gode og har givet en del problemer. en ting der er tydeligt, er prøv at se hvor meget varme chipsættet producere og hvis du har en elmåler se strømforbruget - Det er noget du kan mærke og måle lige nu og her.

Det er træls at mennesker som mig skel bruge så meget tid på at forklare mennesker som udtaler sig på baggrund af hvad de tror og læser sig frem til, om hvis det rent faktisk er et problem af en aller anden slags man normalt ikke ligger mærke til.