Bærbar og ny CPU

Bundkort / CPU d.  17. august. 2007, skrevet af Zorba
Vist: 359 gange.

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
17-08-2007 00:55:25
Svar/Indlæg:
1142/59
Jeg har før opgraderet en CPU i en bærbar, men jeg er blevet lidt i tvivl denne gang. Da Intel fiksede Core Duo samt Core 2 Duo til bærbare via den almindelige socket 479, der ændrede de også nogle pins (Yonah) som gjorde at folk med fx gamle bundkort ikke kunne gøre brug af de nye cpu'er. Eftersom min bærbar i øjeblikket har en Celeron M (Yonah) så er jeg blevet i tvivl om den kan klare en Core Duo / Core 2 Duo eller om Celeron M (Yonah) ikke har fået ændret pins.

Jeg kan sagtens skille den ad osv. for at finde ud af det, men jeg ville lige høre om der er nogen der evt. ved det på forhånd inden jeg går i gang med det.
Zorba

Superbruger
Tilføjet:
17-08-2007 12:57:36
Svar/Indlæg:
1142/59
Nå jeg åbnede den alligevel og ja det er bestemt en Yonah som kører på socket M (rev. 2 af socket 479 hvis man kan sige det sådan). Dvs. jeg burde kunne smide en Core Duo T2400 i (Yonah) som også er baseret på socket M, hvilket jeg vil prøve her når jeg modtager den.

Anonym202031110209

Superbruger
Tilføjet:
17-08-2007 14:14:07
Svar/Indlæg:
388/15
Bare vær opmærksom på den ekstra varmeudvikling :)

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
18-08-2007 15:26:44
Svar/Indlæg:
1142/59
Jah det har jeg fundet ud af nu. Det jeg undrer mig mest over er at selve cpu'en ikke ligger på mere end 35C i windows, men alligevel vil windows ikke fungere ordentligt (lag) så jeg tror nærmere at det er mit chipset der er problemet nu pga. større fsb osv.

Må se om jeg ikke kan fuske lidt med kølingen og ellers må jeg prøve at købe sådan en notebook køler den kan stå på.

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
18-08-2007 16:28:54
Svar/Indlæg:
1142/59
Efter at have tjekket det hele forstår jeg ikke at den opfører sig sådan... Den bærbare er overhovedet ikke varm nær chipset og cpu så jeg forstår virkelig ikke at den bare begynder at "lagge" 😲

Celeron M 410 = 42C (lagger ikke)
Core Duo T2400 = 35C (lagger)

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
18-08-2007 17:01:22
Svar/Indlæg:
1142/59
Jeg har nu prøvet en masse både at køle den så meget at cpu køleren sådan set ikke kører, men den fryser alligevel. Jeg har så prøvet nu at gå ind i fejlsikret tilstand i xp hvor den fungerer fint. Kørte CPU-Z som sagde 1828.8 MHz hvilket vil sige at det ikke er pga. den kører ved lav hastighed. Jeg har dog også prøvet at køre vista installationen, men når den nærmest begynder at boote efter at have loadet filerne, så går der kun et øjeblik så fryser den også der. Det er som om at ATI Xpress 200M har nogle seriøse bugs som virkelig ikke burde være der. Den fucker også nogle gange HDD'en så windows siger der er fejl så jeg vil virkelig tro at det er chipset der laver fejl på en eller anden måde.

Nogen der ved om dette kan fikses eller ej? Det er som sagt ikke varmen eftersom jeg har mærket efter og den er generelt koldere end med min celeron samt at blæseren også kører mere roligt end førhen.

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
18-08-2007 18:56:44
Svar/Indlæg:
1142/59
Nå fik det fikset ved at rode lidt i bios. Så ja nu ser det sku ud til at køre i hvert fald kan det mærkes når den loader og varmemæssigt er det faktisk bedre end med celeron m så jeg er godt tilfreds nu :)

micbanand

Elitebruger
Tilføjet:
20-08-2007 13:22:00
Svar/Indlæg:
713/74
hejj så kunne det være du kunne hjælpe mig
købte i sin tid en brugt piv 2.0 men den passede ikke så fik fat i en 1.7 pentium m
og den pasede. (479)
vil det sige at jeg kunne smide en core2duo t7300 i min bærbar.
eller vil man kunne risikere at den ikke understøtter den større fsb (800)

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
21-08-2007 19:34:36
Svar/Indlæg:
1142/59
Dit bundkort kører med den gamle socket 479 som understøtter Banias/Dothan hvilket vil sige gamle celeron samt pentium m. Du kan ikke bare lige nemt sætte en core duo eller core 2 duo i den eftersom core duo samt nogle få core 2 duo modeller kører på socket m (også 479 men anderledes pin) samt at de nyeste core 2 duo (santa rosa) kører på socket p som endnu engang har en anderledes pin opsætning. Der findes dog guides til at fuske med de pins, men personligt gad jeg ikke at satse på det og vil samtidig også tro at dit chipset er for gammelt til at håndtere en dual core.