Mobo toasted efter Biosflash.

Bundkort / CPU d.  12. august. 2007, skrevet af Anarchy005
Vist: 475 gange.

Anarchy005
 
Overclocker
Tilføjet:
12-08-2007 22:18:19
Svar/Indlæg:
14/3
Jeg er på nippet til at kaste mig ud fra 3. sal af frustration over min situation... Mit spritnye system fik dødssprøjten her til aften pga. en bios-opdatering der gik fuldstændigt galt. Fuck hvor jeg dog ærgrer mig over ikke at have fulgt ordsproget "if it ain't broken, don´t fix it".

Mobo´et jeg forsøgte at flashe er et Asus P5B-Deluxe med en tudsegammel bios-version fra januar '07. Jeg prøvede først at flashe inde fra selve biosen først. Jeg tror featuren hedder "EZ flash 2". Det opgav jeg, da den ikke kunne finde .rom-filen og/eller min USB-nøglering. Dernæst downloadede jeg det nyeste Asus Update program (flash via windows) som også er kompatibelt med Vista 64bit (som mit OS så er). Selve flash forløbet er delt op i 3 punkter. 1) erase old rom 2) write new rom 3) validate new rom. Og det var ved valideringen at den skriver "error". Computeren crasher ikke og jeg prøver igen et par gange uden held. Vista fungerer fint, men jeg ved at så snart jeg slukker computeren, så er maskinen død. Jeg prøver via Asus Probe II at tjekke hvad bios-version den skriver. Den skriver bare "version unknown" !! fuck... Jeg googler så efter "flash problem p5b" og læser om andre der også fik fucked deres comp af det der latterlige asus update, hvor man kan flashe direkte inde fra windows. Men nu var skaden jo sket, så den info hjalp mig nada. Men jeg fik læst en tråd fra en gut der havde en vejledning til hvordan man kunne redde maskinen. Guiden virkede bare ikke for mig.

Jeg kan ikke se hvordan jeg kan redde maskinen. Ved opstart er der kun sort skærm. Ingen bip. Jeg kan høre harddiskene starte op og blæserne. DVD-drevet spinder også lige en omgang og stopper igen. Der kommer ikke engang noget lys eller blink i keyboardet ved opstart (som der ellers normalt gør). Ved isætning af USB-nøglering kommer der heller ikke noget lys i nøgleringen som normalt... Maskinen virker fuldstændigt fucked.

Mobo´et har "Crashfree 3 Utility" men det funker bare ikke... flot..

Nogen som kan hjælpe? :'-(
Lars
 
Superbruger
Tilføjet:
12-08-2007 22:19:57
Svar/Indlæg:
1633/76
Hvis du er helt på røven, så skriv til forhandleren om du ikke kan få en ny chip.. ellers prøv at mail'e asus support


Silent
 
Skribent
Tilføjet:
12-08-2007 22:36:12
Svar/Indlæg:
3222/205
Hvor er du fra i landet ? kan være jeg kan flashe din bios chip på arbejdet.


Ghe2
 
Superbruger
Tilføjet:
12-08-2007 22:38:28
Svar/Indlæg:
732/39
Jeg tror ikke han kan få en ny chip, da de fleste efterhånden lodder dem fast på bundkortet....sucks.... kender dog ikke dit kort

Har du har din medfølgende driver cd i drevet....har selv reddet et par bundkort med bios fejl gennem mit arbejde med sådan en cd.

Clear cmos og i med skiven... lad den stå nogle minutter.... genstart og se om det evt. hjælper.... kan ikke garantere noget, men det er da et forsøg værd.

For eftertiden når du opdaterer din bios, så brug gode gamle floppy....jeg har det ikke i min maskine som fast inventar, men smider det kun i når jeg skal opdatere bios.... hvilket er meget sjældent.


Anarchy005
 
Overclocker
Tilføjet:
12-08-2007 22:38:37
Svar/Indlæg:
14/3
København


Anarchy005
 
Overclocker
Tilføjet:
12-08-2007 22:41:28
Svar/Indlæg:
14/3
Jeg har prøvet med den medfølgende cd i drevet og clearet cmos. Dvs. slukket comp. pillet strømkabel ud. fjernet batteri, flyttet jumper til 2-3 i 15 sek. og tilbage til 1-2 igen. Batteri sat i igen og strøm og start. Ingen ændring. Clearer jeg cmossen forkert? er 15 sek for lidt?


Silent
 
Skribent
Tilføjet:
12-08-2007 22:41:50
Svar/Indlæg:
3222/205
En lille smule vej til Køge


Lars
 
Superbruger
Tilføjet:
12-08-2007 22:42:39
Svar/Indlæg:
1633/76
Der er stadig flere med alm chips.. har lige haft giga ds3 og nu abit ip35.. de bruger alm lille chip


Anarchy005
 
Overclocker
Tilføjet:
12-08-2007 22:48:52
Svar/Indlæg:
14/3
har lige tjekket.. chippen er en lille bitte en, som umiddelbart ser loddet ud.

Men er det den rigtige måde jeg clearer cmos på?


riska
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-08-2007 00:34:00
Svar/Indlæg:
7241/274
http://www.nu2.nu/bootcd/#clea...
http://www.nu2.nu/download.php...
Hvis du for den til at virke så benyt dig af denne her flash metode.

Clean Bootable CD-Rom (for BIOS upgrade)
http://www.nu2.nu/bootcd/#clea...

Burn the ISO to a CD. Then go to Asus FTP site and download the latest BIOS (the zip file). Unzip the contents of the zip file (should be the BIOS *.bin file and the awdflash.exe file) and burn those two files to another CD. Put the clean boot cd in you drive and reboot. Once it has booted with the clean boot CD and shown you what letter the CD drive is, switch to that drive by typing its letter plus a colon, at the command prompt. Take the clean boot CD out and put the other CD in (the CD with the BIOS *.bin file and the awdflash.exe file). Then type:

awdflash xxx.bin /cc/cd/cp/py/R

The "xxx" should be replaced with the filename of the BIOS bin file.

/cc = clear CMOS after Programming
/cd = clear DMI after Programming
/cp = clear PNP(ESCD) after Programming
/py = Program Flash Memory
/R = Reset System after Programming

After it restarts, go back into the BIOS, load the optimized defaults, save and exit. Then after it restarts, you can go back into the BIOS and configure it how you like.

Using all those switches / parameters ensures a "clean" BIOS update. It's kind of like zero-filling your hard drive before re-installing your OS.

Altså hvis det er en Award bios den virker hver gang og er meget sikkere end en floppy da en floppy disk er meget skrøbelig


NickKokkedal
 
Superbruger
Tilføjet:
13-08-2007 01:24:13
Svar/Indlæg:
2600/84
9#
hvordan skal han kunne gøre det, når computeren slet ikke viser noget på skærmen?

har selv undret mig over hvad man gør hvis ens BIOS dør totalt :(


riska
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-08-2007 01:31:30
Svar/Indlæg:
7241/274
Jeg skriver også at hvis han for den til at virke..
http://www.biosfix.dk/
Skriv til ham her han er vældig flink


Stamps
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-08-2007 02:08:51
Svar/Indlæg:
4263/107
#11

Kan kun give dig ret. Han har tidligere været min helt, og været rigtig flink. Ikke mange steder man får at vide, at man først skal sende penge når skidtet fungerer igen 😳


#13
Riis
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-08-2007 02:11:25
Svar/Indlæg:
4657/53
en P5B-xxxxx er færdig hvis bios er smadret . det er en lille chip der er loddet fast på bundkortet.
Det kan ikke reddes desvære :no:


#14
MupP
 
Superbruger
Tilføjet:
13-08-2007 02:20:45
Svar/Indlæg:
254/16
Ja biosen er loddet på, ellers kunne man ha hotflashet den på et andet kort. Det har jeg gjort før.
Så et eller andet sted så er der ikke andet at gøre end at sende det til rma.. Men lad være med at fortælle butikken at du har flashet biosen.. Fortæl dem at det en dag ikke ville boote.. Men held og lykke.. 🙂


riska
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-08-2007 02:22:48
Svar/Indlæg:
7241/274
Aflod chippen og send den til biosfix.dk


NickKokkedal
 
Superbruger
Tilføjet:
13-08-2007 02:49:14
Svar/Indlæg:
2600/84
11#
overså jeg, sry


Anarchy005
 
Overclocker
Tilføjet:
13-08-2007 08:29:13
Svar/Indlæg:
14/3
Tusind tak for alle jeres meldinger... Jeg overvejer nu biosfix eller rma...

MEN! Jeg har jo intet gjort forkert. Jeg har fulgt ALLE vejledninger til punkt og prikke. Jeg er vitterligt rystet over at jeg kan toaste mobo´et uden at begå nogen fejl. Dette der skete for mig, ville ske for enhver anden. Nu har jeg flashet bioser over 15 år UDEN nogensinde at have oplevet noget lignende. Jeg vil aldrig mere flashe vha. et popsmart windows program. ALTID fra floppy/DOS fremover... 😩


#18
Ghe2
 
Superbruger
Tilføjet:
13-08-2007 10:01:45
Svar/Indlæg:
732/39
#15 så ryger garantien da helt sikkert.... arbejder selv ved en distributør med direkte kontakt til Asus og de er meget kræsne med deres RMA.... de vil afvise det med begrundelsen Customer induced damage..... men hvis han bare sender kortet til RMA med fejlbeskrivelsen no post, er det en helt anden sag.


Anarchy005
 
Overclocker
Tilføjet:
13-08-2007 12:28:08
Svar/Indlæg:
14/3
jeg har RMA´et den..... estimeret behandlingstid - 21 arbejdsdage + 75 kr i forsendelsesgebyr..... Så kan jeg lære det... forpulede popsmarte Asus Update!!

Verden er uretfærdig... 😩

Og hvad gør jeg nu med min Vista64 OEM!? Den er pairet til mit defekte mobo. Så det kan jeg også lige smide i skraldespanden og købe et nyt til 750 kr...

Jeg bliver vanvittig. :'-(


#20
Ghe2
 
Superbruger
Tilføjet:
13-08-2007 12:49:47
Svar/Indlæg:
732/39
Din Vista skal du ikke spekulere på.... du smider jo det samme bundkort i maskinen igen efter RMA... ellers bytter de vel til samme model for at spare tid og det sker der intet ved.


Bladsgaard
 
Overclocker
Tilføjet:
27-08-2007 12:10:04
Svar/Indlæg:
1/0
Hej,

Jeg er kommet til at lave nøjagtig samme bommert som Anarchy på mit P5BD, og min PC er akkurat ligeså stendød...

Du siger, at du har sendt den RMA - hvordan gjorde du det?

- Via forhandler eller ASUS?

Jeg har købt min PC brugt, og har ikke lige adgang til kvitteringen, så jeg vil egentlig gerne finde ud af, om ASUS har en direkte retur-mulighed. De skriver at de giver 3 års garanti, og bundkortet er købt i januar, men har, så vidt jeg ved, ingen hotline på MTB i DK?


Anarchy005
 
Overclocker
Tilføjet:
29-08-2007 10:31:51
Svar/Indlæg:
14/3
Hej Bladsgaard

Det gør mig ondt at høre... Boardet var spritnyt, så jeg sendte det retur til forhandleren og fik et nyt magen til.

Jeg overvejede meget om jeg turde flashe det nye mobo, men konkluderede at man fandme skal kunne flashe sit mobo, så jeg gjorte det! Dog ikke vha. Asus Update-lortet...!!! 🙂

Jeg flashede via dos/floppy metoden. (At flashe via bios fra en USB-nøglering fik jeg aldrig til at virke!! Funktionen kalder de vidst EZ Flash 2).

Jeg aner ikke om du har direkte retur-mulighed hos Asus...