Ny pc/vandkøling: Worklog

Overclocking d.  24. august. 2007, skrevet af GargaZol
Vist: 5921 gange.

GargaZol

Elitebruger
Tilføjet:
24-08-2007 11:03:52
Svar/Indlæg:
431/26
Dette bliver en worklog af over samling of fremstilling af pc/vandkøling til min nye pc

Delene
2x Corsair XMS2 Dominator 2 x 2 GB for i alt 8GB
2x WD Caviar SE16 WD5000AAKS 500 GB
4x WD Raptor WD740ADFD 74 GB
1x Core 2 Quad Q6600 (G0)
1x Geforce 8800ULTRA
1x ASUS P5K Premium/WiFi-AP
1x Corsair HX620W

Jeg bestilte dele i onsdags, og alt er kommet untaget det jeg har bestilt hos getmore, som, som altid med den butik, er forsinket (ca 2 uger).

Mens jeg venter på delene, bruger jeg tiden på at lave kassen og vandkøling til de 6 hdd's, som bliver en helt forsejlet og lydisoleret box der kommer til at stå oven på min pc.

Det hele bliver vandkølet af udelukende hjemmelavede kølehoveder og "radiator", hvor nogle dele bliver taget fra min gamle pc.

Overclocking
Cpu og gfx bliver begge overclocket. Cpu'en regner jeg med kommer til at køre ca. 3.7GHz, og forhåbentligt en smule mere :). Gfx bliver voltmoddet for endnu mere oc.

Harddiskene bliver sat op i 3 raid0 arrays:
2x WD Raptor WD740ADFD 74 GB Raid0 Som system drev(dualboot med normalt Winxp og Vista Ultimate X64)
2x WD Raptor WD740ADFD 74 GB Raid0 til spil og hastigheds krævende ting
2x WD Caviar SE16 WD5000AAKS 500 GB raid0 til lager

Noggle billeder af de gamle ting, hvoraf det meste bliver genbrugt.

"radiatoren", en gammel mælkejunge

Holdet i haven for at holde den kold(ca. 2.5M dybt)

Mig(venstre) og en af mine venner(højre) der arbejder på de kølehoveder som bliver brugt pt

Nogle af de brugte værktøjer

Cpu kølehoved

Gfx kølehoved

Chipset kølehoved

CPU kølehoved køler af efter lodning, og de 2 andre ligger klar

Vandet der kommer ind til mit værelse udefra

Den gamle pc der kører nu

Der kommer meget mere når jeg begynder samlingen, lodningen og overclockningen.

Update #1 23 Aug 2007

Begyndte på at lode harddisk køleren idag.

Planen

Værktøjet brugt til at lode med

Glemte mit kamera i starten, så her er den første af 4 sider halv færdig

En vinkel mere

Og nu mangler den bare en 90 graders vinken der fører vandet om til kølehovedet på den anden side af diskene.

Slangerne der kommer ud fra mit værelse og ned i jorden til mælkejungen

Kommer til at arbejde meget på projektet idag, og håber på at kunne nå at lave minimum 3 ud af 4 sider færdige idag

Update #2 24 aug 2007
Jeg nåede ikke så langt som jeg havde planlagt, men fik da 2 færdige.
Den første jeg lavede var også en slags øve en, så jeg kunne lære hvordan de skulle laves, så jeg fik lavet en lille fejl der gjorde at cobber pladen ikke blev høj nok til der kan side 3 diske. Det bliver dog lavet ved at lode 1 cm cobber i bunden, selvom det er langt fra perfekt.
Jeg modtog også min cpu idag, og tog et billede at stepingen(fik mig min G0 :))

Jeg lader billederne tale for sig selv.

#1 done

#2 done

Nu skulle du kunne se hvordan det kommer til at fungere :)

Update #3 25 Aug 2007

Idag lavede jeg de sidste 2 hdd kølehoveder, repererede det første jeg lavede og begyndte at samle kassen det hele skal være i.

#3 done

#4 done

Ordnede problemet der var med det første hdd kølehoved jeg lavede ved at lode en 1cm plade i bunden, så den nu er høj nok til alle 3 hdd's

I morgen holder jeg en pause med projektet, da det er min fødselsdag og jeg skal raide i wow hele dagen

Update #4 27 Aug 2007
Der skete ikke så meget idag da det begyndte at regne og da der er huller i taget på det værksted jeg er i, så jeg blev nød til at stoppe.
Jeg fik dog tid til at samle kassen til diskene samt tage nogle billeder så det er til at se hvordan det kommer til at se ud

Træet til kassen(Fandt ud af at jeg havde regnet lidt forkert med målene og jeg havde ikke mere af den slags træ tilbage, så enderne blev lavet af noget tilfældigt træ jeg fandt

I morgen vil jeg prøve igen og begynde at bore huller i kølehovederne til montering af harddiskene

Update #5 28 Aug 2007

Fik boret holerne i 2 af dem nu, men de mangler lige en omgang sandpapir

Det går en smule langsomt i øjeblikekt da jeg er igang med en alagi test, så jeg har tape på rykken der gør det besværligt at arbejde.
I morgen vil jeg se om jeg kan nå at bore holder i de 2 sidste.

Update #6 29 Aug 2007

Fik kun boret den ene idag da min ryg gjore for ondt.

Planen for i morgen (Hvor jeg også får de sidste 2 dele med posten :D) er at få lavet den sidste færdig og få gjort dem rene og klar til brug

Update #7 05 Sep 2007

Det er lidt siden jeg har opdateret sidst, og projektet tager meget længere tid end forventet.

Jeg har bestilt og modtaget et geforce 8800 Ultra da jeg ikke kunne vente på det nye skulle udkomme, og som jeg forstår det, kræver det også et nyt bundkort, og det gider jeg ikke til at skulle skifte igen.

Jeg prøvede at lave kølingen til det nye gfx, men det blev for svært med alle de forskelige små dele der skulle køles(og jeg aner ikke hvor jeg kan få fat i M2 skruer) så jeg har bestilt et kølehoved der skulle komme fredag.

Front pladen klar til at blive savet ud for at gøre plads til de to displays der skal vise vand temp ind/ud

Done

Hdd boxen med holder til sata/strøm kablerne samt vand ind/ud

Isolationen/vibration absoberings materialet klar til at blive skåret ud (en gammel madras)

Igang med at smøre diskene ind i thermisk pasta for at give dem bedre kontakt med kølehovedet

Diskene samlet med kabler i antistatiske poser.

Passer perfekt i kassen

Jeg har lavet en del mere, men ikke noget jeg rigtigt kan vise med billeder, og det jeg har taget billeder af må jeg vise en anden dag da jeg har glemt min kamera

CPU'en er blevet slebet flad
Lavet en kasse til pumpen.
Boret/savet holder i kabinettet til kabler/slanger fra hdd kassen.
Skilt det gamle vandkøling ad og igang med at ligge nye slanger i mit værelse som kommer til at ligge meget bedre end de gamle.

I morgen har jeg planlagt at skulle blive færdig med at ligge slanger ud på værelset og måske få tid til at sætte lidt hardware i kabinettet.

Update #8 06 Sep 2007

Dagen startede med jeg løb tør for lim, so det brugte jeg en del af dagen på at få fat i :(
Da jeg så avde sakffet limen, begyndte jeg at ligge nogle flere slanger ud, men jeg blev ikke færdig da limen lige skal tøre inden jeg kan sætte den næste del på

Mens jeg ventede på limen tørede, satte jeg mig ned og tænkte på hele projektet, og kom i tanke om at jeg laver alt det her for at få en stille pc, så hvorfor pokker sætter jeg en psu i der har en blæser.

Så resten af dagen gik så med at finde den beste/nemeste måde at få vandkøling min psu med den smule materialer jeg har tilbage.

Jeg måtte skille min hdd kasse ad for at lime alle samlinger sammen da jeg fandt ud af at vandslange ikke holder tæt så godt efter lidt tid.

Pumpe kassen og isoleringen

Mit værelse er totalt rodet mens jeg harbejder på projektet

Vand beholderen(resivoiar, stave?) og nogle samlinger der venter på at tøre

Pumpe kassen og nogle samlinger der venter på at tøre

HDD kassen forsejlet

Køle hovedet til psu'en (det bliver lavet på den nemme måde, så håber det køler godt nok)

Mandag vil blive den næste dag jeg får tid til at arbejde på projektet, og jeg håber jeg snart kan få lavet noget uden af finde på mere der skal laves :)

Update #9 14 Sep 2007

Jeg er nået meget længere nu, og er næsten klar til at starte den.

PSU'en med kølepasta, klar til at få monteret kølehovedet

PSU kølehovedet

Kølehovedet påsat PSU'en(Lavede en fejl, så vandet kommer ud bag på PSU'en istedet for at blive inde i pc'en, men uden mere kobber og at jeg meget gerne vil have den op og køre, må jeg leve med at have lidt mere slange uden for pc'en)

8800ULTRA under lodekolben for vmod af ram(for pokker det er småt!)

8800ULTRA under lodekolben for vmod af gpu(for pokker det er småt!)

Så kommer det interesante i kabinettet

Planen for slangeføring

Så blev std kølingen monteret igen med ny kølepasta, og nogle af slangerne kom på

Alt monteret og igang med leak test(billedet blev taget efter ca. 16 timers leak testing og en ny 90 graders vinkel)
I starten fandt jeg en utæthed efter 2 minuter ved 90 graders vinklen ved grafikkortet, og da jeg skulle tage vandet af systemet for at erstatte den defekte vinkel, lavede jeg en fatal fejl. For at få vandet til at løbe rundt i starten havde jeg sat min resevoir ca ½ meter over gulvet, så da jeg tog slangen ud af pc'en havde jeg regnet med der ville komme noget alla 2dl vand (havde en kaffekop klar) men istedet kom der 2-3 liter ud, hvilket resultedrede i en ful kop(surprice) og vand ud over gulvet og pc'en. Det står nu med en blæser på og tører, og jeg håber på at kunne starte den om ca. 24 timer.

Idag håber jeg at kunne få den til at køre, dog er der stadig en del der skal ordnet på grafikkortets vmod(Har ikke de rigtige modstande på lager)

Update #10 19 Sep 2007

Det er nu oppe og køre, og med en god kontakt melle mit hjemmelavede kølehoved og cpu'en

CPU temp efter et par min i bios

Pc'en(godt med kabelrod)

I morgen poster jeg nogle benchmark og OC resultater(uden af vmod virker endnu på mit gfx)

Update #11 19 Sep 2007

Efter nogle problemmer med at mit bundkort sætter pci-e til 1x (fixed ved at sætte pci-e til 110MHz) fik jeg ramt 2400@3600(9*400) med 1.475 vcore (kan køre 3.7 og mere, men jeg syntes der skal for meget vcore til i forhold til hvad jeg får ud af det)

Grafikkortet kunne køre 1080@1200 memory og 612@720 core (Begge UDEN vmod endnu)

Benchmark results

3D Mark 01
cpu 3600MHz gfx 720/1200 PCI-E 110MHz (Max stable)
65649

3D Mark 03
50158

3D Mark 05
cpu 3600MHz gfx 720/1220 PCI-E 110MHz (Max stable)
21652

3D Mark 06
std
12274

cpu 3600MHz
13996

cpu 3600MHz gfx 700/1200
15482

cpu 3600MHz gfx 720/1200
15741

cpu 3600MHz gfx 720/1200 PCI-E 110MHz
15803

cpu 3600MHz gfx 720/1220 PCI-E 110MHz (Max stable)
15839

PCMark 05
11499

HD Tach

System disks

Game disks

Lager diskenes bench kommer i morgen(lige fået dem til at virke)

Temperatures(water temp = 22 degrees)

Cpu idle

Cpu load(Jeg ved godt det er en kort test, men temp stiger ikke mere efter 30 sec)

Billederne blev en del sløret da jeg skulle resize dem, så jeg håber i kan see hvad der står.

Gfx:
Idle: 34
Load: 39
Holst

Overclocker
Tilføjet:
24-08-2007 11:14:31
Svar/Indlæg:
209/8
Ser spændende ud. Men har du lavet de køleblokke med en fårehammer ?

Idén med jordkøling er go ! 5°C :D

Men pas på kondens. det forekommer hurtigt under 15°C

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
24-08-2007 11:16:12
Svar/Indlæg:
20170/383

Hehe.. holst 🙂 du mener vel forhammer 🙂

Men mon ikke at sådan en Q6600 og et 9800 af en slags nok skal lave varme nok til at holde kondensen væk?? 😕

Giraffen

Elitebruger
Tilføjet:
24-08-2007 11:22:21
Svar/Indlæg:
561/52
Det der projekt ser satme spændende ud 😲

GargaZol

Elitebruger
Tilføjet:
24-08-2007 11:24:51
Svar/Indlæg:
431/26
Jeg går ikke rigtig op i hvordan tingene indeni ser ud, så det er lidt grimt noget af det :)

Har ikke haft kondens problemer, men har været tæt på efter opstart om vinteren(pumpen kører kun med tændt pc), hvor der var lidt fugt på chipsæt kølehovedet, hvilket blev fixet med en blæser en over det.

Vandet er ca. 10 grader når jeg starter pc'en om morgenen, og når jeg slukker den om natten er det ca. 15 grader.

ps. det er ikke pc'en i min profil jeg opgraderer, men min pc jeg har at stå hos min far (Barton 2500+ geforce 5900)

Strømskuf

Overclocker
Tilføjet:
24-08-2007 11:39:45
Svar/Indlæg:
389/12
For dælen det er nice med den mælkejunge 😲 jeg har også tænkt på hvis man boede tæt ved en sø eller hav, og så bare kyle en radiator lang pokker i vold ud i vandet 😛

held og lykke med projektet =)

Petter1979

Elitebruger
Tilføjet:
24-08-2007 12:32:33
Svar/Indlæg:
1268/80
Jeg glæder mig til at se det færdige setup, god ide med den mælkejunge. 🙂

*klonk*

Elitebruger
Tilføjet:
24-08-2007 13:38:47
Svar/Indlæg:
458/22
Dejlig at se en worklog! Dem må vi ha nogle flere af.

Held og lykke, men det ser jo ud til at du er godt på vej :)

Ginner

Elitebruger
Tilføjet:
24-08-2007 13:46:06
Svar/Indlæg:
524/16
Kan pumpen godt klare at skulle hæve vandet nede fra et 2½ meter dybt hul ordentlig ?

Men sygt projekt alligevel :D

lumske

Elitebruger
Tilføjet:
24-08-2007 14:29:31
Svar/Indlæg:
3485/76
#8 det tænkte jeg også på, den skal da være et rent muskelbundt for at klare den opgave 😀

men fedt projekt, keep up the good work 😲

GargaZol

Elitebruger
Tilføjet:
24-08-2007 19:11:30
Svar/Indlæg:
431/26
Der skal næsten intet til at pumpe det rundt da det er et lukket system, så løfte højden betyder ikke noget.

Pumpen der har trukket systemet i 2 år, er en Hydor L30 (1200 liter/timen / 1,95m løftehøjde)

Cyrezz

Overclocker
Tilføjet:
24-08-2007 19:34:39
Svar/Indlæg:
581/24
Det ser spændende ud, og det er noget af et monster du får dig 🙂

Held og lykke - jeg vil følge med!

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
24-08-2007 20:22:49
Svar/Indlæg:
10398/435
det ser jo ganske nice ud! personligt ville jeg nok nøjes med et hul på 1½ meter.. om det er lukket system eller ej. Har du egentlig noget til at måle flow med?

GargaZol

Elitebruger
Tilføjet:
24-08-2007 20:28:33
Svar/Indlæg:
431/26
Nej, jeg har intet at måle flow med, men jeg har, for at være sikker på det kan løbe rundt, invisteret i en ny pumpe, da der jo kommer en hel del mere varme og flere kølehoveder i det nye system.

Det blev en Laing D5-Vario, som også bliver sat ind i en kasse med skumgummi for at fjerne støj/vibrationer.

GargaZol

Elitebruger
Tilføjet:
24-08-2007 20:52:58
Svar/Indlæg:
431/26
Update #2 postet i #0

MJENSEN

Superbruger
Tilføjet:
24-08-2007 20:58:23
Svar/Indlæg:
1233/50
det lyder da som et spændende project. men kan du ikke gøre mig den tjeneste at smide en pm til mig hvergang der kommer en update

GargaZol

Elitebruger
Tilføjet:
24-08-2007 21:00:29
Svar/Indlæg:
431/26
Beklager #15, men syntes det er rigeligt at oversætte det til dansk og holde 3 tråde opdateret i forvejen ;)

MJENSEN

Superbruger
Tilføjet:
24-08-2007 21:01:05
Svar/Indlæg:
1233/50
16# helt iorden

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
24-08-2007 21:03:28
Svar/Indlæg:
8947/160
Jeg ville være en lille smule nærvøs for dit cpu kølehoved , det er jo åbent helt ud til kanten... Men ellers fedt at ALT er hjemmelavet, alle kan jo bare købe sig til vandkøling, men det er pænt meget sejere at lave det selv...Thumps up herfra.!!

GargaZol

Elitebruger
Tilføjet:
24-08-2007 21:06:23
Svar/Indlæg:
431/26
cpu kølehovedet har kørt i 2 år, så det skulle gerne være tæt ;)

Du siger alle bare kan købe det, men link mig lige til en vandkølet/lydisoleret box til 6 hdd's :D

GargaZol

Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2007 00:02:51
Svar/Indlæg:
431/26
Update #3 postet i #0

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2007 01:11:56
Svar/Indlæg:
8947/160
Jeg syntes netop dit er fedt da det er hjemmelavet....DOHhh

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2007 10:49:45
Svar/Indlæg:
4112/53
Det ser da interessant ud det projekt her.

Tillykke med din G0 stepping, heldige asen. Købt i DK eller hvor?

Du gør dig selv en bjørnetjeneste ved at køre med alle de RAID arreys. For at kunne udnytte de 8GB RAM, skal du over i 64-bit, og det er der ikke ret mange producenter der laver drivere til, så dem der er, de er ofte elendige, især til Vista. Men det finder du jo nok selv ud af, på den hårde måde, desvære.

Som du selv nævner, så kommer der en del flere kølehoveder i dit nye system, så du skal have noget mere kraft til at cirkulere vandet, da den megen slange også har en stor modstand, til trods for det er 12mmID. Så hvis jeg var dig, ville jeg smide Hydoren ned som dykpumpe, placeret nede i mælkejungen, og så din nye D5 pumpe oppe i/ved computern, så kommer der til at være et godt flow i systemet.
Hvis ledningen til Hydoren er et problem, så skal du bare igang med kabelsko og noget krympeflex, så kan du forlænge den til så lang en ledning du vil, så den kan nå fra stikkontakten, helt ned i bunden af jungen.

Men en helt anden side af sagen, og det er luft.
Har du smidt et reservoir oppe i huset, til at fange luften, og til at fylde vand på systemet med, eller er der "kun" mælkejungen?
Har du evt. lavet en påfyldnings slange ned til mælkejungen?

Da du sagde 1 box, til alle 6 hdd, så troede jeg du ville lave én stor køleblok (til hver side), hvor der kan sidde 6 hdd.
Det gør at alle vibrationerne fra de 6 hdd vil modarbejde hinanden, så der er mindre resonans der skal støjisoleres for.
Hvilket lydisolerende materiale har du tænkt dig at bruge til dine hdd?

lumske

Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2007 11:10:17
Svar/Indlæg:
3485/76
GOD ! jeg kan ikke vente til jeg ser det færdige system, det er da for sweet ! 😲

GargaZol

Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2007 11:56:13
Svar/Indlæg:
431/26
Jeg takker for de mange komentarer.

Cpu'en er købt hos http://www.trend4pc.de/ til 2190Kr med fragt og efterkrav(125 for efterkrav elene! :()

For at udnytte de 8GB ram, havde jeg planlagt dualboot med normalt winxp for hastighed og vista x64 når der skal bruges meget ram og spilles dx10.

Mælkejungen er dækket helt til med ca. 2.5M jord, så der kommer jeg aldrig nogensinde ned til igen. Jeg tror også den nye pumpe skulle være mere end rigeligt, når en så low end pumpe som L30 kan klare det nu.

Af resservoir har jeg en 2-3 liters box i rustfrit stål at stå lige før pumpen bag min pc(kan ikke ses på billederne da den blev tilføjet senere).

Jeg tænkte også på en stor køler i starten, men der har jeg slet ikke kobber plade nok til.
Af isolering havde jeg planlagt skumgumi fra en madras beklædt med antistatiske poser.

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2007 12:03:26
Svar/Indlæg:
4112/53
#24 Når du har kobber nok, til at lave 4 plader, til 3 hdd, kan du vel bare lodde dem sammen, så du har 2 plader til 6 hdd. 😉

Det lyder osm om du har et fint nok setup, men du skal være OBS på, at din pumpe kommer til at lave et stort sugetryk, som kan resultere i, at dine slanger ikke kan holde formen, og måske kolapser. Bare så du er OBS på det.

Har du loddet jungen sammen, så den er 100% tæt? Ellers kan det skabe problemer i din sugeledning.

GargaZol

Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2007 12:09:59
Svar/Indlæg:
431/26
Det er 4 plader jeg har lavet nu, 2 til vær 3 hdd's :)
De kan ikke lodes sammen da der så ville være så tæt på hinanden at der ikke ville være plads til diskene :) kan vise et billede af det på mandag når jeg fortsætter.

Når pumpen suger, så trykker den også, og da det er et lukket system vil jeg ikke tro der kommer undertryk nogle steder.

Låget i mælkejungen har jeg fået svejset fast.

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2007 15:50:04
Svar/Indlæg:
4112/53
#26 Jeg kender godt til princippet i et lukket system, så det behøves du ikke forklarer mig, jeg er Maskinmester. 😉

Men det mange glemmer er, at systemerne ikke er helt lukkede, grundet udluftningen i reservoir'et, og hvis pumpen så skal "trække" vandet, op fra jungen, ind igennem reservoiret (som er det der sluger mest tryk/flow i et loop), for først dér at kunne få vand, så kan der godt opstå zoner i slangen fra jungen, op til pumpen, hvor der er et lavt tryk, der kan få slangerne til at kollapse.

Men hovedsagen er, at det kommer til at fungere, Jeg giver dig bare mit input med. 🙂 Hvis jeg nu kan gøre sådan, at du undgår nogle af problemerne, ved at nævne det før du bliver færdig, så ville det jo have været irriterende, at du skal lære det på den hårde måde.

ZnarF

Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2007 16:26:33
Svar/Indlæg:
1058/59
Superfedt projekt, lækkert at se rigtigt håndarbejde.
Du skal huske at holde øje med korrosion i resevoiret, selv om det er rustfrit stål (burde hede rustfast), så kan det godt korrodere, specielt når du har kobberrør i forbindelse med.

Keep up the good work 🙂

GargaZol

Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2007 18:09:29
Svar/Indlæg:
431/26
Slangen fra haven er noget hårdt slange (tror det er PEX slange) så der er ingen chance for det falder sammen ivertfald. Der hvor det ikke er den type slange, bruger jeg armeret haveslange uden for computeren.

Nu når du nævner det, så kan jeg faktisk godt se på låget til min resevoir(et stykke folie, da gevindet er i stykker) når jeg tænder pumpen, da det bliver suget ca. ½cm ned, og når jeg slukker buler det op og vandstanden stiger en smule.

Jeg er da rigtig glad for dit input, så bliv da endelig ved! :)

Jeg har ca. 7.5L kølervæske(til biler) i systemet som jeg også skulle mene modvirker korition, og sørger for jeg ikke har isklumper i systemet om vinteren :)

GargaZol

Elitebruger
Tilføjet:
27-08-2007 20:21:06
Svar/Indlæg:
431/26
Update #4 postet i #0

lumske

Elitebruger
Tilføjet:
28-08-2007 22:32:42
Svar/Indlæg:
3485/76
#30 det ser sku godt ud, dog kan jegi kek forstile mig kassen helt endnu. men de tkommer jo altsammen, og tag nu at kom videre, der er jo gået en hel dag 😲 😀

GargaZol

Elitebruger
Tilføjet:
29-08-2007 00:26:20
Svar/Indlæg:
431/26
Update #5 postet i #0

Cyrezz

Overclocker
Tilføjet:
29-08-2007 14:05:09
Svar/Indlæg:
581/24
Glæder mig sq til det er færdigt, og så skal du gå amok med oc 🙂

GargaZol

Elitebruger
Tilføjet:
29-08-2007 17:59:22
Svar/Indlæg:
431/26
GÅr lidt langsomt i øjeblikket da min ryk driller mig, men fredag-søndag skal der nok komme fart på! :)

GargaZol

Elitebruger
Tilføjet:
29-08-2007 23:12:17
Svar/Indlæg:
431/26
Update #6 postet i #0

GargaZol

Elitebruger
Tilføjet:
06-09-2007 00:41:40
Svar/Indlæg:
431/26
Update #7 postet i #0

GargaZol

Elitebruger
Tilføjet:
06-09-2007 23:16:37
Svar/Indlæg:
431/26
Update #8 postet i #0

Sønne

Elitebruger
Tilføjet:
06-09-2007 23:25:42
Svar/Indlæg:
2263/135
Gargazol du har for meget tid har tid... 😀

Ej det skal nok blive godt når det bliver færdigt.

GargaZol

Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2007 07:55:25
Svar/Indlæg:
431/26
Syntes selv jeg har for lidt tid ;)

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
12-09-2007 09:30:14
Svar/Indlæg:
4112/53
Det begynder da at tage form.
Det staves Reservoir.

Med en D5 pumpe, så skulle du nok have pumpekrafter nok, til at overvinde modtrykket i systemet, men du skal stadigvæk have det i baghovedet, at hvis dine temperaturer er for høje, så må du prøve at smide en pumpe mere ind i loopet, til at overvinde den megen modstand i slangerne.

GargaZol

Elitebruger
Tilføjet:
12-09-2007 11:45:16
Svar/Indlæg:
431/26
Jeg tror ikke at pumpen bliver noget problem overhoved pga min slange/rør tykelse

Kobberrør har 13mm ID
Kølehovederne er lavet til highflow (også mit nye gkort kølehoved, dog lidt mere restriktivt forhold til mine hjemmelavede)
Pex slangen og til haven har 15mm ID

Og så det at min gamle hydor kunne klare det, og den nye har noget støre tryk.

Jeg arbejder på projektet vær dag, men jeg får ikke skrevet så meget i tråden da jeg virkelig vil have den færdig snart, så fokus er 100% på projektet.

Kan da sige min psu er færdig(med det ene problem at jeg vendte kølehoved/hullerne forkert, så vandet lige skal ud af pc'en en tur) og jeg har fået lodet ledninger til gfx, så det er klar til et voltmod.

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
13-09-2007 09:48:31
Svar/Indlæg:
4112/53
Jeg vil _meget_ gerne se hvordan du har lavet kølingen af din Epsilon. Please. 🤡

GargaZol

Elitebruger
Tilføjet:
13-09-2007 16:57:51
Svar/Indlæg:
431/26
Kan godt være jeg er lidt langsom, men hvad pokker er en "Epsilon"? :)

Fik sat slangerne på og startede med at tjekke for utætheder, og selvfølgelig var der en på min lodning af en 90 graders vinkel :(

Resten af dagen går vist med at få systemet tømt igen og vinklen skiftet. ØV

MJENSEN

Superbruger
Tilføjet:
13-09-2007 17:09:05
Svar/Indlæg:
1233/50
43# det er en slags psu af god kvalitet http://vcore.dk/shop/fortron-e...

GargaZol

Elitebruger
Tilføjet:
13-09-2007 17:29:52
Svar/Indlæg:
431/26
Nu er det godt nok en Corsair HX620W jeg bruger :)

Nå det gik helt galt da jeg skulle tage vandet af igen.
Da jeg tog slangen af, så havde jeg en kop klar til at holde vandet der ville komme ud, hvad jeg så ikke lige havde tænkt over var at jeg havde hævet mit reservoir en ½ meter over jorden for at pumpen kunne komme igang. Så det jeg regnede med var 2 dl der kom ud, blev til 2L og der er nu vand over hele gulvet og pc'en samlt gkort.

Alt det betyder så den skal stå og tøre et godt stykke tid. Øv igen :(

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
13-09-2007 19:24:28
Svar/Indlæg:
4112/53
Det var dælenme sur anus.
Men så kan du da bruge tiden på en anden maskine, til at opdatere work-loggen. 😀

GargaZol

Elitebruger
Tilføjet:
14-09-2007 14:57:09
Svar/Indlæg:
431/26
Its aliiiiiive.

idle 21,20,16, 20 grader i nyeste core temp beta
30,30,27,30 load

Mere senere, samt opdatering af worklogen(er skrevet, skal bare oversættes til dansk) når jeg kommer hjem fra en familie tur i byen :)

GargaZol

Elitebruger
Tilføjet:
16-09-2007 18:12:12
Svar/Indlæg:
431/26
hmm, jeg er stødt på en bug på bundkortet(tror jeg)

ved 350 fsb er alt fint. ved 400 fsb bliver pci-e hastigheden sat til 1x og mit gfx ydelse stinker.

Hvordan løser jeg det problem?

GargaZol

Elitebruger
Tilføjet:
17-09-2007 09:22:07
Svar/Indlæg:
431/26
Update #9 postet i #0

Cyrezz

Overclocker
Tilføjet:
17-09-2007 17:00:53
Svar/Indlæg:
581/24
Du får da brugt noget kobber og noget lim 😲 .

Glæder mig til at se det færdige.

GargaZol

Elitebruger
Tilføjet:
19-09-2007 12:22:08
Svar/Indlæg:
431/26
Update #10 postet i #0

GargaZol

Elitebruger
Tilføjet:
19-09-2007 23:57:57
Svar/Indlæg:
431/26
Update #11 postet i #0

lumske

Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2007 00:09:00
Svar/Indlæg:
3485/76
kæft det er sweet resultater, dog er jeg ikke så vild med dine 90 graders vinkler i systemet og dit cpu køle hoved, men det virker jo skide godt, så det jo okay.

må man egentlig godt give gfx'et 110mhz i pci-e porten?? deeet er jeg da ikke sikker på ! hvis man må, så skal jeg fandme også prøve. 😛

edit: hvad jeg så slet ikke fatter er at du kan gå over 1k op på et godt overclock på gfx'et. det er jo sindsygt.

lumske

Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2007 00:57:01
Svar/Indlæg:
3485/76
forresten, hold os lgie underrettet om hvordan det går med den psu der, som er blevet vandkølet, fordi overvejer at gøre det samme. vil lige høre om den kan klare mosten uden noget luft 🙂

GargaZol

Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2007 08:04:19
Svar/Indlæg:
431/26
110MHz til pci-e fixet fik jeg fra min tråd på XtremeSystems
http://www.xtremesystems.org/f...

PSU'en klarer sig fint intil videre, men jeg kan da godt mærke oven på den at den bliver godt hånd lun under load, men varmen kommer ikke fra det jeg har vandkølet(de køleriber er kolde at røre).

Eskimow

Overclocker
Tilføjet:
26-09-2007 17:13:22
Svar/Indlæg:
431/38
det er sq ikke helt dumt tænkt 112% respect 😲

-box

cornerrage

Elitebruger
Tilføjet:
01-10-2007 12:24:01
Svar/Indlæg:
3532/303
Hvordan er temp på harddiske ? Tænker om det måske er for lidt overflade og for lidt airflow til at det kan fjerne varmen ?

Meget ambitiøst projekt, jeg ville elske at se at du gjorde lidt mere ud af finish, selvom du selv nævner at du er lidt ligeglad :)
Keep it up :)

GargaZol

Elitebruger
Tilføjet:
01-10-2007 13:04:38
Svar/Indlæg:
431/26
Hvis du kan linke mit til et program der kan vise mig temp når de kører raid, vil jeg med glæde fortælle dig det :)

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
01-10-2007 15:54:55
Svar/Indlæg:
4112/53
SMART mener jeg programmet hedder, det kan aflæse hdd'enes SMART database.