Hvordan driller jeg mine naboer?

Software d.  19. august. 2007, skrevet af !-!Shake!-!
Vist: 1030 gange.

!-!Shake!-!
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-08-2007 12:48:40
Svar/Indlæg:
3944/384
Hej :) Herhjemme har vi en router som tager sig af at dele internetforbindelsen mellem vores 3 computere, men sommetider har jeg en ven på besøg og så tænder jeg for WLAN i routeren så han kan være med.. Det hænder så at jeg glemmer at slukke det, også er mine naboer hurtige, og de bruger forbindelsen, det kan jeg se i routeres log-fil.. Har deres mac-adresse og hvornår de har logget på.. Kan jeg på en eller anden måde give dem en lille sjov lærestreg? Altså, nærmest hacke dem og lave et eller andet pis, så de holder fingrene væk? Håber i kan hjælpe :)




Shake
1holmes
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-08-2007 13:06:29
Svar/Indlæg:
1375/88
Jeg har ikke lige en måde hvor du kan give dem en lærer streg. Men du kan da f. eks. mac banne dem, eller du kan banke på og fortælle dem at det de foretager sig er ulovligt.
Også selvom jeg godt kan se hvor du vil hen, med dit spørgsmål. Det kunne jo være grineren at gå ind og styrer deres pc når de er logget på dit netværk.


Mr.
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-08-2007 13:11:25
Svar/Indlæg:
4107/224
Sluk da for skidtet når de logger på og tænd igen. bliv ved med det, så gider de sgu nok ikke mere 😛


Whisper86DK
 
Overclocker
Tilføjet:
19-08-2007 13:11:27
Svar/Indlæg:
176/58
jeps styrer deres pc :p HELT FINT IDE:p


BeoWulf_Beo
 
Superbruger
Tilføjet:
19-08-2007 13:12:25
Svar/Indlæg:
1186/81
Har ikke forstand på hacking og det er jo også ulovligt :)

Men du burde nok bare smide en kryptering på og kun give adgang via mac adresse i din trådløse router.

det kræver så at du skal indtaste de mac adresser på maskinerne som du vil have på via trådløs. og så kan naboen ikke komme på.

du kan kryptere din router ved at gå ind i den.. de fleste routers følger der et prog med som du kan bruge til at ordne det, ellers skal du indtaste routerens IP.. hvis du fx får en ip som hedder 111.111.1.2 så vil routerens ip som regl være 111.111.1.1 og så skriver du http://111.111 .1.1 i din I-explorer og indtaster dit password, og så skal der være en menu et sted med security og kryptering. også en menu med mac adress. hvor du indtaster dine maskiners mac.

Med hensyn til at drille dine naboer... mine naboer er også rimelig hurtige.. eller var de indtil jeg krypterede min router. Men et fint anlæg med det vildeste techno, eller mest øreblæsende heavy metal plejer godt at kunne bringe pisset i kog hos de fleste irriterende naboer... virker hos mig... hæhæ.. 😛

Håber det hjalp dig.

BeoWulf_Beo


|Ash
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-08-2007 13:20:05
Svar/Indlæg:
2694/107
ja, det er dig (#0) der er den dumme... du skal bare kryptere dit Wlan.

/Ash


Cyberguyen
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-08-2007 13:32:30
Svar/Indlæg:
611/26
Gør som #4 + #5 siger og krypter din trådløse router.

Du skal vælge at kryptere med WPA TKIP eller WPA2 som benytter AES. Du må endelig ikke benytte WEP i nogen form, da denne knækkes i løbet af et kvarter.

Jeg mener det bør give bødestraf, hvis man ikke låser det trådløse netværk.

Det hjælper jo ikke noget at vi andre bliver kvalt i terror lovgivning omkring logning osv. og så sidder der nogle folk og sætter udstyr op som de ikke har forstand på at bruge og som andre kan misbruge.

Hvad hvis folk satte sig bag rettet i en bil uden kørekort?


camperman
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-08-2007 13:44:42
Svar/Indlæg:
437/24
Hvis naboen har en mappe der fuld delt kunne du jo uploade en virus 😀 ej joke.
Man kan også sende dem små beskeder via kør(cmd), men kan ikke helt huske hvordan det virker, brugte vi en del på teknisk skole, men mon ikke der er en anden her inde der kan hjælpe der :)

hvis du har deres mac kan du jo bare tilføje den til mac listen over personer der ikke må logge på dit netværk og så det slut. hvis du ikke vil lege med krypteringen og koder og det sjov selv om det ville være det bedste.


PRJ
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-08-2007 13:55:29
Svar/Indlæg:
1249/247
Du kan også bare give dit trådløse netværk ( SSID ) et navn som de læser før de logger på. Navne som skræmmer de fleste væk...

"Virus project"
"P.E.T"
"Anti-Pirat gruppen"
"min nabo stjæler internet fra mig"

Hvem ved, måske det ville hjælpe 😉

Mvh PRJ



#Devastator
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-08-2007 14:18:07
Svar/Indlæg:
1581/5
seriøst shake, selv min 68årige mormor kunne finde ud af at sætte kode på sin trådløse router, hvor svært kan det lige være? - kan godt være du kun er 15, men så få da en voksen til at hjælpe dig, så har du 100% kontrol over hvem der kommer på.


Cyberguyen
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-08-2007 14:29:26
Svar/Indlæg:
611/26
Det er heller ikke en holdbar løsning at banne en MAC adresse... det kan spoofes rimeligt nemt og så er man ligevidt.
Samt nye computere bliver ikke lukket ude.

Sæt sikkerheden rigtigt op fra starten og du skal ikke tænke mere på det.
Nemmere kan det ikke blive.

Husk i øvrigt at ændre SSID på dit accesspoint til noget andet end det som producenten skriver fra starten. Så er det langt sværere at finde ud af hvad mærke din router er og derefter finde angrebsvektorer.


Miccim
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-08-2007 14:34:06
Svar/Indlæg:
3233/128
Du skal ikke bruge mac adresse filtrering da det er meget let at hacke sig ind på.


MJENSEN
 
Superbruger
Tilføjet:
19-08-2007 14:48:32
Svar/Indlæg:
1233/50
ellers så irriter dem lidt med hyletoner som feks tinitus


Cyberguyen
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-08-2007 15:32:17
Svar/Indlæg:
611/26
Nu er der jo rent faktisk ikke nogen som ved om det er naboerne eller nogle som holder i omegnen med en bil.

Desuden er der mange computere som hopper ind og kigger på at der er et åbent netværk i nærheden. Men det er ikke det samme som at computerne bruger det trådløse netværk.

#0 kan du direkte i logfilen se at folk hopper på dit netværk og benytter det?


ZnarF
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-08-2007 15:33:18
Svar/Indlæg:
1058/59
Kort fortalt - og som flere skriver, lav en blanding:
- Ændre SSID til noget som giver mening og ikke smcrouter eller hvad den nu hedder i forvejen
- MAC filtrering, hvor kun de MAC adresser du giver lov kan logge på, du kan altid slå det fra kortvarigt når en ven skal på, så du får loggget hans IP.
- Krypter med minimum WPA TKIP, og så en hel sætning som kode.

Så er du sikret så meget at de fleste vil prøve at finde noget lettere at komme ind på.

Hvis du vil genere dem lidt, inden for rimelighedens grænser, så download en "sniffer" der tracker al trafik på dit netværk, så kan du overvåge alt hvad de laver, det plejer at genere folk rigtigt meget at man ved hvor og hvad de har lavet på nettet.

Derudover er man faktisk forpligtet til at sikre sit netværk så pædofile og lignende ikke får mulighed for at udøve deres misgerninger.


Anonym20219355916
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-08-2007 15:37:58
Svar/Indlæg:
6181/270
#14 hvor står der at man er forpligtiget til at sikre sit nætværk?


ZnarF
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-08-2007 15:46:24
Svar/Indlæg:
1058/59
#15 det var en jurist jeg er i familie med, der mente at loven kunne tolkes således. Kort fortalt er man "meddelagtig i en kriminalitet" ved at give mulighed for at andre kan gøre noget ulovligt. Ligesom du ikke må efterlade en tændt bil, eller give nøglerne til bilen til en beruset person...

Men det er en juridisk fortolkning, der nok skal for en dommer inden at man kan få afprøvet afgrænsningerne.
Uanset hvad er det en god ide at sikre sit netværk. Worst case er jo at en skummel person udnytter forbindelsen og politiet dermed mistænker en for at have gjort noget ulovligt. Så kommer de med en dommerkendelse og konfiskerer alt ens computerudstyr.

#0 Jeg googlede lige efter en guide, og her er der en forholdsvis nem en, godt nok fra et blad jeg ikke kunne finde på at købe selv:
http://www.komputer.dk/bohp/bi...


Anonym20219355916
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-08-2007 15:50:07
Svar/Indlæg:
6181/270
tja loven kan fortolkes på mange måder 😎
men eksperter siger også at det er en god ide at kryptere den trådløse forbindelse


!-!Shake!-!
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-08-2007 18:32:19
Svar/Indlæg:
3944/384
Der er mange gode kommentarer og forslag, og et par dårlige.. Jeg kunne godt kryptere det, synes bare det er træls.. Hvis jeg gør det, hvad skal jeg så gøre på min vens pc, for at han kan komme på? #14 Kan du give et navn på et program, som kan gøre det der?




Shake


Spiffen
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-08-2007 18:40:19
Svar/Indlæg:
3162/78
#18
Når han finder dit netværk og vil logge på den kommer der en boks op, der skal man skrive koden 2 gange, og så er han på...


beatmore
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-08-2007 18:58:23
Svar/Indlæg:
3943/44
Det er meget simpelt, som jeg har forstået loven, så er det dit ansvar hvad der sker på dit net, så du kan blive holdt ansvarlig, hvis du ikke kan bevise hvem der gjorde det!

#18 når du har sat kryptering på (hvis din ven ikke bruger Vista, så skal du tage den almindelige WPA) så skulle windows gerne spørge efter din krypteringsnøgle, den giver du ham så (den har du nok på en USB key, den er nemlig på mellem 32 og 64 tegn), og så er det smart at windows husker den, så fremover skal han bare tænde maskinen, så logger den selv på.


!-!Shake!-!
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-08-2007 19:07:22
Svar/Indlæg:
3944/384
Så fik jeg hjælp af en ven :) Tak for hjælpen alle.. Kører nu med WPA-PSK kryptering, har omdøbt SSID, og valgt at skjule det.. Så.. :) Er der er nu kode på også..




Shake


JG1337
 
Superbruger
Tilføjet:
19-08-2007 21:04:32
Svar/Indlæg:
23/2
det er da nogen frække naboer der nasser på dit net... krypter det og så er det fint :)


Cyberguyen
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-08-2007 21:46:10
Svar/Indlæg:
611/26
#14 Der er ikke nogen lov som fortæller man skal sikre sit netværk.
Men hvis man har eksempelvis tdc som udbyder, så kan de lukke for linien.
De skriver i deres egen vejledning at man ikke må dele internettet med andre end dem i samme husstand.

#21 Der er ingen grund til at skjule SSID
Det er kun irriterende for dig selv.

Dem som vil ind og kan komme ind, skal nok komme udenom skjult SSID.

#20 en WPA kræver ikke at man gemmer selve nøglen som er på 32 eller 64 tegn.
Man skal bare have en kode på minimum 8 tegn, og ud fra denne blive nøglen lavet.

Hvad er "almindelig" WPA?

Windows XP kan bruge samme slags kryptering som Vista, der er ingen forskel. Men noget hardware har ikke understøttelse eller mangler driver til at kunne benytte AES.
Men det vil jeg mene er hardware af ældre dato. Selv min 4 år gamle IBM laptop har WPA med AES.


Mathis77
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-08-2007 22:03:44
Svar/Indlæg:
6293/359
Eller helt disable wireless (jeg hader det pjat 😉 ) og så køb et 5-7m kabel til din kammi

jeg har ikk haft gode erfaringer med hverken trådløs eller krypteringer, da det bare har gjort livet mere indviklet...


så ja, jeg ville købe et kabel til din kammi

/hygge 😎


Stenit
 
Overclocker
Tilføjet:
20-08-2007 14:16:02
Svar/Indlæg:
24/4
Shake og andre> Man er ikke forpligtet til at sætte en kryptering på sit netværk eller anden form for PSK. Det ændrer dog ikke på, at det er en god idé at sætte en WPA2 TKIP/AES kryptering på + disable SSID broadcasting, enable MAC-filtering, disable DHCP og have en god kode til routerens firmware. Ydermere kan du som regel banne deres MAC-adresser derfra, og de ved nok ikke lige, hvordan man spoofer dem. Dog er intet sikkert, ligemeget hvor "besværligt", man gør det for hackeren.

Beatmore> Det er op til anklageren (Politiet, APG, etc.), at bevise hvem der har gjort hvad fra dit internet, og du vil ikke stå til ansvar for den slags, hvis de ikke kan bevise den slags. Men det er klart, at du vil komme i søgelyset, da de kun har det ene spor at gå efter. Desuden er det tit standard, at WiFi-kort hopper over på tilgængelige netværk. Hvis man fx downloader warez and stuff, undgår APG for alt i verden også retten, fordi de ikke har mulighed for at vinde sådan en sag, da deres såkalde "beviser/screenshots" ikke holder. De prøver at presse folk til betale et eventuelt erstatningskrav, men hvis man ikke melder tilbage, tør de ikke gøre mere, da det koster mange tusinde kroner for dem med tabte sager. Derfor er det kun alvorlige sager, hvor politet skal indblandes. Her er der tit tale om pædofili, hacking, informationer, der kan føre til opklaringer osv.

Cyberguyen> Det er ikke kun AES, men WPA og WPA2-krypteringsformer, man for få år siden ikke benyttede sig af. Her var det typisk 64 og 128 bit WEP-krypteringer, der blev brugt. De lidt ældre kort benytter sig af 802.11b-protokollen, og den kan også skabe problemer, hvis man har en router, der kun kører 802.11g. Dog har man tit mulighed for at køre dual.