HD2400 el. 2600 ?

Media Center d.  16. august. 2007, skrevet af Endorfin
Vist: 553 gange.

Endorfin

Overclocker
Tilføjet:
16-08-2007 08:32:44
Svar/Indlæg:
16/3
Hejsa

Jeg skal snart igang med at bygge et mediacenter til det 32'' lcd fjernsyn jeg lige straks får ind af døren. Jeg har læst mig lidt frem til at grafikkortet nok skal være et ati kort, men kan et hd2400 klare opgaven? eller skal jeg op i 2600 udgaven. Fordelen ved 2400 er at jeg kan få den med lav profil, men jeg er bare knap så sikker på om den kan spytte hdmi signal ud, som 2600'eren i hvert tilfælde pryder sig med.

Hvad syntes i ?

Noget andet er tvkortet... ved ikke helt hvad jeg får brug for 😕
Skal der være både DVB-T og DVB-S? vil jo gerne fremtidssikre mig til digitalt tv, men hvad skal man bruge til det?

MVH. Lasse
sko

Elitebruger
Tilføjet:
16-08-2007 09:51:53
Svar/Indlæg:
1954/464
har selv et hd2400 pro.

har ingen problemer med hdmi på mit samsung 32" lcd.

tænkte også på 2600 serien, men gider alligevel ikke spille på fjernsynet..

og hvis du endelig skal spille, så skal man nok have noget kraftigere end 2600 serine..

så købte et passivt kølet 2400 pro for omkring 350 kr..

den gør det ganske fint..

bare husk, at du skal have en HDMI adapter med...

Fonzi

Superbruger
Tilføjet:
16-08-2007 11:12:24
Svar/Indlæg:
262/18
DVB-t er til terrestiske signaler, dvs. hvis du f.eks. bor i villahus og bare bruger tagantennen. Det du skal være opmærksom på ved fremtidssikring i den forbindelse er at i 2009 (ultimo oktober) bliver der kun sendt digitalt tv i Danmark, dvs. der vil en alm. analog modtager være forældet... Desværre slutter historien ikke her. Som det er nu sender de digitalt tv i MPEG-2 format, i 2009 (løbende over en periode til 2012) begynder de at sende i MPEG-4 format, hvilket langt fra alle DVB-t modtagere understøtter dvs. der vil selv mange DVB-t modtagere være forældet :'-(

DVB-s er til sattelit tv, om det kan betale sig ved jeg ikke. Hvis du benytter dit af enten Canal Digital eller Viasats tilbud for du jo allerede en modtager med i købet, med kortlæser! Hvis du vil bygge din egen boks skal du jo selv finde ud af noget med en kortlæser. Prøv evt. at læse på www.digitalt.tv

Være lige opmærksom på at du skal bruge en helt tredje modtager hvis du vil modtage kabel tv, en DVB-C modtager. Der kan man dog hurtigt bygge et billigt alternativ til TDC's Selector!

Endorfin

Overclocker
Tilføjet:
18-08-2007 22:02:42
Svar/Indlæg:
16/3
Jeg har allerede tdc stor kabel pakke, så siger du at jeg med en tv-tuner med DVB-C, automatisk kan modtage det HD der nu bliver sendt?
Har kun umiddelbart fundet 1 kort der havde det, og det var et terratec eller sådan noget.

Jeg har ikke brug for at fremtidssikre mig helt frem til 2012, til den tid skal jeg sq nok skyde nogle nye penge i noget hardware alligevel.

Fonzi

Superbruger
Tilføjet:
21-08-2007 18:10:04
Svar/Indlæg:
262/18
Jeg garanterer ikke noget. Men surfede lige lidt på TDC's hjemmeside.
De sender de både det digitale og analog signal ud til alle hustande - de skriver så at man skal købe en HD selector for at få HD formatet?! Af gode (økonomiske) grunde kommer de ikke ind på om man kan det sammen med en tuner kort - umiddelbart vil jeg mene at det kan du sagtens (så længe det understøtter HD formatet altså), men der er vel ikke andet end at prøve sig frem.

Denne her side skulle dog kunne hjælpe dig med alle dine spørgsmål:

http://dvb.perch.dk/DVB.php

Schumi

Elitebruger
Tilføjet:
22-08-2007 12:39:14
Svar/Indlæg:
250/59
1. Digitalt TV har ikke noget med HD-TV at gøre, Digitalt tv er samme format/opløsning som det alm. analoge signal vi har brugt indtil videre (vistnok noget med 480p), det er bare støjfrit (altså lidt at sammenligne med forskellen mellem VGA og DVI - så vidt jeg ved..)

2. Der findes til min bedste viden 4 forskellige former for Digitalt tv i dag.
- DVB-T - Terrestial (Går gennem luften, hvor vi idag kan modtage DR1, DR2, TV2).
- DVB-C - Cable (Bruges til betalings tv såsom Selector tv via TDC eller lign.)
- DVB-S - Sattelit (Bruges til at modtage digitalt tv via en parabol)
- DVB-H - Ved ikke hvad det står for men er noget med Håndholdte apparater..

Fuld-pakken fra TDC leveres ikke i DVB-C, det leveres som ganske alm. analogt signal. Skulle du vælge at købe Selector pakken fra TDC, så skal du bruge et DVB-C tunerkort inkl. et Common Interface og et CAM, der svarer til udbyderens kodning.

Hos mm-vision.dk har de to løsninger, hvor nedenstående CAM skal bruges i begge tilfælde.
Et CAM til dit kort fra TDC (http://www.mm-vision.dk/produk... )

Løsning 1. En FireDTV boks, der fungerer meget ligsom en Selector box, hvor du indsætter dit kort og fører et kabel fra boxen og over til din HTPC. Fordelen ved denne frem for Selector-boxen er - såvidt jeg ved - at med denne kan du skifte kanal via din HTPC/Windows MCE hvor med en selector box skal du bruge den medfølgende fjernbetjening til at skifte kanaler på Selector box'en.
Link : http://www.mm-vision.dk/produk...

Husk Strøm : http://www.mm-vision.dk/produk...

Løsning 2. Floppy DTV, fungerer som et PCI-kort eller som et 3,5" floppy drev, hvor du så kan indsætte dit CAM indholdende dit TDC Kort. Og derved undgå at ha' endnu en boks stående ved at have delene internt i din HTPC. Obs Linket er til en pakke hvor du både får ovenstående CAM (kortholder) og FloppyDTV apperatet med i prisen.
Link : http://www.mm-vision.dk/produk...

Håber det hjalp, for jeg bliver selv helt forvirret når jeg tænker over det 😳

Endorfin

Overclocker
Tilføjet:
22-08-2007 20:39:50
Svar/Indlæg:
16/3
syntes det er nogle lidt dyre løsninger... det kan være man bare skulle vente med dvb-c'et til der kommer nogle mere mainstream løsninger (og mere hd tv fra TDC!).

Fonzi, dit link forklarer virkelig meget, og det skal jeg helt sikkert have nærlæst.

For at komme tilbage til det originale spørgsmål, så har jeg læst på et eller andet forum at 2600 serien skulle producere et bedre (mere støjsvagt) billede, og at den også skulle understøtte hw acceleration. Men 2400 serien har vel også noget hw decoding? (altså at cpu'en bliver aflastet ved film afspilning, hd-film osv.)

Takker alle for de fine svar 🙂